۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
مهم‌ترین پرسشی که جویندگان کار باید در مصاحبه‌های شغلی بپرسند

فردای اقتصاد: رابرت ریس، ۱۵ سال است که به عنوان میزبان یک برنامه رادیویی به نام «شوی مدیرعامل» فعالیت می‌کند. او در مجموع با بیش از هزار نفر از مدیر عامل‌های مشهور جهان مصاحبه کرده و نظرات آنان را جویا شده است.

این رهبران کسب‌وکارها همه از پیشینه‌های متفاوتی هستند، از هتل ماریوت گرفته تا مک‌دونالد و مارول. اما همه در مورد پرسش شماره ۱ که یک متقاضی کار باید در مصاحبه شغلی بپرسد اتفاق نظر داشتند: "چه ویژگی‌های فردی به موفقیت بلندمدت در شرکت کمک می‌کند؟"

واقعیت این است که کارفرمایان تحت تأثیر افرادی قرار می‌گیرند که فعال هستند و مستقیماً به اصل مطلب می‌پردازند، به همین دلیل این نخستین پرسش مهم است که باید پرسیده شود. در عین حال هم پرسشی ساده است.

رابرت ریس می‌گوید که بر اساس گفتگوهایی که با مدیرعامل‌ها و کارآفرینان مشهور داشته ‌است، پنج ویژگی فردی برای آن‌ها از بیشترین اهمیت برخوردار است:

۱. به وعده‌های خود عمل می‌کنید.

یکی از مدیران اجرایی گفته است: «افراد به ندرت کاری را که می‌گویند انجام خواهند داد، انجام می‌دهند. بنابراین وقتی با کسی روبرو می‌شوم که واقعاً به وعده‌هایش عمل می‌کند، می‌فهمم که می‌توانم به او اعتماد کنم.

این بدان معناست که اگر می‌گویید ساعت ۳ بعدازظهر تماس می‌گیرید، ساعت ۳:۰۲ تماس نگیرید. اگر می‌گویید رزومه خود را روز سه شنبه ارسال می‌کنید، صبح چهارشنبه این کار را انجام ندهید.

۲. شما یک یادگیرنده مادام‌العمر هستید.

از لحاظ استخدامی، یادگیرندگان مادام‌العمر بهترین سرمایه‌گذاری برای سازمان هستند، زیرا آنها همچنان با هر چیز جدیدی که جذب و کشف می‌کنند، ارزش بیشتری به مجموعه اضافه می‌کنند.

این افراد ممکن است دوره‌های اضافی را بگذرانند، در سمینارهای بیشتری شرکت کنند، زیاد مطالعه کنند، به دنبال مربی باشند یا تکالیف جدیدی را انجام دهند.

۳. شما تحقیقات خود را انجام دهید.

هرگز بدون نگاه کردن به وب سایت شرکت و بیوگرافی مدیر استخدام وارد مصاحبه کاری نشوید. مدیران عامل خوششان می‌آید وقتی کسی از آنها سوالی در مورد خودشان یا حرفه‌شان می‌پرسد.

اما یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای حذف شدن از رقابت این است که درباره مصاحبه‌کننده یا آن کسب‌وکار هیچ چیزی ندانید.

۴. شما به خارج از منطقه امن خود می‌روید.

به جای انجام کارهای حداقلی، کاری جدید و چالش‌برانگیز انجام دهید. این تنها راه رشد سریع است.

یکی از راه‌های شروع، انجام تکالیفی است که هیچ‌کس برای آن داوطلب نشده است. این ابتکار و بی‌باکی فرد را نشان می‌دهد.

۵. مدام کنجکاو هستید.

مصاحبه شغلی فرصتی است برای نشان دادن کنجکاوی و مهارت‌های فکری خود. قانون کلی این است که همیشه حداقل سه سوال داشته باشید. به گفته رابرت ریس، مدیران عاملی که با آنها صحبت کرده است، می‌گفتند چند جمله جویندگان کار فوراً آنها را تحت تأثیر قرار داده است:

"آیا فرصتی خواهم داشت که روی فوری‌ترین وظایفی که دیگران نمی‌خواهند انجام دهند کار کنم؟"

"با فرض اینکه من فردی با عملکرد فوق‌العاده هستم، در دراز مدت کجا می‌توانم در شرکت جا بیفتم؟"

"مهم ترین کاری که می‌خواهید بعد از یک سال کار در اینجا انجام دهم چیست؟"

"چگونه با اعضای تیم با تجربه‌تر همکاری کنم؟"

"در حال حاضر سخت‌ترین چیز در مورد مدیر عامل بودن در شرکت شما چیست؟"

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

نویسنده: رابرت ریس

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار