آسیب‌شناسی یک پدیده تکراری در مدیریت

چرا استراتژی جدیدتان شبیه استراتژی قبلی شماست؟
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
آسیب‌شناسی یک پدیده تکراری در مدیریت

استراتژی، الهام‌بخش‌ترین و خلاقانه‌ترین اندیشه مدیریت است چون در آن مدیر، به دنبال راهی برای پاسخ گفتن به شرایط متغیر است و می‌خواهد مزیت‌های رقابتی تیم را ارتقا دهد. اما چرا استراتژی جدید مدیران درست مانند استراتژی پیشین آن ها بنظر می‌رسد؟

فردای اقتصاد: تدوین یک استراتژی، باید یک فعالیت ذهنی خلاقانه باشد. اما شرکت‌ها دائما طرح‌هایی را در دست دارند که بسیار شبیه به طرح‌های پیشین است. گراهام کِنی، کارشناس در حوزه استراتژی، سه گام را برای اجتناب از این معضل پیشنهاد می‌کند:

  1. ذهن خود را به روی ایده‌های ذی‌نفعان خارجی شرکت، باز کنید.     اگر قرار باشد تنظیمات ذهنی شما مانند گذشته عمل کند، استراتژی شما در اصل تغییری نخواهد کرد. به جای "تدوین" استراتژی به "کشف" استراتژی برسید. دورانی که در آن مدیران فکر می‌کردند خودشان همه پاسخ‌ها را دارند، دیگر به پایان رسیده است.

  1. نگاهی سرد و سخت‌گیرانه به عملکرد خود بیاندازید و ببینید در کدام بخش آن شکست خوردید.      گر چه مزایای این کار بسیار زیاد است، از جمله افزایش بهره‌وری، کاهش هدرروی و افزایش رضایت مصرف‌کننده، و غیره، اما این تغییر استراتژیک نمی‌تواند آسان باشد. این دشواری شما را به گام سوم سوق می‌دهد.

  1. داستان شرکت‌هایی را مطالعه کنید که در صنایع دیگر توانستند این مشکلات را حل کنند.      بطور مثال برخی با بهبود بخش خدمات مشتریان بر مشکل خود فائق می‌آیند، برخی دیگر با تسریع تحویل محصولات و غیره. در مطالعه تجربیات شرکت‌های دیگر به خاطر داشته باشید که همه عوامل برای رسیدن به یک مزیت رقابتی از اهمیت زیادی برخوردارند.

منبع: HBR

نویسنده: گراهام کِنی

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار