۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
سواد اقتصادی/ جنگ ارزی در یک دقیقه

جنگ ارزی چیست؟ شاید تعجب کنید وقتی بدانید در حالی که ما برای نگه‌داشتن ارزش پولمان به هر راهی متوسل می‌شویم، بین بسیاری از کشورها دعوا بر سر کاهش ارزش پول ملی است اما چرا؟

جنگ ارزی به زبان ساده: بیایید فرض کنیم تولیدکنندگان آب‌پرتقال در حال رقابت با یکدیگر هستند، یکی از آمریکا و یکی از اسپانیا. هر کدام نیروی کار استخدام می‌کنند و مواد اولیه را از کشور خود می‌خرند. ما فرض می‌کنیم که شرکت آمریکایی می‌تواند آب پرتقال غلیظ منجمد را با قیمت دو دلار در هر پوند صادر کند، در حالی که شرکت اسپانیایی می‌تواند این کار را با قیمت ۱.۹۵ یورو انجام دهد. اگر نرخ تبدیل، یک دلار و پنج سنت برای یک یورو باشد، به این معنی است که یک پوند آب پرتقال اسپانیایی حدود دو دلار و پنج سنت قیمت دارد. پس شرکت اسپانیایی در حال حاضر رقابت‌پذیری کمتری دارد اما این وضعیت می‌تواند عوض شود. ممکن است پرتقال در اسپانیا ارزان‌تر شود، شاید هزینه نیروی کار در ایالات متحده افزایش یابد یا مالیات در اسپانیا کاهش یابد و غیره.

با این حال، تضعیف یورو شاید واضح‌ترین چیزی باشد که رقابت‌پذیری شرکت اسپانیایی را افزایش می‌دهد. اگر ارزش یورو کاهش یابد و معادل یک دلار شود، خرید آب‌پرتقال اسپانیایی فقط ۱.۹۵ دلار هزینه خواهد داشت، کمتر از دو دلاری که شرکت آمریکایی دریافت می‌کند. به همین ترتیب، تمام شرکت‌هایی که صادرات دارند، در صورت تضعیف ارز کشورشان رقابت‌پذیرتر می‌شوند.

همانطور که می‌بینید، کاهش ارزش پول کشور یا افزایش نرخ ارز سایر کشورها، ممکن است ساده‌ترین راه برای کمک به صادرکنندگان باشد. دولت‌ها آن را دوست دارند، زیرا شامل اصلاحات پیچیده مالیاتی یا برنامه‌ریزی‌هایی نیست که معلوم نیست نهایتاً کارا باشند یا نه. تضعیف واحد پول بدون نگرانی از تاثیر بلندمدت آن بسیار وسوسه‌انگیز است. مشکل این است که وقتی یک کشور این کار را انجام دهد، کشورهای دیگر از آن الگوبرداری خواهند کرد. و قبل از اینکه متوجه شوید، اصطلاحاً یک جنگ ارزی بین کشورهایی در حال تلاش برای کاهش ارزش پول خود رخ می‌دهد. یک مسابقه به سمت کاهش بیشتر!
 

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    بنابراین ایران، ونزوئلا، برزیل، کره شمالی و چند کشور دیگر پیروزترین بوده اند و پیشرفت های شگرفی در جنگ ارزی با امریکا داشته اند.
  • مهرداد فلیزاده IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    اگه اینطور که کشورها دوست دارن ارزش پولشون پایین باشه چرا ارزش یورو کاهش پیدا نمیکنه یا قطر یا امارات احمق هستن که ۱۰ تا ۲۰سال بیشتره که ارزش پولشون تکون نخورده.
  • مصطفی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    خب این همه ماجرا نیست. پول ما که خاک برسرترین پول جهان است، منجر نشده است که صادراتمان افزایش یابد.
  • حمید IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    این نظریه از بیخ و بن اشتباه و ویران کننده اقتصاد است ، هدف اقتصاد تولید رفاه نسبی عمومی باید باشد ، بسیاری از کشورها از جمله چین که در مقطعی از سیاست اقتصادی این رویه را پیش گرفت ، متوجه این راهکار غلط شد و حال در تلاش کسب اعتبار جهانی واحد پول خود است ، در اقتصاد سالم تعادل مقایسه ارزها مهم است.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار