۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
ترفند جدید برخی نانوایی‌ها برای دور زدن طرح هوشمندسازی نان

با وجود اجرای مرحله جدید طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از اواخر سال گذشته و دو برابر شدن کمک هزینه دولت، همچنان شاهد تخلفات متعدد در این زمینه هستیم که باید برخورد بازدارنده با این موارد به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

تسنیم: بحث طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان بیش از یک سال است که مطرح شده و اقدامات متعددی در زمینه اجرایی شدن آن انجام شده است. در همین رابطه شاهد نصب کارتخوان‌های هوشمند فروش نان در کل کشور بودیم. این مرحله به طور تقریبی در خصوص کلیه نانوایی‌های سنتی سراسر کشور اجرایی شد و به گفته مسئولان مربوطه، تنها برخی واحدهایی که دچار دعاوی حقوقی یا مواردی از این دست بودند از این مرحله جامانده‌اند.

در ابتدا که کارتخوان‌های هوشمند نصب شد، دولت کمک هزینه ۱۵ درصدی را برای نانوایانی که از این کارتخوان‌ها استفاده کنند در نظر گرفت. این بازه زمانی امکان رصد و مشاهده تراکنش‌ها و رسیدن به الگوهای مصرف در هر منطقه و استان را به وجود آورد. در حقیقت به گفته مسئولان اجرای این طرح، تنها قرار بود در فاز ابتدایی اجرای طرح الگوها مورد شناسایی قرار بگیرند.

لازم به ذکر است، اواسط بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر اقتصاد آغاز مرحله بعدی اجرای طرح هوشمندسازی را اعلام کرد. براین اساس کمک هزینه نانوایی‌ها که براساس فروش ثبت شده در کارتخوان‌های هوشمند محاسبه می‌شود دو برابر شد و پس از آن همان میزان فروش به عنوان معیاری برای تخصیص سهمیه آرد دوره بعد در نظر گرفته می‌شود.

این مسئله به معنای شناور شدن سهمیه آرد بود. به این ترتیب نانوایی‌هایی که نان بیشتری پخت و به مردم ارائه کنند، در دوره بعدی، آرد بیشتری دریافت خواهند کرد.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد تخلفات نانوایی‌ها است که به طور متعدد و در مناطق مختلف قابل مشاهده است. به طور مثال در یک نانوایی، نان را به صورت لقمه‌ای پخت می‌کردند در حالی که اساسا با توجه به آرد دولتی دریافت شده توسط این واحد صنفی و عدم وجود چنین گزینه‌ای در کارتخوان‌های هوشمند، فرد در انجام تخلف و گران فروشی بوده است.

در مورد دیگری یک نانوایی نان ساده را به عنوان نان کنجدی در کارتخوان به ثبت می‌رسانده است و برای آنکه ایرادی به آن گرفته نشود مقدار بسیار کمی کنجد برای آن استفاده می‌کند.

این موارد تخلف و تضییع حقوق مردم با وجود طرح دولت و پرداخت کمک هزینه حدود ۳۰ درصدی در حال انجام است و باید هر چه سریعتر اقدامات فوری در این خصوص انجام شود. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد که مسئولیت اجرایی اصلی در این طرح برعهده وزارت اقتصاد قرار دارد، این انتظار وجود دارد تا با چنین مواردی که سبب نارضایتی عمومی می‌شود به شکلی قاطع برخورد شود تا بازدارندگی لازم به وجود بیاید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 175
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    یکی از راه حل جلوگیری از تخلفات نانوایان ممنوعیت استفاده از کنجد و همچنین جلوگیری از تنوع نان با اوزان مختلف و اعمال سلیقه نانوایان میباشد ,زیرا اجحاف و تحمیل و تقلب در این صنف بیداد میکند
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      شماکه تو صنف نانوا نیستین لطفا نظر ندهید
  • زهرا IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    در حالیکه نان بربری کنجدی ۴۵۰۰ تومان است نانواییها کنجد بیشتری میریزند و ۶۰۰۰ هزار تا ۹۰۰۰ تومان حساب میکنند. و موقع کارت کشیدن برای هر نان کنجدی تعداد ۴تا۶ نان ساده ثبت میکنند به این ترتیب هم از مصرف کننده پول بیشتر میگیرند هم به دلیل فروش صوری کمک هزینه بیشتری از دولت دریافت می‌کنند.
  • مهدی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    فقط ازاد سازی یارانه ارد بدهید به خود مردم شریف تا دور ریز نان کمتر شودونانواها رقابت داشته باشن نان باکیفیت
  • محمد IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    سلام من بعنوان نانوا عرض میکنم تازمانی که قیمت نان واقعی نشود وحق کارگر پرداخت نشود تخلف همچنان هست وخواهد بود.مگربادخل ششصد میشود حقوق چارنفرکارگررا پرداخت کنیم؟؟چرامسئولین نانواها را مقابل مردم قرارمیدهند؟
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    تا زمانیکه مسولان صنف مربوطه هفت یا هشت تا سهمیه نانوایی داشته باشند هیچکاری نمیشه کرد شعار کافیه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها