۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
جوزپ بورل: به احیای برجام خوشبینم

بورل: من خوش‌بین هستم. این، آخرین میلی‌مترهاست. (احیای برجام) جهان را به جای ایمن‌تری تبدیل می‌کند.

فردای اقتصاد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک نشریه اتریشی با قدردانی از این کشور برای میزبانی مذاکرات احیای برجام، تاکید کرد: «ما در این مذاکرات به لحظه سرنوشت‌ساز و مهمی رسیده‌ایم.»
به گزارش ایسنا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه «کرونن سَیتونگ» در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام و متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حصول توافق نهایی گفت: «من پاسخ آمریکا را دریافت کرده‌ام. اکنون ایران باید به آنها پاسخ دهد. ما در این مذاکرات به لحظه حساس و سرنوشت‌سازی رسیده‌ایم.»
بورل ادامه داد: «من خوش‌بین هستم. این، آخرین میلی‌مترهاست. (احیای برجام) جهان را به جای ایمن‌تری تبدیل می‌کند.»
همزمان، پایگاه نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرد که بررسی پاسخ آمریکا به درخواست‌های جمهوری اسلامی درباره توافق احتمالی احیای برجام دست‌کم تا «پایان هفته جاری» به طول خواهد انجامید.
«نورنیوز» در حساب توئیتر خود نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.»
چهار روز پیش، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران از دریافت پاسخ آمریکا به نظرات تهران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام خبر داد.
کنعانی عصر چهارشنبه، دوم شهریور، گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اروپایی اعلام خواهد کرد.
یک روز پس از آن، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به بررسی پاسخ آمریکا از سوی ایران اعلام کرد تهران برای احیای برجام «هیچ شتاب و عجله‌ای ندارد.»
این در حالی است که پیشتر وزارت خارجه ایران از آنچه «تعلل» در پاسخگویی آمریکا به نظرات خود در این زمینه خواند، انتقاد کرده بود.
اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران به جای پاسخ صریح به متن نهایی پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، خواهان برخی تغییرات شده است.
هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام در آخرین دور گفت‌وگوها در وین، «متن نهایی» برای احیای این توافق را به کشورهای عضو برجام و ایالات متحده ارائه داد و خواستار پاسخ آن‌ها شد.

تلاش‌های اسراییل برای منحرف کردن مذاکرات

گزارش‌ها حاکی است در بحبوحه «نگرانی عمیق اسرائیل» از قریب‌الوقوع بودن توافق واشینگتن و تهران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخواست کرده‌است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار کند.
کانال ۱۱ اسرائیل گزارش داد که یائیر لاپید امیدوار است در روز ۲۰ سپتامبر با جو بایدن دیدار کند. قرار است رئیس‌جمهور آمریکا در این روز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.
طبق این گزارش، این دیدار احتمالاً یک یا دو روز قبل از سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی خواهد بود.
به گزارش جروزالم پست، منابع مطلع متعدد گفته‌اند علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات با ایران برای احیای برجام، یائیر لاپید هنوز نتوانسته است تلفنی با جو بایدن صحبت کند.
این گزارش می‌افزاید در ابتدا کاخ سفید گفته بود که جو بایدن در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد. اما رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به واشینگتن بازگشت.
جروزالم پست می‌گوید دفتر نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارنظر درباره تماس تلفنی یا دیدار احتمالی یائیر لاپید با جو بایدن خودداری کرده است.
در همین زمینه، شبکه کان نیز به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد، مقامات واشنگتن و تل‌آویو در حال مذاکره برای تعیین زمانی برای این دیدار هستند.
بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل از جزئیات گفت‌وگوی وزیر دفاع این رژیم با مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر سر احیای احتمالی برجام، اختلافات میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا کماکان باقی است و نزدیکی مواضع که هدف سفر بنی گانتز به آمریکا بود، حاصل نشده‌است.
همزمان رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که دیدار با بنی گانتز در جدول کاری ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، یا جو بایدن، رئیس جمهور، تعیین نشده، همان ‌گونه که ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، نیز بدون دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به اسرائیل بازگشت و به دیدار با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، اکتفا کرد.
به نوشته یدیعوت آحرونوت، در دیدار بنی گانتز با جیک سالیوان، وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد پولی که به دست ایران دست خواهد رسید، «صرف فعالیت‌های تخریبی» خواهد شد و «به ایرانی‌ها امکان می‌دهد تا فعالیت‌های خرابکارانه و نفوذ منطقه‌ای خود را تقویت کنند.»
بنی گانتز این را نیز افزوده که اسرائیل خواهان سخت‌تر کردن شرایط برای ایران است، نه یک توافق کوتاه‌مدت و کم‌اعتبار.
بر اساس این گزارش، گانتز همچنین در مورد پاسخ جیک سالیوان که که کاهش تحریم‌ها تدریجی خواهد بود و به ایرانی‌ها برای پایبندی به توافق انگیزه می‌دهد، «ابراز تردید کرده است.»
به نوشته جروزالم پست، بنی گانتز همچنین به جیک سالیوان گفته بود که «حتی در صورت توافق با ایران، آمریکا باید گزینه نظامی علیه ایران را روی میز حفظ کند.»
مقامات آمریکا این درخواست را پیاپی رد کرده و بر لزوم دیپلماسی تاکید داشته‌اند.
با این حال، «یک مقام ارشد امنیتی» اسرائیلی روز شنبه، پنجم شهریور، به یدیعوت آحرونوت گفت که اسرائیل هنوز امیدوار است که آمریکا دلایل مخالفت اسرائیل با احیای برجام را «دریافت کرده» و «به دقت حرف‌های بنی گانتز را گوش کرده باشد.»
این «مقام ارشد امنیتی» اسرائیل افزوده که رژیم صهیونیستی «با واقعیت پیچیده‌ای روبه‌رو شده که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دامنگیر اسرائیل شده و در نتیجه برنامه هسته‌ای ایران گسترش یافته و به نقطه مهم و چالش‌برانگیز رسیده است.»
در این میان، به گزارش شبکه کان اسرائیل، نشست خبری بی‌سابقه روز سوم شهریور از سوی داوید برنه‌آ، رئیس موساد، که به خبرنگاران گفت توافق آمریکا با ایران «یک فاجعه راهبردی» برای اسرائیل است، بدون اطلاع و هماهنگی با یائیر لاپید برگزار شده است. موساد همچنین اعلام کرد که ارزیابی‌ها این سازمان اطلاعاتی-امنیتی نشان می‌دهد که برجام طی چند روز یا چند هفته امضا خواهد شد.
به گزارش شبکه کان، یائیر لاپید روز چهارم شهریور در دیدار با داوید برنه‌آ از او در باره این نشست توضیح خواست. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هدف این دیدار را «توبیخ» رئیس موساد توصیف کرد و افزود که لاپید از این اقدام رئیس موساد «غافلگیر شد.»
شبکه ۱۲ اسرائیل افزود که سیاست لاپید با نفتالی بنت، که یک سال نخست ‌وزیر بود، در همه عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی متفاوت است.
جزئیات بیشتری درباره گفت‌وگوی لاپید- برنه‌آ منتشر نشده، اما شبکه کان اعلام کرد که «اگر این اتفاق در یک کشور منظم رخ داده بود، رئیس موساد باید اخراج می‌شد.»
این شبکه افزود که اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر وقت، در تشویق دونالد ترامپ به خروج آمریکا از برجام، اشتباهی بود که باعث پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران شد.
«مقام ارشد امنیتی» اسرائیل نیز که اظهاراتش پنجم شهریور در یدیعوت آحرونوت منتشر شد، گفت: «خروج از توافق هسته‌ای به رهبری دونالد ترامپ یک اشتباه بود و اسرائیل به وضعی رسیده که با دو سناریوی مشکل‌آفرین روبه‌روست: یا یک توافق بد با ایران را تحمل کند یا شاهد نبود توافق با ایران باشد که می‌تواند بسیار بدتر باشد و در ادامه نیز به توافق بدتری هم منجر شود.»
در این میان، ایهود اولمرت، یکی از نخست ‌وزیران اسبق اسرائیل، اظهارات رئیس موساد و مقامات دولت کنونی را که توافق در دست تنظیم میان آمریکا و ایران را برای اسرائیل «به‌شدت زیان‌بار» می‌نامند، رد کرد.
اولمرت روز چهارم شهریور گفت اسرائیل قوی است و اکنون فاجعه اصلی از ناحیه راست‌گرایان افراطی اسرائیلی است.
به گفته اولمرت، «بنیامین نتانیاهو و ایتامار بن‌گویر (یک سیاستمدار راست افراطی) خطر راهبردی هستند.»
شکاف مواضع اسرائیل و آمریکا بر سر توافق احتمالی احیای برجام از یک سو و اختلافات داخلی میان سران اسرائیل در ارتباط با شرایط کشورشان بعد از چنین توافقی، در حالی است که دولت ایران هنوز در حال بررسی پاسخ‌هایی است که آمریکا روز دوم شهریور از طریق اتحادیه اروپا به تهران رساند.
در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارم شهریور پیشبرد توافق را در صورت «تعقل آمریکایی» محتمل دانست، «منابع آگاه» به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که حل اختلافات باقی‌مانده میان ایران و آمریکا هنوز ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

امتیازات برجامی آمریکا به اسراییل

همزمان برخی منابع رسانه‌ای مدعی شدند که آمریکا قرار است در مقابل بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، امتیازاتی به رژیم صهیونیستی بدهد.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری صدی البلد، بنابر اعلام این منابع، مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در مراحل نهایی خود است و رژیم صهیونیستی تلاش می کند که واشنگتن را قانع کند تا مواضع خود در پرونده توافق هسته‌ای را تشدید کند.
این منابع می‌گویند، درحالی که واشنگتن و تهران درحال بررسی پیشنهادات اتحادیه اروپا و نقطه نظرات یکدیگر برای احیای برجام هستند، دولت رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می کند که بر موضع آمریکا در این پرونده تاثیر بگذارد.
در بخش از گزارش این رسانه عربی آمده است که واشنگتن قرار است در مقابل امضای توافق هسته ای با ایران و بازگشت به برجام، امتیازات و بسته جبرانی امنیتی در اختیار تل آویو قرار بدهد و تاکید می‌کند گفت‌وگوها درخصوص این بسته هنوز رسمی نشده است اما به محض امضای توافق هسته‌ای، این "امتیازات جبرانی" هم علنی خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار