۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
عقب‌گرد نرخ بهره وام مسکن

با افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به مرز ۱۳۰ هزار تومانی، نرخ سود وام خرید خانه با اوراق به محدوده ۲۵.۸ درصدی رسید.

فردای اقتصاد: قیمت تسه‌ها (اوراق تسهیلات مسکن) آخر هفته گذشته با رشدی خفیف دوباره به مرز ۱۴۰ هزار تومانی رسید. اما از ابتدای هفته جاری اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن وارد کانال نزولی شد به طوریکه تسه‌ها روز شنبه با افت قیمت مواجه شدند، روز یکشنبه قیمت این اوراق تغییر خاصی نداشتند و امروز دوباره نزولی شدند و تا ۱۳۰ هزار تومان هم عقب‌نشینی کردند.

هر چند نرخ سود وام مسکن ۱۷.۵ درصد اعلام می‌شود اما با توجه به قیمت بالای تسه‌ها و هزینه خریدشان، نرخ سود واقعی وام بیشتر از این عددها می‌شود. با رسیدن قیمت تسه‌ها به کانال ۱۴۰ هزار تومان و ثبات در این محدوده، نرخ سود واقعی وام خرید مسکن هم در کانال ۲۶ درصدی قرار گرفته بود. اما با افت‌های سنگین این هفته تسه‌ها، نرخ سود واقعی وام مسکن هم تغییر کانال داد و به ۲۵.۸ درصد رسید.

تامین مالی با چه نرخی؟

البته به نظر می‌رسد تامین مالی با این نرخ بالا هم برای خریداران مسکن جذاب است. طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خانه‌های معامله شده در تیرماه امسال نسبت به تیر سال گذشته رشد ۳۸.۸ درصدی داشته است. البته مرکز آمار عدد ۴۵.۲ درصد را برای تورم سالانه مسکن در تهران اعلام می‌کند. این اوج‌گیری قیمت مسکن طی همین چند ماه اخیر بوده است.

با قیمت کنونی تسه‌ها هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی خرید مسکن و جعاله برای زوجین تهرانی، به حدود ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین مجردهای تهرانی برای دریافت وام ۲۸۰ میلیونی هم باید بیش از ۷۲ میلیون تومان هزینه کنند.

عقب‌گرد نرخ بهره وام مسکن

هزینه دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید و جعاله مسکن زوجین در سایر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها هم به حدود ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است. هزینه دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مجردها هم در این شهرها حدود ۶۲ میلیون تومان است. در شهرهای کوچک هم زوجین و افراد مجرد به ترتیب می‌توانند ۳۲۰ و ۲۰۰ میلیون تومان وام خرید و جعاله مسکن دریافت کنند که با رسیدن قیمت تسه‌ها به حدود ۱۳۰ هزار تومان هر کدام باید ۸۳ و ۵۱ میلیون تومان هزینه کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار