۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
راهی که مردم برای یک شبه پولدارشدن می‌روند

عزت‌الله ضرغامی گزارش‌های گنج‌یابی برخی مسؤولان را روایت کرد و فلزیاب را معضلی برای میراث فرهنگی دانست. مردم می‌خواهند یک‌شبه گنجی پیدا کنند و یک‌شبه مسائلشان را حل کنند. زمان‌بندی کنید تا تکلیف فلزیاب‌ها روشن شود.

همشهری آنلاین: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست رونمایی از پروژه‌های مرمت و تشریح اقدامات یگان حفاظت میراث فرهنگی، با اشاره به گزارش یگان حفاظت گفت: در لایحه قانون وظایف این وزارت که تقدیم مجلس شد و کلیات آن تصویب شد، بخش عمده و اصلی این قانون مربوط به میراث فرهنگی است. مطمئنم این لایحه در مجلس با حساسیت نمایندگان حتما غنی‌سازی خواهد شد و قانون جامع و کاملی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب می‌شود و دست یگان به عنوان ضابط باز خواهد شد.

ضرغامی با اشاره به گزارش آماری فلزیاب‌ها که حدود ۴۲۷۴ اعلام شده است، خطاب به فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، اظهار کرد: یک عده از مردم فلزیاب دارند و دنبال گنج می‌گردند. اگر با آن شرکت دانش‌بنیان به نتیجه نرسیدید حتما فلزیاب‌ها را در یک مراسم معدوم کنید، چون در انبار که می‌ماند و باید کلی هزینه نگهداری بدهید، ممکن هم هست به سرقت بروند، به هر حال تبعات دارد. فلزیاب حتما آسیب جدی در حوزه میراث فرهنگی است. به هر حال مردم می‌خواهند یک‌شبه گنجی پیدا کنند و یک‌شبه مسائلشان را حل کنند. زمان‌بندی کنید تا تکلیف فلزیاب‌ها روشن شود.

او ادامه داد: در گزارش‌های یگان به ۱۸ هزار اخطار و تشکیل ۱۵۰۰ پرونده قضایی اشاره شد که به نظرم آمار خوبی است. حتما نباید اخطارها به حوزه کشف حجاب مربوط باشد، که الان مسأله مملکت همین شده است که تذکر می‌دهند و پرونده تشکیل می‌دهند. تذکر در این حوزه‌ها (میراث فرهنگی) هم می‌تواند مؤثر باشد. این کار ارزشمند است، ادامه دهید.

روایت ضرغامی از گزارش‌های گنج‌یابی مسؤولان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: بعضی‌ها هم نمی‌دانند، خیلی از شخصیت‌های برتر و مسؤولان رده‌بالای کشور آدرس می‌دهند که گنجی را در فلان تپه پیدا کرده‌اند و و بعد ما بسیج می‌شویم، کارشناس می‌فرستیم، یک روز تا دو هفته کاوش می‌کنیم اما چیزی پیدا نمی‌کنیم، این ماجرا بارها تکرار شده است. چند وقت پیش یکی از مسؤولان موضوع مشابهی را تعریف کرد که در غاری ۳۰۰ قبر پیدا کرده‌اند که در یکی از آن‌ها جواهرات بوده که بعد به داخل برگردانده‌اند. ما در کوران هوا که رفتن به آن منطقه صعب‌العبور سخت بود، کارشناس فرستادیم، ولی هیچ چیزی پیدا نشد. حتی گفتم همان قبری را که گفتند طلا و جواهرات پیدا کرده‌اند بررسی کنند که آن هم حرف بی‌ربطی بود. به هر حال عده‌ای دنبال پول و گنج هستند که مشکلاتشان یک‌شبه حل شود، باید برای این مسـأله زودتر تصمیم گرفت.

اعتبارات دولتی شوخی بزرگی است

ضرغامی در ادامه این نشست، درباره مرمت‌ها اظهار کرد: برای حفظ میراث فرهنگی فقط نمی‌توانیم به اعتبارات دولتی متکی باشیم. اعتبارات دولتی شوخی بزرگی است. بارها با عدد و رقم میانگین اعتبارت را اعلام کردیم، رقم قابل اتکایی نیست، حتما باید مردم مشارکت کنند. در ابلاغ رییس صندوق حفظ و احیا نیز تسریع در مشارکت بخش خصوصی در احیا و مرمت را تاکید کردم، وگرنه جلو چشم همه ما میراث فرهنگی نابود می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی، گفت: باید این انجمن زودتر به نتیجه برسد و همه به یگان حفاظت میراث فرهنگی کمک کنیم.

ما از مرغ و تخم‌مرغ مردم مسلمان می‌زنیم کلیسا مرمت می‌کنیم

او همچنین به فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، استفاده از یگان داوطلب و اختیاری در حوزه میراث فرهنگی را توصیه کرد و افزود: با هماهنگی نهادهای مختلف از بسیج، تشکلات مردمی، افراد علاقه‌مند و مورد اعتماد مشارکت بگیرید. یک پل در روستای دورافتاده که نه پایگاه داریم و نه پولش را، آن فرد داوطلب می‌تواند به یگان گزارش دهد. مردم را مشارکت دهید.

ضرغامی گفت: ما بودجه محدودی داریم، مردم دنیا باید بدانند ما علی‌رغم مشکلات اعتباری کشور، از مرغ و تخم‌مرغ مردم مسلمان که عده‌ای از آن‌ها به نان شبشان محتاج‌اند، می‌زنیم تا بودجه مرمت کلیسای مسیحیان را تأمین کنیم. آن‌هایی که دنبال ایران‌هراسی هستند این را بدانند. ما تا چقدر می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ باید مردم مشارکت کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها