۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
پرجمعیت‌ترین شهر جهان کجاست؟

شلوغ‌ترین شهر دنیا معادل ۳۷,۴۳۵,۱۹۱ جمعیت دارد و به همین دلیل در رتبه اول پرجمعیت‌ترین شهرها نام برده می‌شود. سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که توکیو تا سال ۲۰۳۰، همچنان بالاترین میزان جمعیت را در میان شهرهای دنیا حفظ کند.

اغلب مردم فکر می‌کنند که چین یا هند پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا را دارند در حالی که توکیو در ژاپن با بیش از ۳۷ میلیون جمعیت شلوغ‌ترین شهر دنیاست.

توکیو در ابتدا یک روستا برای ماهیگیری بود که در کتاب‌های تاریخ از آن به عنوان "ادو" یاد شده است، اما پس از افزایش جمعیت و تبدیل شدن به شهر، کمتر پیش آمده که شهر توکیو کاهش جمعیت چشمگیری را تجربه کند. توکیو در جنگ جهانی دوم شاهد تنها کاهش عمده جمعیت در تاریخ این شهر بود (اگرچه کاهش‌های کوچکتر دیگری در طول سال‌ها وجود داشته است). جمعیت توکیو فقط در پنج سال به نصف کاهش یافت و زمانی که ژاپن در سال ۱۹۴۵ تسلیم شد، جمعیت آن تنها ۳.۵ میلیون نفر بود این سبک از فرسایش تدریجی جمعیت در توکیو نقش عمده‌ای در کاهش جمعیت فراوان این شهر داشت، اگرچه حملات هوایی گسترده متفقین نیز تلفات حیرت‌آوری داشت، حداقل ۱۰۰ هزا نفر در بمباران آتش نیروی هوایی ایالات متحده در توکیو در ۹ مارس ۱۹۴۵ کشته شدند و تخمین زده می‌شود که حدود یک میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

پس از جنگ، جمعیت دوباره به سرعت افزایش یافت که شاید نشان دهنده این باشد بسیاری از ساکنان آن به طور موقت شهر را ترک کرده‌اند. کمتر از یک دهه طول کشید تا شهر به سطح جمعیت قبل از جنگ بازگردد و در سال ۱۹۵۶، جمعیت توکیو برای اولین بار از ۸ میلیون نفر گذشت. از آن زمان، رشد جمعیت در توکیو به روندی ثابت روبه‌ افزایش بوده است.


در این سال‌ها تحولاتی که در نوع تقسیم‌بندی شهرها در ژاپن رخ داد هم از اهمیت بسزایی برخوردار است و در قرار گرفتن شهر توکیو در صدر لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان موثر واقع شد؛ زیرا استان و شهر توکیو ادغام شدند و این محدوده‌ شهری توکیو را بیشتر کرد.

توکیو هرگز شهر آرامی نبوده است. جنگ، زلزله‌های شدید، سونامی و بسیار از اتفاقات دیگر، همواره این شهر که یکی از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا است را ویران کرده است، اما زیبایی توکیو در دوباره برخاستن و از نو ساختن است. به نحوی که در حال حاضر، توکیو دارای یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل شهری است. فضای شهر و معماری و ساختمان‌های آن در مدرن‌ترین و به روزترین حالت ممکن است. البته وقتی از یک شهر صنعتی حرف می‌زنیم، احتمالا تصور شما به سمت فضایی دودآلود و بدون سرسبزی می‌رود؛ این در حالی است که باید بگوییم توکیو از نظر فضای سبز هم شهری بسیار زیبا و غنی است.

منبع: خبرآنلاین

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها