۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
تغییر ناگهانی سیاست‌های ارزی چگونه علیه تولید می‌شود؟

اخیرا بانک مرکزی ابلاغیه‌ای را در جهت تخصیص ارز برای واردات تصویب کرده است که با انتقاد بسیاری از تولیدکنندگان همراه بوده و به نظر می‌رسد که مانعی برای تولید ایجاد کرده است.

فردای اقتصاد: وجود ارز چند نرخی در اقتصاد کشور و تغییرات ممتد سیاست‌های ارزی طی سالیان گذشته مشکلات بسیاری را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است و از آن به عنوان مانعی جدی برای توسعه کسب و کار و چرخه تولید یاد می‌شود. بانک مرکزی اخیرا ابلاغیه‌ای را ارائه کرده است که اگرچه هدف آن کاهش رسوب کالا در گمرک و بنادر وارداتی کشور است اما به نظر می‌رسد که مشکلات جدیدی را برای برخی واردکنندگان ایجاد کرده است. اخیرا محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، طی مکاتبه‌ای که با معاون ارزی این بانک داشته، تأکید کرده است که در راستای تقویت اقدامات لازم برای مدیریت بازار ارز در بازار غیررسمی، از این پس تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، در بازار آزاد ارز خریداری کنند ممنوع است. این موضوع اکنون خود به مانعی جدی برای توسعه شرکت‌ها و بهبود تولید کشور منجر شده و انتقاد بسیاری را نیز به همراه داشته است.

در این رابطه می‌توان به شرکت صنایع مفتول بکسل پارس یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر اشاره کرد که اکنون با ابلاغیه جدید بانک مرکزی با مشکلی جدی مواجه شده است. این شرکت در سال ۸۹ با هدف تولید محصولاتی با عنوان مفتول‌های پیش تنیدگی یا به عبارتی PC Strand ها با ظرفیت اسمی ۶۰هزار تن، طی همکاری با شرکتی ایتالیایی برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات فنی کار خود را آغاز کرد اما روند راه‌اندازی آن به دلیل توقف ارائه تسهیلات و عدم تامین نقدینگی کافی تا سال ۹۹ به حالت تعلیق درآمد تا در نهایت با شروع سال ۱۴۰۰ بار دیگر عزم کافی برای به ثمر رساندن این پروژه ایجاد شد. این شرکت اما اکنون با مشکلی جدید دست و پنجه نرم می‌کند که گره کور آن به دست سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی ایجاد شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار