۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
راز شادی فنلاندی‌ها

فردای اقتصاد: در روز ۲۰ مارس، سازمان ملل متحد گزارش سالانه شادی جهانی خود را منتشر کرد، گزارشی که رفاه را در کشورهای سراسر جهان ارزیابی می‌کند. بر اساس این گزارش، فنلاند برای ششمین سال متوالی در صدر جدول قرار گرفت.

اما خود فنلاندی‌ها می‌گویند این رتبه‌بندی به واقعیت پیچیده‌تری اشاره دارد.

نینا هانسن، ۵۸ ساله، معلم انگلیسی دبیرستانی از کوکولا، شهری متوسط در ساحل غربی فنلاند، می‌گوید: «نمی‌گویم که خودمان را خیلی خوشحال می‌دانم. "در واقع من کمی به این کلمه مشکوک هستم."

هانسن یکی از ده‌ها فنلاندی بود که نیویورک تایمز در مورد راز شادی فنلاندی‌ها با آنها صحبت کرد - از جمله یک مهاجر زیمبابوه‌ای، یک نوازنده ویولن متال فولکلور، یک المپیکی سابق و یک کشاورز بازنشسته لبنیات. افراد مورد مطالعه در محدوده سنی ۱۳ تا ۸۸ سال بودند و نشان دهنده انواع جنسیت، پیشینه‌های قومیتی و حرفه‌ها بودند. آنها از کوکولا و هلسینکی (پایتخت)، تورکو، شهری در ساحل جنوب غربی؛ و سه روستا در جنوب، شرق و غرب فنلاند آمده بودند.

گر چه که این افراد شبکه تامین اجتماعی قوی فنلاند را ستایش کردند و با شور و اشتیاق از مزایای روانی طبیعت این کشور و شادی‌های شخصی بخاطر توجه این کشور به ورزش یا موسیقی صحبت کردند، اما همزمان از احساس گناه، اضطراب و تنهایی هم حرف زدند. آن‌ها به‌جای استفاده از کلمه «شاد»، بیشتر فنلاندی‌ها را  «کاملاً عبوس»، «کمی بداخلاق» توصیف کردند یا و گفتند که فنلاندی‌ها به استفاده از لبخندهای غیرضروری توجه نمی‌کنند.

بسیاری همچنین نگرانی‌های خود را در مورد تهدیداتی که برای شیوه زندگی‌شان وجود دارد، از جمله دستاوردهای احتمالی یک حزب راست افراطی در انتخابات کشور، جنگ در اوکراین و روابط پرتنش با روسیه، که می‌تواند اکنون با پیوستن فنلاند به ناتو بدتر شود، ابراز داشتند.

به نظر می‌رسد که حتی شادترین مردم جهان هم خیلی خوشحال نیستند. اما آنها در یک نکته متمایز هستند.

آرتو او. سالونن، استاد دانشگاه فنلاند شرقی که در مورد رفاه در جامعه فنلاند تحقیق کرده است، می‌گوید فنلاندی‌ها از زندگی پایدار رضایت دارند و موفقیت مالی را به معنای توانایی در تشخیص و رفع نیازهای اساسی خود می‌دانند. او در ایمیلی به نیویورک تایمز نوشت: «به عبارت دیگر، از داشتن به قدر کفایت، خوشحال خواهید بود.»

منبع: نیویورک تایمز

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha