۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
سرنوشت پتروشیمی زنجان بعد از احیای برجام

سناریوهای بهره برداری از پتروشیمی زنجان پس از احیای برجام در برنامه خط سود بررسی شد.

فردای اقتصاد: در برنامه امروز خط سود با حضور محمدرضا مدیری، مدیرعامل صنایع کشاورزی و کود زنجان به پتانسیل‌ها و مشکلات پیش روی پروژه زنجان پرداخته شد.

پتروشیمی زنجان از پروژه‌های اوره‌سازی در کشور است که از سال 86 شروع شده اما به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها تا کنون نتوانسته به بهره‌برداری برسد.

به گفته مدیرعامل صنایع کشاورزی و کود زنجان، این شرکت پس از برجام به چند دلیل بیشتر مورد توجه تحلیلگران قرار خواهد گرفت که در ادامه به این موارد می پردازیم:

1 – پتروشیمی زنجان اوره‌ساز خواهد بود؛ اوره در بین سودده‌ترین محصولات پتروشیمی جای می‌گیرد و از نگاه تحلیلگران با توجه به رشد جمعیتی و نیاز بیشتر به خوراک، آینده جذابی خواهد داشت.

2 – از ابتدا بیشتر تأمین تجهیزات زنجان از کشورهای غربی شکل گرفته و در حال حاضر نیز سه کمپرسور ساخته شده هم نزد شرکت زیمنس آلمان قرار دارد و در صورت احیای احتمالی برجام این تجهیزات به شرکت می‌رسد .

3 –در بین شرکت‌هایی که از صندوق توسعه ملی درخواست وام کرده بودند پتروشیمی زنجان در صدر لیست قرار دارد که نکته بسیار حائز اهمیتی است زیرا با بالا رفتن درآمدهای دولت بعد از برجام احتمالی، اولویت دریافت وام از صندوق با این شرکت است.

4 – تقریبا شرکت توانسته که موارد زیادی از زیر ساخت‌های اصلی را به اتمام برساند از جمله:

خط گازی که در اراضی زنجان موجود است و به پروژه متصل است و علاوه بر آن قرارداد 25 ساله ای نیز با شرکت گاز استان زنجان منعقد شده است.

در خصوص برق نیز خط انتقال برق تا مجموعه زنجان کشیده شده اما در مورد تامین آب شرکت دارای سد اختصاصی به فاصله 14 کیلومتر از مجموعه است که هنوز 4 کیلومتر آن ساخته نشده است.

کمی در مورد مشکلات زنجان صحبت کنیم

با توجه به صحبت‌های مدیرعامل صنایع کشاورزی و کود زنجان در این برنامه شرکت مشکلات بزرگی در حاکمیت شرکتی دارد که باعث شده سهامداران درصدی باهم دارای اتحاد نباشند و در زمان افزایش سرمایه‌ها تامین مالی به درستی انجام نشود.

به گفته او «زنجان» چون مالکیتش در اختیار بخش نحیف خصوصی است کم لطفی‌هایی نیز به این مجموعه شده تا حدی که در مقاطع ابتدایی شروع پروژه، مدیران صنعت نفت ادعا داشتند که اوره صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاری نیست و بیشتر متمرکز بر روی طرح‌های پالایشگاهی کوچک بودند این نگاه اشتباه به صنعت باعث شد موانعی در جهت تامین مالی «زنجان» ایجاد شود.

مدیری، همچنین در مورد هزینه‌های بیشتر در صورت ادامه دار بودن تحریم‌ها افزود: اگر برای مثال قطعه‌ای یک یورو قیمت داشته باشد چون شرکت‌های بزرگ با ما کار نمی‌کنند مجبوریم همان قطعه را با قیمت دو یورو خریداری کنیم. اما در نوامبر 2020 کمی شرایط بهتر شده که می‌تواند به پیشرفت پروژه کمک کند. در صورتی که برجام به نتیجه نرسد تامین کردن تجهیزات از چین با هزینه بسیار بیشتری نسبت به حالت معمول انجام می‌شود.

لزوم احتیاط سرمایه گذاران با توجه به طولانی بودن افق سرمایه‌گذاری در زنجان

نظر تیم شرکت‌های «فردای اقتصاد» این است که شاید زنجان در بین پروژه‌های در دست ساخت جزء اولویت‌ها باشد اما با توجه به اینکه پروژه‌ها به طور معمول در ایران بسیار زمان بر هستند ممکن است در افق سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بورس ایران نگنجد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار