۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
پشت پرده نوسان رازآلود دلار

دلار در طناب‌کشی سه گروه پیش‌بینی متفاوت برجامی، صعودی شده و برای دومین بار طی دو هفته اخیر به بالای ۳۰ هزار تومان رسید.

فردای اقتصاد: در حالی که همه در انتظار پاسخ دوباره ایران به ملاحظات آمریکا درباره متن توافق برجام هستند، قیمت دلار امروز برای دومین بار طی دو هفته گذشته به بالای مرز ۳۰ هزار تومان صعود کرد که می‌تواند نشانگر کمرنگ شدن خوشبینی‌ها به توافق باشد. در میان فعالان بازار ارز، سه گروه با سه دسته تحلیل متفاوت درباره برجام وجود دارند:

۱- دسته اول توافق را نهایی می‌دانند و عقیده دارند با حل شدن ۵ درصد اختلاف باقی‌مانده میان طرفین بر سر متن نهایی، به زودی امضای توافق اعلام خواهد شد.

۲- گروه دوم عقیده دارند دشواری بسته شدن پرونده PMD که خط قرمز ایران برای توافق است، مانع احیای برجام است (این پرونده مربوط به ادعای سال‌ها پیش آژانس اتمی درباره کشف آثار ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران می‌شود).

۳- گروه سوم نظری بینابین دارند. آن‌ها تصور می‌کنند مذاکرات شکست خورده اما طرفین برای خودداری از ایجاد التهاب، شکست آن را اعلام نمی‌کنند. این دسته انتظار دارند ایران وضعیت فعلی را برای مدتی ادامه دهد تا بتواند تا حد متوسطی نفت بفروشد و ورود دلارهای نفتی به کشور ادامه یابد. در نتیجه پیش‌بینی آن‌ها این است که در نهایت توافقی انجام نشود و یا اگر شود دستاوردهای جدی به همراه نداشته باشد.

نوسانات دلار را می‌توان به بازی طناب‌کشی‌ای تشبیه کرد که گروه دوم و سوم در یک طرف آن (صعود قیمت) قرار دارند و گروه اول در طرف دیگر (افت دلار). به نظر می‌رسد که افزایش خریدها توسط گروه دوم و سوم است که این روزها موجب نوسانات صعودی دلار و بازگشت آن حتی تا بالای مرز روانی ۳۰ هزار تومان شده است.

اظهاراتی همچون گفته‌های امروز محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی موجب شده تا معامله‌گران بیشتری در دسته دوم قرار بگیرند. اسلامی امروز با بیان اینکه ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، تاکید کرد: «سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند، در غیر این صورت روز “باز اجرا”یی وجود نخواهد داشت.». منظور از روز بازاجرا یکی از مراحل پس از احیای برجام است که در آن روز برجام به صورت اجرایی احیا خواهد شد.

گروه سوم هم پرشمارتر شده‌اند. این افراد که انتظار دارند وضعیت کنونی بدون اعلام شکست برجام تا مدتی ادامه یابد، به گزارش روز شنبه روزنامه کیهان اشاره دارند که خواستار تعویق دو ماهه توافق شده و نوشته بود «این دولت نشان داده بدون برجام و اف‌ای تی اف می‌شود کارهای بزرگ کرد». نکته جالب اینکه دفعه اولی که دلار در دو هفته اخیر به بالای ۳۰ هزار تومان سرک کشید نیز شنبه بود.

این در حالی است که پیشرفت‌های جدی پس از جدیدترین دور مذاکرات در نیمه مرداد موجب شده بود که معامله‌گران بیشتری در دسته اول قرار بگیرند و با انتظار برای احیای برجام به فروش ارز روی آورند. تا حدی که دلار تا نزدیکی مرز ۲۸ هزار تومان هم سقوط کرده بود.

قیمت دلار که امروز طبق اعلام کانال‌های غیررسمی تلگرامی تا سقف ۳۰۲۰۰ تومان صعود کرد، در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶) حوالی مرز ۳۰ هزار تومان قرار داشت. به طوری که دلار نقدی ۲۹۹۵۰ تومان و دلار فردایی ۳۰۰۲۰ تومان بود. اسکناس آمریکایی معاملات دیروز (سه‌شنبه) را در نرخ ۲۹۹۰۰ تومان به پایان برده بود.

فردای اقتصاد یکشنبه گذشته در گزارش «پیش‌بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده» نوشته بود نرخ ارز طی یک هفته اخیر نه از ۲۸۲۰۰ تومان پایین‌تر و نه از ۳۰۲۰۰ فراتر رفته و احتمال دارد در ده روز آتی در این دامنه نوسان کند. امروز هم دلار پس از لمس سطح ۳۰۲۰۰ تومان به پایین بازگشت.

پشت پرده نوسان رازآلود دلار
دلار برای دومین بار طی دو هفته گذشته وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار