۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران امروز توانست با رشد نزدیک به دو درصدی، فاصله خود تا مرز ۲.۵ میلیون واحدی را به حداقل برساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز بار دیگر به مسیر صعودی خود ادامه داد و همچنان در صدر توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. روند بازار سهام از شروع سال جدید تاکنون تنها با چند روز منفی همراه بوده است و فعلا بخش عمده‌ای از نمادها در حال طی کردن مسیر صعودی خود هستند. طی روز جاری نیز بازاری مثبت اما متعادل‌تر از روز گذشته را شاهد بودیم و شاخص کل بورس توانست با ثبت رشد ۱.۶۸ درصدی خود را به محدوده ۲.۴۷۹ میلیون واحدی برساند و فاصله اندکی با فتح کانال ۲.۵ میلیون واحدی داشته باشد. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز امروز عملکرد قابل قبولی را به ثبت رساند و با پشت سر گذاشتن شاخص کل، رشد ۱.۹۴ درصدی را تجربه کرد که عمده آن به دلیل معاملات برخی گروه‌های کوچک بازار همچون گروه خودرویی، فراکاب، بانکی و... بود. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ... میلیارد تومانی همچنان در سطوح بالای خود پایدار است و در کنار این موضوع شاهد ورود پول ... میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

بورس تهران معاملات امروز خود را با نگاهی ویژه به جلسه استیضاح وزارت صمت آغاز کرد و همین موضوع موجب شد تا برخی از صنایع بتوانند با امید بیشتری به معاملات خود بپردازند. فارغ از این موضوع که نتیجه آن می‌تواند در روزهای آینده نیز اثرگذار باشد، محرک‌های دیگری در این مسیر صعودی به بورس تهران کمک کردند که به آن‌ها خواهیم پرداخت و جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به طور کلی شرایط این روزها برای ادامه افزایش قیمت سهام مهیاست و به نظر می‌رسد که شاهد تداوم روزهای سبز بورس باشیم. در ادامه با بررسی شرایط موجود و عوامل اثرگذار بر روندهای روزانه، به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

نگاه بورس به استیضاح وزیر

پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره امروز فاطمی امین، وزیر صمت، برای برگزاری جلسه استیضاح و پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شد. اگرچه هنوز رای گیری برای عزل یا ابقای این وزیر انجام نشده و به نوبت بعدازظهر مجلس موکول شد اما اتفاقاتی که در آنجا گذشت موجب شد تا برخی صنایع در بورس تهران امید بسیاری برای بهبود شرایط پیدا کنند. صنایع متعددی هستند که شرایط نامساعد این روزهای خود را نتیجه سیاست‌های این وزارت خانه می‌دانند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنعت خودرو اشاره کرد که بارها در رابطه با آن صحبت کرده‌ایم. در سمت دیگر صنایعی همچون گروه فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها نیز که بخش عمده‌ای از فروش محصولاتشان در بورس کالا صورت می‌گیرد، به دلیل سیاست‌های کنترلی این وزارتخانه و حواشی موجود در آن بازار، امید دارند که با استیضاح وزارت صمت بتوانند روزهای بهتری را تجربه کنند.

از این رو نتیجه این استیضاح می‌تواند برای بورس فردا بسیار حائز اهمیت باشد و شاید تا مدت‌ها اثر آن را در روند بازار سهام مشاهده کنیم. در کنار صنایعی که نام برده شد، گروه فراکاب به رهبری بورس کالا نیز نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند و بدون شک سهامداران این نیز یک نگاه خود را به این جلسه دوخته‌اند. به طور کلی بخشی از تقاضای موجود در بازار امروز به خصوص در گروه‌هایی که نام برده شد، از همین سمت ایجاد شده بود و حال باید منتظر ماند و دید که آیا این امید می‌تواند به نتیجه‌ای دلنشین برای بورسی‌ها منجر شود یا خیر.

فرار دلار از حبس

روند قیمت دلار در بازار آزاد نیز از اتفاقات قابل توجه روزهای اخیر بوده است. این اسکناس آمریکایی پس از نوساناتی که در روزهای ابتدایی سال تجربه کرد و تا بیش از ۵۵ هزار تومان نیز پیش رفت، بیش از ۲۰ روز را در مرز ۵۱ هزار تومان حبس شده بود و نوسانات اندکی را در آن محدوده انجام می‌داد. با این حال اما از روز چهارشنبه شاهد عبور قیمت دلار از مرز ۵۲ هزار تومانی بودیم و این مسیر صعودی تا زمان نگارش این گزارش به میانه کانال ۵۴ هزار تومان نیز رسیده است. برای این موضوع دلایل متعددی را می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان کاهش خوش‌بینی‌ها به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پس از توافقات اواخر سال گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عربستان سعودی و همچنین خبرهای منفی از همکاری ایران و آژانس دانست.

این اتفاق برای بورس تهران دو سیگنال کاملا متفاوت دارد. از سمتی افزایش دوباره قیمت دلار در بازار آزاد پس از توقف چند ماه گذشته نشان از بالا بودن انتظارات تورمی دارد که منجر به افزایش تقاضا در تمامی بازارها از جمله بورس تهران خواهد شد. در همین رابطه باید به آخرین آمار پولی منتشر شده از سمت بانک مرکزی نیز اشاره کرد که خبر از عبور نقدینگی از مرز ۶۱۰۰ هزار میلیارد تومانی و همچنین سهم ۲۵ درصدی پول از نقدینگی می‌دهد.

از سمتی اما این موضوع به دلیل سیگنال‌های منفی از روند تحولات سیاسی کشور می‌تواند تاثیری منفی بر روند بازار سهام داشته باشد. از نگاهی دیگر، طبق تجربیات ماه‌های گذشته بورس تهران در آرامش بازار سهام توانست جذب نقدینگی بالایی داشته باشد و اکنون اگر روند صعودی دلار ادامه داشته باشد، ممکن است بخشی از این نقدینگی را بار دیگر روانه بازار ارز کند. با این حال فعلا بازار سرمایه در صدر توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد و انتظار می‌رود که این بازار فعلا مقصد اصلی پول‌های سرگردان باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روندهای روزانه نماگرهای تالار شیشه‌ای و تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش در بازار امروز نگاهی بیاندازیم، پیداست که این مسیر صعودی از ابتدا تا انتها ادامه داشت و توانست به خوبی خود را حفظ کند. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا با اختلاف قدرت برتر بازار امروز بود که میزان ارزش معاملات و حجم پول وارد شده از سمت کدهای حقیقی نیز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و پایداری این موارد، پیش بینی می‌شود که بورس تهران بتواند در روز آینده نیز بازای سبز را تجربه کند اما نتیجه نهایی استیضاح وزارت صمت نیز بسیار در شدت این روند صعودی تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار