۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
مرگ عجیب یک زن هنگام چیدن سبزی خبرساز شد

بانوی جوان اشنویه‌ای هنگام جمع آوری گیاهان خوراکی بر اثر برخورد صاعقه، جان خود را از دست داد.

همشهری آنلاین: یک بانوی ۲۴ ساله هنگام جمع آوری گیاهان خوراکی از ارتفاعات شهرستان اشنویه بر اثر برخورد صاعقه جان خود را از دست داد.

این بانوی جوان از اهالی روستای مّلاعیسی از توابع بخش دشت بیل شهرستان اشنویه بود که برای چیدن گیاهان خوراکی به ارتفاعات روستای گلاز رفته بود که برخورد شدید صاعقه جان او را گرفت.

بلاهایی که صاعقه بر سر انسان می‌آورد

صاعقه یکی از اسرار آمیزترین پدیده‌های خلقت است، که در عین زیبایی بسیار مخرب بوده و در طول حیات بشری بر کره خاکی موجب ضرر و زیان مالی و جانی بسیاری شده است.

برخورد ابرها با بارهای غیر همنام، واکنش‌های الکتریکی شدیدی به صورت نور و صدای شدید به نام صاعقه یا رعد و برق تولید می‌شود که با نور و صدای شدید همراه است.

رعد و برق می‌تواند قلب انسان را از کار بیاندازد، شش‌ها را پاره کند و یا سبب سوختگی‌های جدی در بدن شود، زیرا از جریان الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است و اگر چه به لحاظ زمانی بسیار کوتاه است، اما قدرت بسیار زیادی دارد.

مهمترین و ساده‌ترین دلیل حوادث ناشی از صاعقه، عدم آگاهی از روش‌های صحیح حفاظت است، شانس اصابت رعد و برق به یک فرد حدود یک در ۶۰۰ هزار است و با رعایت توصیه‌های این شانس را کاهش داد.

رعد و برق می‌تواند قلب انسان را از کار بیاندازد، شش‌ها را پاره کند و یا سبب سوختگی‌های جدی در بدن شود، زیرا از جریان الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است و اگر چه به لحاظ زمانی بسیار کوتاه است، اما قدرت بسیار زیادی دارد.

اصول پیشگیری از آسیب‌های صاعقه

۱- درصورت امکان با شروع صاعقه درمکان‌های سرپوشیده مانند جان پناه یاکلبه‌های کوهستانی پناه بگیرید.

۲- همواره برنامه کوه نوردی راطوری تنظیم کنید که بعد از ساعت ۱۱ صبح درمکان‌های مرتفع نباشید.

۳- هیچگاه چادرخود را به بلندترین درختان اطراف وصل نکنید.

۴- در صورت شنیده شدن صدای رعد حتی با وجود آسمان صاف، احتمال وقوع صاعقه بسیار زیاد است، سریعا خود را به مکان امن برسانید.

۵- سعی کنید درکوتاه‌ترین ارتفاع ممکن قرار بگیرید، در کوهستان اگر بالاتر از خط ارتفاع درختان قرار دارید بدان معناست که شما در مرتفع‌ترین مکان هستید. سریعأ خود را به ارتفاع پایین تر از درخت‌ها رسانده و در فضای بین درختان کوتاه پناه بیگیرید.

۶- درمکان‌های سرپوشیده به در، پنجره و اجسام فلزی نزد یک نشوید.

۷- دستگاه‌های الکتریکی خود را خاموش کنید.

۸- تنها درمورد ضروری از تلفن استفاده کنید. امواج به راحتی از تلفن عبور می‌کنند و آسیب ناشی از آنها شایع‌ترین علت صاعقه زدگی در مکان‌های سرپوشیده است.

۹- هیچگاه به یک خودرو تکیه نکنید و از دوچرخه یا موتور فاصله بگیرید.

۱۰- در کوهستان از رودخانه‌ها فاصله بگیرید چرا که آب هادی خوب جریان الکتریسیته است و می‌تواند جریان الکتریسیته را تا فاصلۀ زیادی از آب هدایت نماید.

۱۱- از درختها فاصله بگیرید.

۱۲- درصورتی که داخل مکان یا یک خودرو پناه گرفته‌اید تا نیم ساعت پس از شنیدن آخرین صدای رعد و برق از آن مکان خارج نشوید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها