۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
خبر بد برای ایرانیان مقیم ترکیه/ خرید خانه در ترکیه غیرممکن شد؟

نامزد انتخابات ترکیه: فروش خانه به خارجی‌ها را ممنوع می کنم

ایرنا: کمال قلیچدار اوغلو یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با انتشار ویدئو تبلیغاتی تحت عنوان "اجاره" گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، فروش خانه به اتباع خارجی در ترکیه را ممنوع خواهد کرد.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.

روزنامه جمهوریت ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که اجرای سیاست‌های رجب طیب اردوغان، اخذ تابعیت و اقامت اتباع خارجی در ترکیه در قبال خرید و یا اجازه خانه موجب شده است که قیمت خرید و اجاره مسکن به شدت افزایش یابد.

بنا به گزارش این روزنامه، اتباع خارجی طی ۱۰ سال گذشته ۳۵۷ هزار و ۳۴۳ خانه در ترکیه خریداری کرده اند و همین امر سبب افزایش اجاره بها و قیمت خانه در ترکیه شده است.

بنا به اعلام رسانه‌‎های ترکیه، با اجرای سیاست جذب سرمایه خارجی ترکیه، هر تبعه خارجی می تواند با خرید مسکن به قیمت ۷۵ هزار دلار مجوز اقامت نامحدود و با خرید خانه به قیمت ۴۰۰ هزار دلار تابعیت و شهروندی ترکیه را اخذ کند.

همین امر سبب شده است که اتباع کشورهای مختلف برای خرید خانه در ترکیه اقدام کنند و با ادامه این روند در سال‌های اخیر، تعادل جمعیتی در برخی محلات شهرهای ترکیه به هم خورده و سبب نارضایتی مردم محلی شده است.

"کمال قلیچدار اوغلو" نامزد اپوزیسیون و رقیب اصلی انتخاباتی اردوغان با انتشار ویدئو تبلیغاتی تحت عنوان "اجاره" و در تشریح برنامه‌های خود برای حل مشکل مسکن در ترکیه اعلام کرد که اگر پیروز انتخابات شود، در دوره مدیریت او، تا زمانی که مشکل مسکن مردم ترکیه حل نشود، حتی یک خارجی هم نخواهند توانست در ترکیه خانه بخرد.

وی وعده داد: اکنون املاکی که مردم من برای سرپناه به آن نیاز دارند، به خارجی ها فروخته می شود و این ننگ تمام خواهد شد.

قلیچداراوغلو بار دیگر با تاکید بر بازگرداندن کلیه پناهجویان ساکن در ترکیه به کشورشان در مدت دو سال اضافه کرد: برای تثبیت قیمت مسکن در ترکیه، اهمیتی نمی‌دهم که برنامه‌هایم را تبعیض‌آمیز یا نژادپرستانه بدانند.

وی اردوغان را به اتخاذ سیاست‌های اشتباه سرمایه‌داری متهم کرد و افزایش بی رویه اجاره بها و قیمت مسکن در ترکیه را نتیجه اقدامات وی دانست و گفت: طی یک سال گذشته نرخ اجاره بها در ترکیه ۱۹۷ درصد افزایش یافته و در حالی که حداقل دستمزد ۸۵۰۰ لیر تعیین شده، متوسط اجاره خانه ۷۴۰۰ لیر است.

به گزارش ایرنا، حضور اتباع خارجی در ترکیه با اجرای سیاست درهای باز اردوغان در دو دهه گذاشته دنبال شده و بر همین اساس، ترکیه به محل اسکان، زندگی و مهاجرت دوباره اتباع دیگر کشورها تبدیل شده و همین امر سبب انتقاد مخالفان سیاسی دولت این کشور شده است.

دولت اردوغان در دو دهه گذشته سیاست سفر اتباع خارجی به کشور خود را تا آنجا تسهیل کرد که هم اکنون اتباع کشورهای گرجستان و اوکراین بدون اخذ ویزا و حتی داشتن گذرنامه، تنها با نشان دادن کارت ملی کشور خود می توانند از مرزهای زمینی و هوایی وارد ترکیه شوند.

فراهم کردن زمینه اخذ تابعیت و امکان خرید مسکن و نیز قانونی شدن اقامت طولانی مدت بیش از سه ماه، از جمله سیاست‌های مورد انتقاد جریان مخالف اردوغان در سال‌های اخیر بوده است به طوری که منتقدان معتقدند که این سیاست موجب برهم خوردن تعادل جمعیتی در برخی استان‌ها و تعدادی از محلات شهرهای این کشور شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    خدا کنه اینطور بشه اقتصادشان خیلی بهتر از ایران نیست ولی با این سیاست خود را نابود میکنند .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها