۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
ماشین‌آلات معدنی وارداتی از کدام کشورها می‌آید؟

جزییات واردات ماشین‌آلات معدنی در ثلث اول سال ۱۴۰۱ منتشر شده است؛ آمارها نشان از گسترش جغرافیای واردات دارد.

فردای اقتصاد: جزییات آمار گمرک در ثلث اول سال جاری نشان می‌دهد که فروشندگان ماشین‌آلات معدنی به ایران افزایش یافته است. آلمان، مالزی، کره جنوبی و ژاپن کشورهایی هستند که به مبادی وارداتی ماشین‌آلات ایران در سال جاری اضافه شده است. در چهار ماهه منتهی به تیر سال گذشته واردات فقط از مبادی چهار کشور امارات متحده عربی، چین، عمان و ترکیه انجام شده بود.

برآورد بخش خصوصی این است که برای رفع نیاز معدنکاران دستکم باید پنج هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی وارد شود. در کنار واردات نیز باید تامین قطعات این ماشین‌آلات مورد توجه قرار گیرد تا قطعات اصلی و نه تقلبی به دست معدنکاران برسد. برآورد دیگر از متوسط عمر ماشین‌آلات معدنی نشان می‌دهد که در دنیا ۲۷سال، اما در ایران بالای ۳۵سال است.

فعالان معدنی معتقدند در شرایط بحرانی فعلی و کمبود تولید داخلی، باید با تشکیل هلدینگی از چند شرکت معدنی، ماشین‌آلات مورد نیاز را وارد کرد؛ چراکه ماشین‌آلات معدنی جز اقلام لوکس محسوب نشده و معدنکاران برای تولید و فرآوری محصول خود نیاز جدی به آن دارند. وقفه چندساله برای تامین ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی موجب شده معادن متعددی دچار معضل یا تعطیل شوند. در حالیکه معدنکاران خواستار برداشته شدن انحصارها هستند و بر لزوم آزادسازی واردات با توجه به نوع معدن، تاکید دارند، سازندگان ماشین‌آلات معدنی، بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی برای تولید را مورد انتقاد قرار داده و خواستار طراحی سازوکاری برای حمایت از واحدهای تولیدکننده که توان و دانش فنی لازم را دارند، هستند.

در مقابل معدنکاران تامین نیاز معادن به ماشین‌آلات، ارائه خدمات پس از فروش، سرویس و نگه‌داری ماشین‌آلات را انتظار خود از نظام تولیدی عنوان و تاکید می‌کنند اگر چنین امکانی به‌طور کامل فراهم نیست، نباید واردات را محدود کرد. در این بین، عرضه ماشین‌آلات بر اساس قیمت رقابتی و باکیفیت قابل قبول نیز خواسته‌ دیگر مورد تاکید آنها است.

طی چهار ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۳۴.۵میلیون دلار ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی تحت تعرفه ۸۴۲۹ وارد کشور شده که تقریبا ۳.۲برابر رقم مدت مشابه سال قبل است. ۹۲درصد از ارزش کل واردات طی چهار ماهه منتهی به تیر سال جاری مربوط به ۴ردیف تعرفه نخست یعنی انواع بیل مکانیکی مستعمل و نو و سایر لودرها است. همچنین حدود ۱۹میلیون دلار واردات انواع بیل مکانیکی مستعمل طی مدت مزبور انجام شده که تقریبا ۶برابر رقم متناظر طی ۴ماهه منتهی به تیر سال گذشته است.

جزییات واردات در ثلث اول

بر اساس اطلاعات معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به نقل از آمارهای گمرک ایران، در سال ۱۴۰۰ ارزش کل واردات ماشین‌آلات به کشور حدود ۱۴۱میلیون دلار بوده که تقریبا ۲.۹برابر رقم سال ۱۳۹۹ بوده است. طی چهار ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴.۵میلیون دلار ماشین‌آلات معدنی از هشت کشور وارد شده که بیشترین واردات با سهم حدود ۶۷درصدی از مبدا امارات متحده عربی بوده است.

امارات و عمان؛ ذینفع فروش

در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کشورهای آلمان، مالزی، کره جنوبی و ژاپن نیز به مبادی واردات ماشین‌آلات مزبور طی سال جاری اضافه شده‌اند؛ در حالیکه طی مدت مشابه سال قبل، واردات فقط از مبادی چهار کشور امارات متحده عربی، چین، عمان و ترکیه انجام شده بود. بر اساس این گزارش، دو کشور امارات متحده عربی و عمان تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی نیستند و بیشتر نقش کشور ذینفع را در واردات دارا هستند.

برآورد می‌شود که در سال ۲۰۲۱ کل ارزش واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از سوی کشورهای جهان بالغ بر ۵۴میلیارد دلار باشد که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۴۲درصد رشد داشته است. پنج کشور مهم واردکننده تعرفه ۸۴۲۹ در سال ۲۰۲۱ شامل کشورهای آمریکا، کانادا، روسیه، آلمان و هلند هستند. در میان اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، کشورهای روسیه، اندونزی، لهستان، شیلی و تایلند بالاترین واردات را در سال گذشته میلادی داشته‌اند.

وضعیت همسایگان در واردات ماشین‌آلات

در بین کشورهای همسایه اقتصاد ترکیه با واردات ۶۴۳میلیون دلار، عربستان سعودی ۴۳۱میلیون دلار و امارات متحده عربی با رقم ۳۹۰میلیون دلار جزو اقتصادهای منتخب قرار دارند که به‌ویژه ترکیه رقم به مراتب بالاتری (حدود ۴.۶برابر) در واردات این تعرفه در مقایسه با کشور ایران قرار دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار