دستاوردهای ارتباطی دولت رونمایی شد

وزیر ارتباطات: اول فیبر نوری بعدا تکنولوژی‌های جدیدتر

مدیرعامل همراه اول: به نتیجه رسیدن پروژه فیبرنوری سال‌ها زمان می‌برد
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
وزیر ارتباطات: اول فیبر نوری بعدا تکنولوژی‌های جدیدتر
عکس: فردای اقتصاد

در حالی که مدیر عامل همراه اول تلویحا نسبت به اجرای سریع پروژه فیبرنوری خانگی ابراز تردید کرده  وزیر ارتباطات معتقد است همراه اول و ایرانسل به زودی به این طرح می‌پیوندند. 

وزیر ارتباطات: اول فیبر نوری بعدا تکنولوژی‌های جدیدتر
عیسی زارع پور: راه توسعه اینترنت حتی با  ۵G هم از بستر فیبر نوری میگذرد
و ابتدا به ساکن باید بستر فیبر نوری توسعه یابد تا بتوانیم سراغ تکنولوژی‌های جدیدتر برویم - عکس فردای اقتصاد

فردای اقتصاد:‌ در حالی که مدیر عامل همراه اول تلویحا نسبت به اجرای سریع پروژه فیبرنوری خانگی ابراز تردید کرده  وزیر ارتباطات معتقد است همراه اول و ایرانسل به زودی به این طرح می‌پیوندند. 

روز گذشته به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، با حضور «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری ‌اطلاعات دستاوردهای این وزارت خانه در یکسال اخیر رونمایی شد. در حاشیه این نشست وزیر ارتباطات  در پاسخ به پرسش فردای اقتصاد مبنی بر غیبت اپراتورهای اصلی کشور از پروژه فیبر نوری و عدم صرفه اقتصادی آن برای کاربران عادی گفت:‌ انشالله این شرکت‌ها هم در ادامه به این طرح خواهند پیوست. زارع پور گفت:  راه توسعه اینترنت با شیوه‌های جدیدتر مثل اینترنت ۵G هم از بستر فیبر نوری میگذرد و ابتدا به ساکن باید بستر فیبر نوری توسعه یابد تا بتوانیم سراغ تکنولوژی‌های جدیدتر رویم.

 کمتر از یک ساعت قبل در خلال این جلسه  مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول تلویحا گفت که نسبت به چشم‌انداز اقتصادی این طرح نگاه مثبتی ندارد.

چه زمان طعم شیرین فناوری را خواهیم چشید؟

مدیرعامل همراه اول در این جلسه گفت: پروژه گسترش و توسعه فیبر نوری باید سالها پیش اتفاق می‌افتاد. این پروژه زود بازده نیست اما این پروژه برای ایران ماندگار خواهد ولی به نتیجه رسیدن آن سال‌ها زمان میبرد.
به گفته اخوان بهابادی در حال حاضر مشترکان حسی از گسترش فیبرنوری در کشور ندارند و تعداد افزایش پورت‌های دایر شده در یکسال پیش تنها ۴۰، ۵۰ هزار عدد بوده است. پیشنهاد من این است که برای افزایش سرعت اینترنت مردم در کوتاه مدت مشترکان هم اقداماتی انجام شود و صرفا روی طرح‌های زیرساختی و دیربازده تمرکز نشود.

وزیر ارتباطات: اول فیبر نوری بعدا تکنولوژی‌های جدیدتر
مهدی اخوان بهابادی : برای افزایش سرعت اینترنت مردم در کوتاه مدت مشترکان هم اقداماتی انجام شود
و صرفا روی طرح‌های زیرساختی و دیربازده تمرکز نشود - عکس فردای اقتصاد

وی در ادامه به این موضوع پرداخت که بالانس سرعت اینترنت همراه و ثابت درست نیست در حال حاضر و باید این موضوع حتما تغییر کند و اگر تدبیر کوتاه مدت نداشته باشیم برای مشترکان چالش ایجاد خواهد شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر اینترنت ثابت بسیار عقب‌تر از اینترنت همراه مانده است و این دو حوزه رشد همگامی را تجربه نکرده‌اند.

اخوان بهابادی گفت: اگر دوباره  اتفاقی خدایی نکرده شبیه کرونا رخ دهد و اقدامات به موقعی همانند اقداماتی که در حوزه اینترنت همراه رخ داده است، رخ ندهد کشور دچار مشکل بزرگ خواهد شد.  بنابراین نیاز است اینترنت ثابت و ظرفیت آن افزایش یابد و همواره ظرفیت خالی در شبکه وجود داشته باشد تا دچار بحران نشویم. اما شرایط فعلی با ایده‌آل و استانداردها فاصله دارد.

پاسخ به محدودیت‌های اینستاگرام 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش اختلالات روی اینستاگرام گفت که این دولت هیچ محدودیتی روی پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام ایجاد نکرده‌اند و سیاست‌ها روی این شبکه‌ها همان سیاست‌های گذشته‌ای است که قبلا هم اجرا می‌شده است.

زارع پور گفت:  «هیچ سیاست جدیدی در مورد پلتفرم‌ها نداریم و هر اتفاقی در حال رخ دادن است مربوط به تصمیمات گذشته است که می‌تواند در نوع خودش بازنگری شود.» او ادامه داد:‌«در مورد اینستاگرام باید بگویم که ما برای اینکه کیفیت برخی از پلتفرم‌ها را تضمیمن کنیم از لینک‌های اختصاصی استفاده می‌کنیم، یعنی یک سری لینک‌ها به صورت مجزا برای یک پلتفرم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اینکه ترافیکشان قفل نکردند. اگر همین لینک قطع شود طبیعتا جای دیگری یا سرویس دیگر متاثر نمی‌شود و فقط همان پلتفرم متاثر می‌شود. به همین خاطر یکی از لینک‌های ما در همان دو هفته پیش مشکل پیدا کرد و طبیعتا اختلال مقطعی روی اینستاگرام داشتیم که رفع شد.»

چراغ سبز به افزایش تعرفه‌ها

 زارع‌پور همچنین در سخنرانی خود در ادامه بر نیاز تغییر تعرفه‌های ارتباطی تاکید کرد.

او با انتقاد از ثابت ماندن تعرفه در دوره‌های گذشته اعلام کرد: «آیا رواست با سیاسی‌کاری و محبوب ماندن، تعرفه را پنج سال ثابت نگه داریم و در نهایت منجر به این شود که توسعه اتفاق نیفتید.»

او  گفت: «در پنج سال گذشته اتفاقی در بخش تعرفه‌ها نیفتاده است. تنها اتفاق در این زمینه در دولت سیزدهم این بود که برخی بسته‌هایی حذف شد که زیر کف قیمت مصوب بودند.» 

وی ادامه داد: «به هر حال اگر منابع مالی برای اپراتورها فراهم نشود این صنعت امکان توسعه نخواهد داشت. براساس گفته‌های اپراتورها ظرفیت‌های شبکه‌ آنها به نقطه اشباع رسیده است. ما روی مدلی کار می‌کنیم که در کنار توسعه مشکل جدی هم برای کاربران به وجود نیاید. تغییر در تعرفه‌ها هم منوط به افزایش کیفیت است. اپراتورها باید از محل منابع داخلی کیفیت را افزایش دهند.»

همچنین زارع‌پور یادآور شد که قرار است به زودی یک بسته حداقل ۶۰ گیگی بلند مدت از طرف اپراتورها تعریف شود. به گفته او اپراتورهای موبایل باید ظرف یک هفته آینده با سازمان تنظیم در این زمینه به تفاهم برسند تا این بسته‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار