۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
هوش مصنوعی نیاز به قانون دارد؟

سم آلتمن در جلسه با برخی از اعضای کنگره آمریکا خود از لزوم قانونگذاری در زمینه هوش مصنوعی سخن گفته که تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شرکتهایی چون گوگل و مایکروسافت می‌گذارد. 

فردای اقتصاد - در حالی که صنعت تکنولوژی معمولا سال‌ها بعد از رسیدن به بلوغ در بعضی حوزه‌ها درگیر قانونگذاری و گفت و گو با رگولاتورها شده اما هوش مصنوعی در این زمینه یک استثناست. 

حضور مارک زاکربرگ و جف بزوس و دیگر مدیران صنعت تکنولوژی در سالهای گذشته در کنگره عموما به دنبال ایجاد جریان‌هایی پیرامون تاثیر کسب و کارهای بزرگ تکنولوژی رخ داده و مدیرانی چون مارک زاکربرگ و یا جف بزوس از عملکرد خود در برابر نمایندگان کنگره دفاع کرده‌اند. 

اما حضور سم آلتمن مدیر شرکت OpenAI ( سازنده چت جی پی تی ) در کنگره در زمانی اتفاق افتاده که نگرانی از آینده هوش مصنوعی به بالاترین سطح خود رسیده و حتی مدیر شرکتی که هنوز از نظر اقتصادی چندان بزرگ نیست را وادار کرده تا برابر رگولاتورها حاضر شود. 

سم آلتمن در جلسه با برخی از اعضای کنگره آمریکا خود از لزوم قانونگذاری در زمینه هوش مصنوعی سخن گفته که تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شرکتهایی چون گوگل و مایکروسافت می‌گذارد. 

مدیر ۳۸ ساله شرکت OpenAI که سال‌ها قبل دانشگاه استنفورد را برای فعالیت در زمینه استارتاپ‌ها رها کرد امروز به یک چهره مطرح در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شده و در جلسه‌ای سه ساعته در مقابل نمایندگان کنگره درباره آینده هوش مصنوعی و خطرات آن پاسخ داد. 

سم آلتمن گفت که اگر این تکنولوژی به سمت مخربی پیش برود تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت و ما باید با دولت و رگولاتورها همکاری کنیم تا از چنین اتفاقی پیشگیری کنیم.

بعد از رونمایی از چت بات ChatGPT سروصدای زیادی پیرامون نکات مثبت و منفی هوش مصنوعی در جهان ایجاد شد و حتی برخی خواستار به تعویق افتادن توسعه هوش مصنوعی برای مدت چند سال شدند. بخش مهمی از کسانی که خواستار به تعویق افتادن تحقیقات در این زمینه شدند خود از جمله فعالان این حوزه بوده‌اند.

هوش مصنوعی حالا به یک نگرانی عمده بین سیاستمداران و رگولاتورها تبدیل شده به طوری که حتی بایدن رئیس جمهور آمریکا جلسه‌ای با برخی از مدیران ارشد شرکتهای فعال در زمینه هوش مصنوعی برگزار کرد و نسبت به خطرات آینده هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرد. 

با این حال در جلسه کنگره به نظر نمی‌رسید که نمایندگان کمیته حریم خصوصی و تکنولوژی کنگره بخواهند تصمیم سریع یا محدودکننده‌ای در برابر شرکتهای هوش مصنوعی مانند OpenAI بگیرند. 

سم آلتمن در این جلسه گفت که توسعه هوش مصنوعی در شرکتش ممکن است به از بین رفتن برخی مشاغل بینجامد اما در عوض شغل‌های جدیدی نیز به وجود خواهد آمد. 

برخی منتقدان  خواستار آن شده‌اند که توسعه هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ نیازمند داشتن مجوز توسط دولت باشد. آنها خواستار مدلی هستند که رگولاتورها بتوانند برخی محصولات را قبل از عرضه عمومی تست و تایید کنند. 

آلتمن در این زمینه گفت: ما مطمئن هستیم که مزایای ابزارهایی که تاکنون به کار گرفته‌ایم بسیار بیشتر از خطرات آن است اما اطمینان از ایمنی آنها برای ما حیاتی است. 

با این حال اکنون مشخص نیست که قانونگذاران چگونه به درخواست عمومی درباره قانونمندکردن حوزه هوش مصنوعی پاسخ می‌دهند. سوابق کنگره در زمینه مقررات فناوری نشان می‌دهد که ده‌ها لایحه درباره حریم خصوصی و ایمنی کاربران در طی یک دهه اخیر به دلیل مشاجرات حذبی و مخالفت غول‌های فناوری شکست خورده‌اند. 

آمریکا در زمینه وضع قانون درباره هوش مصنوعی از اتحادیه اروپا و چین عقب‌تر است. اتحادیه اروپا قرار است اواخر سال میلادی جاری در این زمینه مقرراتی را اعلام کند و چین نیز قانونی در زمینه توسعه هوش مصنوعی وضع کرده که با قوانین سانسور اینترنت توسط این کشور مطابقت دارد. 

با این حال به نظر میرسد قانونگذاران ایالات متحده به جای وضع سریع یک قانون به دنبال شناخت دقیق مزایا و معایب هوش مصنوعی هستند. سناتور ریچار بلومنتال رییس کمیته دیجیتال کنگره گفته است که جلسه با سمن آلتمن نخستین جلسه با مدیران این صنعت درباره شناخت مزایا و معایب این صنعت است. 

به گفته وی در انتها هدف نگارش قوانین با توجه به تمامی جوانب است. اما از شکست‌های قبلی در زمینه وضع قوانین برای نگارش قانون در زمینه هوش مصنوعی درس خواهیم گرفت. 

برخی از اعضای کمیته دیجیتال سنا خواستار ایجاد نهادی برای نظارت بر هوش مصنوعی شده‌اند. آنها گفته‌اند که این نهاد می‌تواند جلوی انحصار برخی شرکتها مانند مایکروسافت و گوگل بر عرصه هوش مصنوعی را هم بگیرد. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار