۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
۱۰ قانون برای رشد شرکت

فردای اقتصاد: یکی از قطعی‌ترین ویژگی‌های یک شرکت پررونق، رشد درآمد قدرتمند و مداوم آن است. طی ۱۵ سال گذشته تحقق چنین هدفی برای شرکت‌ها به هیچ وجه آسان نبوده است. رشد شرکت‌ها پس از بحران مالی جهان به‌طور چشمگیری کاهش یافت، به طوری که بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان با نصف نرخ رشد قبل از سال ۲۰۰۸، رشد کردند. اکنون، با کندی اقتصاد جهان، تورم فزاینده و نااطمینانی‌های ژئوپلیتیکی، چشم‌انداز رشدی که برای سهامداران سود و ارزش به ارمغان می‌آورد ممکن است همچنان مبهم‌تر شود.

برای غلبه بر این روندها، رهبران کسب‌وکار باید از یک طرح کلی رشد متشکل از سه عنصر اصلی پیروی کنند که مرکز مشاوره مدیریتی مک‌کنزی آن‌ها را برشمرده است:

آرمان جسورانه و طرز فکر همراه، توانمندسازهای مناسب بکارگرفته شده در سازمان، و مسیرهای روشن در قالب مجموعه‌ای منسجم از ابتکارات رشد. این مرکز می‌افزاید که برای کمک به مشتریان خود در شناسایی این مسیرها، مطالعه عمیقی در مورد الگوهای رشد و عملکرد ۵۰۰۰ شرکت بزرگ دولتی جهان در ۱۵ سال گذشته انجام دادیم.

این تحقیق تأیید کرد که رشد درآمد، یک محرک حیاتی برای عملکرد شرکت است. پنج درصد درآمد بیشتر در سال، با سه تا چهار درصد بیشتر از بازده کل سهامداران (TSR) مرتبط است - معادل افزایش سرمایه بازار به میزان ۳۳ تا ۴۵ درصد در طول یک دهه. شرکت‌هایی که موفق شدند سریع‌تر و سودآورتر از همتایان خود در طول دوره مطالعه مک‌کنزی رشد کنند، حتی بهتر عمل کردند و بازدهی سهامداران را شش درصد بالاتر از میانگین صنعت خود ایجاد کردند.

با این حال، شرکت‌های نسبتا کمی می‌توانند چنین نتایجی را کسب کنند. یک شرکت معمولی در طول ده سال قبل از کووید-۱۹ سالانه ۲.۸ درصد رشد داشته است و از هر هشت شرکت تنها یک نفر نرخ رشد بیش از ۱۰ درصد در سال را ثبت کرده است.

حفظ رشد سالم نیز سخت بوده است. وقتی موسسه مک‌کنزی عملکرد شرکت نمونه خود را در نیمه نخست دهه گذشته با نیمه دوم آن مقایسه کرد، تنها یک شرکت از هر سه شرکتی که بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ در یک چهارم برتر رشد قرار داشتند، توانستند این نرخ را در دوره پنج ساله بعدی حفظ کنند. این نشان دهنده تمایل قوی برای بازگشت رشد به میانگین است.

ده قانون رشد ارزش‌آفرین

به منظور درک اینکه چگونه سازمان‌ها می‌توانند برای غلبه بر این موانع تلاش کنند، الگوهای رشد شرکت‌های نمونه با لنزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های موسسه مک‌کنزی ده مورد ضروری را پیشنهاد می‌کند که سازمان‌هایی را که به دنبال رشد و کسب درآمد بیشتر از همتایان خود هستند، راهنمایی می‌کند.

  1. مزیت رقابتی خود را در اولویت قرار دهید. با یک فرمول برنده و مقیاس‌پذیر شروع کنید.
  2. این روند را دوست خود بدانید و بازارهای سودآور و با رشد سریع را در اولویت قرار دهید.
  3. عقب نمانید این کافی نیست که با جریان حرکت کنید - شما باید از همتایان خود پیشی بگیرید.
  4. هسته مرکزی فعالیت خود را توربو شارژ کنید. روی رشد در صنعت اصلی خود تمرکز کنید - بدون آن نمی‌توانید برنده شوید.
  5. فراتر از هسته مرکزی فعالیت‌هایتان نگاه کنید. رشد در مناطق تجاری مجاور را هم پرورش دهید.
  6. در جایی که می‌شناسید رشد کنید. روی رشد در جایی که مزیت مالکیت دارید تمرکز کنید.
  7. یک قهرمان محلی باشید. متعهد به پیروزی در جبهه خانگی باشید.
  8. اگر می‌توانید رقبای محلی را شکست دهید، جهانی شوید. در صورت داشتن مزیت قابل انتقال در سطح بین‌المللی، کار خود را گسترش دهید.
  9. با برنامه، خرید شرکتی کنید. رشد ارگانیک سالم را با خریدهای سریالی ترکیب کنید.
  10.  کوچک شدن برای رشد اشکالی ندارد. در صورت لزوم، پورتفولیوی خود را بی‌رحمانه هرس کنید.

موسسه مک‌کنزی آنچه را که برای تسلط بر هر قانون لازم است و همچنین میزان برتری در هر یک از آنها که باعث بهبود عملکرد شرکت می‌شود را اندازه‌گیری کرده‌ است. "کد رشد" به دست آمده به شما امکان می‌دهد عملکرد رشد خود را محک بزنید و مسیر را برای استراتژی بعدی خود تعیین کنید. هرچه در تعداد بیشتری از این قوانین تسلط داشته باشید، پاداش شما بیشتر می‌شود. اما کمتر از نیمی از شرکت‌های نمونه مورد مطالعه مک‌کنزی در بیش از سه قانون از ده قانون برتری داشتند و تنها ۸ درصد به بیش از پنج قانون تسلط داشتند.

منبع: Mckinsey

نویسندگان: کریس بردلی و ربه‌کا دوهرتی

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار