۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
پیروزی حزب نخست‌وزیر یونان در انتخابات پارلمانی

حزب راستگرای حاکم تنها شش کرسی کمتر از حد نصاب لازم برای تشکیل دولت بدون نیاز به ائتلاف با یک حزب دیگر به دست آورده است.

فردای اقتصاد: رای‌دهندگان یونانی روز یکشنبه برای گزینش سیصد نماینده پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش یورونیوز، نتیجه این رای‌گیری نشان می‌دهد که حزب «دموکراسی نوین» به رهبری کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان بیشترین رای را به دست آورده است هرچند موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان نخواهد شد. نخست‌وزیر یونان پیش از این، ائتلاف با احزاب دیگر را منتفی دانسته بود و به این ترتیب به نظر می‌رسد که احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد طی هفته‌های آتی وجود خواهد داشت.

میتسوتاکیس نتیجه انتخابات پارلمانی را نشانه خواست رای‌دهندگان برای تشکیل دولت تک حزبی و برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد دانسته­است.

حزب محافظه‌کار «دموکرسی نوین» هم اکنون اکثریت کرسی‌ها پارلمان را در اختیار دارد. حزب چپگرای «سیریزا» به رهبری الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر پیشین یونان رقیب اصلی حزب حاکم در رای‌گیری روز یکشنبه بود.

نتیجه به دست آمده براساس شمارش ۹۲ درصد آرای ماخوذه در انتخابات یونان نشان می‌دهد که حزب «دموکراسی نوین» که در انتخابات روز یکشنبه یونان بیشترین رای را به دست آورد در پارلمان این کشور 145 نماینده خواهد داشت.

به این ترتیب حزب راستگرای حاکم تنها شش کرسی کمتر از حد نصاب لازم برای تشکیل دولت بدون نیاز به ائتلاف با یک حزب دیگر به دست آورده است.
حزب چپگرای «سیریزا» بر همین اساس کنترل ۷۲ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان آینده را در اختیار خواهد داشت.
حزب «پازوک» تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را توانست تقریبا دو برابر کند. این حزب با گرایش سوسیال دموکرات در پارلمان کنونی ۲۲ نماینده داشت اما در پارلمان جدید کنترل ۴۱ کرسی را در دست خواهد داشت.

انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در یونان براساس قانون جدید انتخاباتی برگزار شد. براساس این قانون، احزاب در صورت کسب حداقل سه درصد آراء به پارلمان راه پیدا خواهند کرد اما وزن حزبی که بیشترین رای را به دست بیاورد تنها به اندازه درصد آرایش خواهد بود.
پیش از این به حزبی که بیشترین رای را به دست می‌آورد تعداد کرسی‌هایی بیشتر از نسبت آرای آن تعلق می‌گرفت.

در صورت برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی طی هفته‌های پیش‌رو بار دیگر اختصاص کرسی‌های بیشتر به حزب پیروز به اجرا در خواهد آمد. به این ترتیب حزب «دموکراسی نوین» که در انتخابات روز یکشنبه پیروز شد، مسیر هموارتری برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان در پیش خواهد داشت.

یکشنبه شب، میتسوتاکیس، حزب خود را «پیروز» انتخابات پارلمانی معرفی کرده‌بود.

رهبر حزب راستگرای «دموکراسی نوین» که پیش از این ائتلاف با دیگر احزاب را رد کرده بود پیشتازی حزبش را «زلزله سیاسی» خواند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار