۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
ایران از تجارت آزاد جا مانده است؟

در حالی که خبر از نسل جدید موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد بین ترکیه و امارات شنیده می‌شود، ایران هنوز نتوانسته موافقت‌نامه‌های سنتی خود را به مرحله نهایی برساند. آیا ایران از تجارت آزاد جا مانده است؟

فردای اقتصاد: ارزیابی‌ها حاکی از این است که همسایگان ایران (ترکیه و امارات) در حال امضای نسل جدید موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد هستند و درصددند با حذف تعرفه‌ها علاوه بر کالا، خدمات را هم به مبادلات تجارت آزاد خود اضافه کنند. اما ایران فعلا در حال تمرین برای ارتقای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی خود با اوراسیا به تجارت آزاد است. گفته می شود که در تابستان امسال این موضوع عملیاتی خواهد شد.

حال سوال این است که مبادلات تجاری ایران و اوراسیا در چه وضعیتی قرار دارد؟ طبق آمارها، سال گذشته میزان تجارت ایران و اوراسیا بیش از ۳میلیارد دلار ثبت شده که بیشترین مبادلات تجاری نیز با کشور روسیه ثبت شده است و کمترین میزان مبادلات نیز مربوط به کشورهای قرقیزستان و بلاروس است. عمده اقلام تجاری مورد مبادله ایران و اتحادیه اوراسیا هم مربوط به محصولات کشاورزی است. اوراسیا یکی از پررونق‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان است که می‌تواند در آینده بازار خوبی برای تجارت ایران باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    اول اینکه برنامه تحلیل اول و سواد اقتصادی، خیلی خوبه. نه حاشیه دارد و نه لکنت زبان در بیان مجریان. دوم اینکه، خلا برنامه های مناظره ای (موافق و مخالف) به شدت احساس می شود. یکی از دلایل اقبال شدید مناظره دکتر درخشان- دکتر غنی نژاد همین بود.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار