۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
پایان هفته سبز بورس تهران

معاملات آخرین روز کاری هفته با رشد شاخص‌های بورسی پایان یافت. شاخص کل بورس تهران ۰.۸۷ درصد افزایش ارتفاع داد و حقیقی‌ها خریدار بودند.

فردای اقتصاد: بورس تهران پس از یک روز تعطیلی، معاملات آخرین روز کاری هفته را مثبت به پایان رساند. شاخص کل با ثبت رشد ۰.۸۷ درصدی تا محدوده دو میلیون و ۳۲۱ هزار واحدی پیشروی کرد و نماگر هم‌وزن نیز ۱.۶۹ درصد افزایش ارتفاع داد. با این کارنامه بورس هفته را با رشد حدود ۲ درصدی به پایان رساند.

بر اساس آمارها، ۸۰ درصد از نمادها دادوستدهای روز چهارشنبه را با رشد قیمت به پایان رساندند و معامله ۲۵ درصد از سهام با صف خریدی به ارزش ۱۳۵۰ میلیارد تومانی به پایان رسید.

ارزش معاملات خرد سهام اما چنگی به دل نمی‌زد و از ۱۲ هزار میلیارد تومان کمتر بود. موضوعی که با توجه به روز بین‌التعطیلی تا حدودی قابل پیش‌بینی بود اما به نظر می‌رسد نشانی نیز از تردید و احتیاط سهامداران پس از ریزش‌های اخیر دارد. با این حال معامله‌گران حقیقی امروز خالص خرید ۴۹۶ میلیارد تومانی را رقم زدند که بانک‌ها بیشتری سهم را از آن داشتند.

بورس نیازمند محرک‌های جدید

بازار سهام پس از رشد بیش از ۶۰ درصدی شاخص کل و افزایش ارتفاع به مراتب بیشتر شاخص هم‌وزن ریزشی ناگهانی و پرمقدار را تجربه کرد که با عنایت به اظهارات سیاستگذار پس از این ریزش‌ها، بار دیگر سهامداران را با بی‌اعتمادی مواجه کرد. حالا نیز طبیعتا بورس تهران برای قرار گرفتن در مدار درست و منطقی به محرک‌های بیشتری احتیاج دارد و این محرک‌های جدید هستند که باید مسیر بازار را تغییر دهند. یکی از این محرک‌های گزارش‌های دوازده ماهه شرکت‌ها است و پس از آن نوبت به فصل مجامع می‌رسد که همواره برای سهامداران جذاب و پرخبر بوده و به عنوان محرکی برای بورس عمل کرده است. 

در این میان جریان نقدینگی نیز می‌تواند برای بازار اثرگذار باشد. آخرین آمارهای پولی که مربوط به بهمن‌ماه است، نشان می‌دهند کل حجم اسکناس کشور تا پایان بهمن‌ماه به ۱۲۳ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است. از این مقدار، ۱۰۷.۵ همت در دست اشخاص در جریان است. اینکه این جریان پولی راهی کدام بازار شود، حائز اهمیت است. بورس در سطوح فعلی قیمتی و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در صورت عدم دخالت سیاستگذار در روند آن میتواند به محلی برای ورود پول تبدیل شود و نقشی اثرگذار در رشد قیمت سهام ایفا کند.

محرک بعدی را باید در روند قیمتی دلار یا بهبود شرایط غیراقتصادی جستجو کرد. دو عاملی که البته مسیر عکس هم خواهند پیمود اما هر یک به طور جداگانه می‌توانند به عنوان محرکی برای رشد اسمی یا رشد واقعی قیمت سهام ایفا کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار