۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
چرا این گیتار ۳۰ میلیارد تومان فروش رفت؟ + عکس

یک گیتار شکسته که متعلق به کرت کوبین رهبر گروه نیروانا بود، در یک حراجی به قیمتی نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد؛ چیزی بیش از تخمین قیمت اولیه!

فرادید: این گیتار توسط کرت کوبین، خواننده گروه نیروانا روی صحنه شکسته شد. این فندر استراتوکستر مشکی که حین اجرای زنده شکسته شده بود، تعمیر شده، اما دیگر قابل نواختن نیست.

قیمت فروش این ساز که توسط هر سه عضو نیروانا در دوران به شهرت رسیدن‌شان امضا شد، از تخمین اولیه‌ی خانه‌ی حراج ۶۰ هزار دلار فراتر رفت. خانه حراج قیمت بالای فروش را پیش‌بینی کرده بود، اما با این حال از قیمت نهایی شگفت زده شد.

در این حراجی که که هم‌اکنون در حال برپایی است، یادگاری‌های دیگری از هنرمندان شاخصی مانند ادی ون هالن، الویس پریسلی و فردی مرکوری نیز به نمایش گذاشته شده است.

چرا این گیتار ۳۰ میلیارد تومان فروش رفت؟ + عکس

(پیت تاون‌سِند، جو استرامر و کرت کوبین در حال شکستن آلات موسیقی)

کودی فردریک از خانه حراج ژولین، اوایل این ماه به آسیب مشهود روی گیتار ناشی از اجرای تهاجمی کوبین در صحنه اشاره کرد. کوبین به اجراهای پرشور و خشنی که داشت معروف بود و تماشاگران خشم او را احساس می‌کردند. این گیتار شکسته که نمادی از دوران پرتلاطم و اثرگذار موسیقی کوبین است دارای ارزش تاریخی قابل توجهی است.

نیروانا با کوبین به‌عنوان ترانه‌سرا در سال ۱۹۹۱، آهنگ‌های شاخصی مانند «Come As You Are»، «Lithium» و «Smells Like Teen Spirit» را ساخت. ترانه آخر تبدیل به سرود نسلی از جوانان ناراضی شد. کوبین در طول زندگی خود با اعتیاد به مواد مخدر و افسردگی مبارزه کرد و با همسرش کورتنی لاو رابطه پرآشوبی داشت. کوبین در آوریل ۱۹۹۴ جانش را در اثر استفاده هم‌زمان الکل و دارو از دست داد.

چرا این گیتار ۳۰ میلیارد تومان فروش رفت؟ + عکس

فروش استثنایی گیتار شکسته‌ی کوبین، تاکیدی است بر جذابیت و ارزش ماندگار یادگاری‌های راک، همینطور تأثیر عمیق کوبین و نیروانا بر دنیای موسیقی. این گیتار شکسته گواه میراث هنرمندی است که احساسات و ناامیدی‌هایش را از طریق موسیقی و حضور در صحنه بیان می‌کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها