۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
سواد اقتصادی/ بازار خرسی و گاوی یعنی چه؟

حتما اصطلاحات بازار خرسی و بازار گاوی را شنیده‌اید اما هیچ وقت به این فکر کرده‌اید که این عبارات دقیقا چه معنی دارند و اصلا از کجا به وجود آمده‌اند؟ بازار خرسی چیست؟ بازار گاوی چیست؟

بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟ هنگام تماشای برنامه‌های حوزه مالی، ممکن است شنیده باشید که تحلیلگران از بازار خرسی یا بازار گاوی حرف می‌زنند. بازار گاوی به زبان ساده؛ بازار یک دارایی وقتی «گاوی» است که قیمت‌ها در حال افزایش باشند و جوّ خوش‌بینی در اطراف آن وجود داشته باشد. بازار خرسی به زبان ساده؛ از سوی دیگر، اگر قیمت‌ها در حال کاهش است و به نظر می‌رسد اکثر مردم بدبین هستند، می‌گوییم دارایی در بازار خرسی قرار گرفته است.

سه سوال مهم مطرح می‌شود. یک: چه زمانی در بازار گاوی یا خرسی هستیم؟ خوب، تعریف دقیقی وجود ندارد، اما بر اساس تئوری داو، ما می‌گوییم که اگر قیمت‌ها حداقل ۲۰٪ افزایش یافته باشد، در بازار گاوی هستیم و اگر قیمت ها ۲۰٪ یا بیشتر کاهش یابد، می گوییم که در بازار خرسی هستیم. 

دو: این وضعیت‌ها چقدر طول می‌کشند؟ تئوری های مختلفی وجود دارد، اما به طور کلی، بازارهای گاوی یا خرسی را که بیش از پنج سال طول می‌کشد پایدار و بازارهای کوتاه‌تر را چرخه‌ای می‌دانیم.

سه: چرا از این دو کلمه استفاده می شود؟ نمی‌توان صد در صد مطمئن بود اما طبق دیکشنری مریام-وبستر، وضعیت خرسی اولین بار در قرن ۱۸ به واسطه‌هایی گفته می‌شد که پوست خرس را پیش‌فروش می‌کردند و علاقه داشتند قیمت خرید خرس در آینده نزولی باشد. ب: برخی دیگر می‌گویند که این اصطلاحات حتی زودتر در قرن هفدهم در تابلوی اعلانات بورس اوراق بهادار لندن ظاهر شد، با پیشنهادات خرید سهامی که گاو نامیده می‌شد و تابلو زمانی که یک بازار خرسی ناخواسته وجود داشت، خالی [از شباهت تلفظ bare به معنای خالی و bear استفاده کرده] بود. ج: شاید آن‌ها بر این اساس ایجاد شده‌اند که چگونه این دو حیوان حمله می‌کنند؛ گاوها شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌برند و خرس‌ها پنجه‌های خود را به سمت پایین حرکت می‌دهند.

تعریف بازار گاوی و بازار خرسی

به بیانی ساده، هرگاه بازار روند رو به رشدی داشته باشد و قیمت ارزها افزایشی باشد، به آن بازار گاوی یا بازار صعودی (Bull market) و در صورت نزولی بودن و کاهش قیمت ارزها، به آن بازار خرسی یا بازار نزولی (Bear market) می‌گویند.

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا خدابخش دماوندی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    بسیار عالی
  • محمحدباقرشتربانی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    استفاده کردیم تشکر

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار