۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
عبور تولید مبارکه از ۱۰/۲ میلیون تن در ۱۴۰۱

فولاد مبارکه برنامه دستیابی به تولید ۱۸ میلیون تن فولاد را در دستور کار دارد.

 فردای اقتصاد - محمد یاسر طیب نیا  در یک نشست خبری در مورد عرضه محصولات برخی از شرکتهای بزرگ دولتی براساس نرخ ارزِ دولتیِ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در بورس کالا و احتمال ایجاد فضای رانتی خاطرنشان کرد : فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فردای اقتصاد مبنی بر توزیع رانت‌های کلان با نرخ ارز دولتی توسط این شرکت افزود: ما از طرفی به گرانفروشی متهم هستیم چراکه می‌گویند محصولات شما در بازار توسط واسطه‌گران معامله می‌شود و از طرف دیگر به ایجاد رانت در عرضه محصولات متهم هستیم. این در حالی است که فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، سال‌هاست براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد، بلکه همسو با دولت، به دنبال تعادل در بازار است.

طیب نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه در چارچوب دستورالعمل‌ها، میزان ارز خود را شفاف کرده و فروش محصولات خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌کند. این شرکت ارز خود را به صورت آزاد نفروخته‌ایم و براساس دستورالعمل های موجود فروخته‌ایم.آنچه که برای ما مهم است، مجموعه قیمت ارز در کشور است چراکه اغلب هزینه‌های ما داخل کشور شکل می‌گیرد.

فلسفه وجودی فولادمبارکه مسوولیت پذیری برای خلق آینده بهتر است

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت:برای تحلیل یک صنعت نیاز به دانستن ویژگی‌های یک بنگاه اقتصادی موفق داریم؛ بنگاه اقتصادی موفق است که سودآوری پایدار، رشد، توسعه و افزایش رقابت‌پذیری داشته باشد و همواره با رشد و توسعه و نوآوری خود را به روز کند.

به گفته وی ، بنگاه اقتصادی موفق باید شفافیت و سلامت در کار داشته باشد و به دور از فساد عمل کند. باید شهروند مسئولیت‌پذیر باشد و هدف آن باید خلق آینده‌ای بهتر باشد و خلق ارزش کند.

طیب نیا افزود : فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی است و ارزش فعلی سهام این شرکت ۵۱۰ همت است، سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص و ۶‌.۵ درصد تولید ناخالص بخش صنعت دارد.

به گفته وی، امروز زنجیره تامین گسترده شامل بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت بوده و فولاد مبارکه دارای شبکه بزرگی از مشتریان بالغ بر ۱۰۰۰ کارخانه است.

مدیر عامل فولاد مبارکه فلسفه وجودی شرکت را مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تعریف و  تصریح کرد: این رسالت ماست، رسالت ما بالاتر از تولید یک محصول است، چشم‌انداز ما این است که فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه داری باشد.

۵ جهت گیری اصلی فولاد مبارکه

طیب‌نیا،  گفت : جهت‌گیری اول شرکت استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود است. بسیاری از صنایع حتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. ما نیاز به ظرفیت های جدید نداریم و باید از ظرفیت های موجود استفاده کامل کنیم.

به گفته وی ، توسعه کمی، کیفی و متوازن، توسعه سرمایه انسانی از دیگر جهت‌گیری‌های اصلی ماست. تفاوت فولاد مبارکه با دیگر بنگاه‌ها نیروی انسانی موثر و متخصص است. وی تصریح کرد: تمرکز بر فناوری ها و نوآوری های نوین نیز از دیگر اهداف ماست، شاید بسیاری از شرکت‌ها دیرتر به فکر انجام این رویکرد افتادند اما فولاد مبارکه این جهت‌گیری را زودتر آغاز کرد. مدیر عامل فولاد  مبارکه تاکید کرد: تبدیل شدن به یک صنعت سبز از دیگر جهت‌گیری‌های شرکت است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

طیب  نیا تاکید کرد:  دستیابی به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری برای فولاد مبارکه یک هدف گذاری چالشی و سنگین محسوب می شود.

وی افزود: فولاد مبارکه به وسعت ایران می‌تواند در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی نقش‌آفرینی کند، به همین منظور یک هسته اصلی برای توسعه‌ها تعریف کردیم و در کنار آن به کسب و کارهای جدید ورود پیدا کردیم.

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۱ رکورد تولید داشته‌ایم

طیب‌نیا، تصریح کرد: جایگاه کشور ما در تولید فولاد در رتبه دهم جهان قرار دارد. فولاد مبارکه ۳۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کند و از ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند. وی گفت: میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵ درصد است اما با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های لازم، این استفاده از ظرفیت کمتر خواهد شد.

طیب نیا ادامه داد: سال گذشته در فولاد مبارکه بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف داشتیم، در گندله‌سازی ۳.۸ درصد رشد، آهن اسفنجی ۱۰ درصد، در تختال ۱۰ درصد، کلاف گرم ۷ درصد رشد تولید داشتیم.

به گفته وی ،این رکوردها در شرکتی محقق شد که رکورد رکوردها را زده و به ظرفیت‌های اسمی رسیده، در حالی که بیشترین محدودیت‌های انرژی به این صنعت اعمال شد.

وی تصریح کرد: رکوردزنی‌های فولاد مبارکه یک نهضت بوده نه یک اتفاق، فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: سال گذشته سال افول قیمت‌های فولاد و رکود بود، اما گروه فولاد مبارکه با رکوردزنی‌های متعدد، تولید بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد خام داشت.

رشد ۱۰ برابری سرمایه گذاری و توسعه در فولاد مبارکه

طیب‌نیا، خاطرنشان کرد:از فولاد انتظار سرمایه‌گذاری جدید وجود دارد که این اتفاق در فولاد مبارکه محقق شده است.

وی گفت : ما فولاد مبارکه را یک شرکت توسعه‌ای می‌دانیم، رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه داشتیم، ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بوده است.

طیب نیا افزود: فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده و پروژه نورد گرم ۲ را بعد از ۱۰ سال کلید زد که بالغ بر ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت : نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ زنی شده و امروز پیشرفت ۷۸ درصدی داشته و در تیرماه امسال از فاز نخست این نیروگاه بهره‌برداری خواهیم کرد،

مدیر عامل فولاد مبارکه. تصریح کرد: قریب به ۲ هزار مگاوات نیروگاه را یا در دست احداث و یا در مسیر احداث داریم، دو میدان گازی در دست احداث است، در حوزه حمل و نقل ۵۰ لوکوموتیو خریداری شده که بیش از ۵۰ درصد آن مورد استفاده قرار گرفته و ۸۰ لوکوموتیو دیگر نیز در برنامه داریم.

نقش آفرینی فولاد مبارکه در تأمین سرمایه پروژه انتقال آب

طیب‌نیا، ادامه  داد: یکی از دیگر پروژه‌های بزرگ فولاد مبارکه همچون نورد گرم ۲، پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی است. از ابتدای فعالیتم در فولاد مبارکه پیگیر این پروژه بودم چرا که با اجرای آن مشکل آب کل صنعت استان اصفهان حل خواهد شد. این پروژه با قوت پیش می‌رود و صرفاً برای رفع مشکل فولاد مبارکه نیست و این شرکت  تا امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته وی، میانگین جهانی مصرف آب در صنعت ۳.۳ مترمکعب بر تن است اما فولاد مبارکه به ازای تولید هر تن تختال، ۲.۲ مترمکعب آب مصرف می‌کند چرا که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در کاهش مصرف آب داشته است و ۸۶ درصد کاهش مصرف آب داشته ایم.

وی  تاکید کرد:  سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلاری که فولاد مبارکه در کاهش مصرف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب انجام داده بسیار قابل توجه و در کشور بی‌نظیر است.

اضافه شدن ۱۴ محصول جدید به سبد محصولات فولاد مبارکه  در ۱۴۰۱

 طیب‌نیا، تصریح کرد:بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و بالغ بر ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی طی یک دهه گذشته با بومی‌سازی صورت گرفته است. وی همچنین اضافه کرد: ثبت سفارش خرید ۵ هزار میلیارد تومان از بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه طی سال گذشته بوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه  افزود: توسعه محصولات جدید در سبد محصولات فولاد مبارکه یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت بوده به طوری که سال گذشته ۱۴ محصول جدید به محصولات این شرکت اضافه شد که یکی از مهمترین آن‌ها ورق فولادی زنگ‌نزن بوده است.

وی ادامه داد: همکاران ما بدون حضور یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید کردند و امسال به صورت انبوه تولید خواهد شد. این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است. وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این که ۳ هزار نفر در طرح‌های توسعه مشغول به کار شدند، مراحل استخدام ۱۱۰۴ نفر از سال گذشته در فولاد مبارکه در حال انجام است. همچنین امیدواریم در توسعه‌ها بالغ بر ۶۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

بزرگترین افزایش سرمایه و توزیع سود در تاریخ بورس

طیب‌نیا، افزود: سال گذشته علی‌رغم همه محدودیت‌ها، کاهش قیمت فروش و درآمد، ۴۹ هزار میلیارد تومان سود میان سهامداران خود توزیع کردیم که بزرگترین افزایش سرمایه و توزیع سود در تاریخ بورس کشور بود. افزایش سرمایه فولاد مبارکه به ۸۰ هزار میلیارد تومان و افزایش ۱۳۲ درصدی سرمایه این شرکت طی یک سال، بسیار قابل توجه بوده است.

به گفته وی، در حوزه توسعه زیست‌بوم نوآوری، فولاد مبارکه در سال گذشته با امضای ۲۱ تفاهم‌نامه، تخصیص ۲ هزار متر مربع مرکز نوآوری و اختصاص بودجه برای حمایت از پایان نامه ها، فعالسازی ۳ شتاب‌دهنده برای استارتاپ‌هاو تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر، گامهای بلندی برداشت.

مدیرعامل فولادمبارکه تصریح کرد: به رغم اینکه یک مجموعه تولیدی و صنعتی هستیم، نسبت به جامعه پیرامونی خود احساس مسوولیت داریم و تحول بنیادینی در این حوزه رقم زدیم؛ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، فولاد مبارکه الگوی ملی است و خواهد بود. رویکرد ما تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با هدف اشتغال زایی است.

طیب نیا  افزود: درآمدی که ۲۶ هزار نیروی فولاد مبارکه کسب می‌کنند، در همین استان هزینه می‌شود؛ منافع  این شرکت  به شدت بالاست و باید به گونه ای فعالیت کند که برای منطقه ضرری نداشته باشد، ارزش افزوده بالای این شرکت گواه بر منفعت داشتن فولاد مبارکه است.

هدف‌گذاری فولاد مبارکه، تبدیل استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور است که این امر خود برای مردم این استان منفعت دارد. طیب نیا تصریح کرد: بخشی از منابع مالی فولاد مبارکه، حاصل سود این شرکت و اوراقی است که از قبل داشته‌ و در آینده خواهد داشت. این شرکت از نظر منابع مالی محدودیتی ندارد و با توجه به صادراتی که دارد، به دنبال وام‌های ارزی خارجی است.

  وی ادامه داد: سودآوری فولاد مبارکه ناشی از استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت، دارا بودن زنجیره کامل و متوازن تولید (از سنگ تا رنگ) و توسعه‌های هدفمند است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: سودآوری فولاد مبارکه ناشی از رانت نیست و این یک تفکر انحرافی است، بلکه سودآوری این مجموعه ناشی از استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت‌های تولید، دارا بودن زنجیره کامل و متوازن تولید (از سنگ تا رنگ) و توسعه‌های هدفمند است. وی تاکیدکرد: استفاده از منابع ملی اگر منجر به ارزش افزوده شد، بهترین استفاده از منابع کشور است و جای اختصاص یارانه همان جایی است که ارزش افزوده ایجاد کند.

به گفته طیب نیا، فولاد مبارکه برای تامین گاز و آب و برق مورد نیاز خود یارانه نمی‌گیرد و نرخ هزینه‌های حمل و نقل آن از میانگین جهانی بالاتر است. وی افزود: سودآوری فولاد مبارکه به دلیل ارزش افزوده این شرکت است. سود این شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم میان ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: سهام  این  شرکت سهام بسیار ارزشمندی است، طی ۵ سال گذشته سهم این شرکت ۳۱ برابر شده است.

طرح‌های توسعه کمی گروه فولاد مبارکه در شرکت فولاد هرمزگان

وی  در پاسخ به این پرسش مبنی بر دلیل عدم احداث فولاد مبارکه در کنار دریا و حرکت بر خلاف آمایش سرزمینی و تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی گفت: طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در حوزه‌های کمی، در شرکت فولاد هرمزگان و در کنار دریاست. یکی از مزایای در مرکز کشور بودن فولاد مبارکه، سهولت در حمل و نقل و تأمین مواد اولیه مورد نیاز از اقصی‌نقاط کشور است.

به گفته وی ،جابجایی شرکتی مثل فولاد مبارکه، بسیار پرهزینه است و صرف نظر از این موضوع، عمده محصول فولاد مبارکه به شمال کشور ارسال می‌شود و اگر در جنوب کشور قرار داشتیم، آلایندگی ناشی از حمل و نقل بسیار بیشتر بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار