۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
اجرای برنامه تولید اقتصادی و قابل‌رقابت با بازارهای جهانی

با تولید محصولات باکیفیت‌تر نگاه جدی به بازارهای صادراتی داشته باشیم و چابک‌تر از قبل بازارها را پیش‌بینی کنیم و با تلاش مضاعف سریع‌تر از سایر رقبا خود را با شرایط بازارهای جهانی وفق دهیم.

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در نخستین جلسه راهبری شرکت‌های این گروه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی و سرفصل‌های کاری در حوزه مدیریت فولاد مبارکه ایجاد هم‌افزایی و یکپارچگی بیشتر در کل گروه است؛ تاجایی‌که همه اعضا بتوانند از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود یکدیگر برای حل مشکلات و چالش‌های خود در زمینه تولید استفاده کنند.

وی افزود: اگر چه کارهای خوبی صورت گرفته اما در شرایط کنونی باید توجه داشته باشیم که اقدامات کافی نیست و برای ادامه حرکت پرشتاب و قوی فولاد مبارکه باید چابک‌تر پرسرعت‌تر و با حمیت و حمایت بیشتری تلاش کنیم تا در نتیجه ارزش‌آفرینی بیشتری برای جامعه و گروه را شاهد باشیم.

طیب‌نیا با اشاره به گزارش‌های ارایه‌شده در جلسه تصریح کرد: قطعی‌های برق و محدودیت‌های این حوزه قابل پیش‌بینی بوده است؛ بنابراین باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و تمهیدات مناسب‌تر، شرایطی فراهم کنیم تا برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در پایان هر دوره محقق شود. نباید اجازه دهیم این‌گونه مشکلات، سازمان را از دست‌یابی به اهداف خود بازدارد. باید در خصوص روند پیشرفت پروژه‌ها با معیارهای دقیق‌تری که معاونت‌های ذی‌ربط در نظر خواهند گرفت، شرایطی فراهم کنیم که اهداف موردنظر محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های توسعه باید با کمترین تاخیر ممکن و با کمترین هزینه وارد فاز بهره‌برداری شوند خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر با شرایط رکودی مواجه شده‌ایم، اما نباید فراموش کنیم که محدودیت‌ها همیشه بوده است و این امر نباید گروه فولاد مبارکه را از رسیدن به اصل اهداف خود بازدارد. در چنین شرایطی باید با تولید بهینه و با توجه به شرایط و نوع نیاز بازار، بتوانیم بهترین عملکرد را در همین شرایط محقق کنیم.

مدیر عامل فولاد به اهمیت افزایش بهره‌وری اشاره و عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب باید بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات افزایش یابد تا در چنین شرایط سخت رقابتی، محصولات خود را با قیمت تمام‌شده کمتر و قابل‌رقابت با بازارهای جهانی به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه کنیم.

به گفته وی، باید واحدهای مالی شرکت‌ها هزینه‌ها را دقیق‌تر از قبل موردبررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار دهند و برای کاهش هزینه‌ها برنامه‌های موثق‌تری تدوین کنند.

طیب‌نیا تصریح کرد: باید با صلابت، قوت و سرعت بیشتر، تولید و توسعه‌ها در کل گروه ادامه یابد و با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری به کار خود ادامه دهیم به‌گونه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق شعار سال، یعنی «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» باشیم. نباید فراموش کرد که گروه فولاد مبارکه در کل جغرافیای کشور گسترده شده و به بار نشستن هر پروژه توسعه فرصت‌های شغلی بسیاری برای جوانان کشور ایجاد می‌کند.

عباس اکبری محمدی، سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه نیز در این جلسه در گفت: با توجه به تشکیل گروه فولاد مبارکه و وجود شرکت‌های مختلف در زیرمجموعه آن، داشتن استراتژی واحد، هم‌افزایی استراتژیک برای اجرای سیاست‌های دقیق، به‌روز و سریع شرکت مادر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های هریک از شرکت‌های زیرمجموعه در شرکت‌های دیگر و همچنین آگاهی از چالش‌های موجود در شرکت‌های زیرمجموعه ضروری به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌های گروه محصولات خود را به برخی شرکت‌های دیگر ارایه می‌کنند و بعضا از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌کنند، هماهنگی و هم‌افزایی استراتژیک در این موضوعات از ضروریات کارِ گروهی است که طی چنین جلساتی به این هدف نیز دست خواهیم یافت.

تحقق ۹۵ درصدی اهداف برغم محدودیت‌های برق و انرژی در فولاد هرمزگان

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان همچنین درجلسه یاد شده  با ارایه گزارشی از عملکرد این شرکت در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ گفت: برغم قطعی‌های مکرر و محدودیت برق و انرژی و مشکلات مربوط به قطعات یدکی و موانع موجود در حوزه صادرات، در این بازه زمانی ۹۵ درصد اهداف و برنامه‌های شرکت محقق شده است و امیدواریم از ابتدای شهریورماه با رفع محدودیت‌ها تولید شرکت با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به روند اجرای طرح‌های توسعه در فولاد هرمزگان به برخی از این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: احداث مدول واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال از مرداد ماه سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا بهمن ماه ۱۴۰۳ به پایان برسد.

به گفته معروفخانی پروژه افزایش ظرفیت محل ذخیره‌سازی آهن اسفنجی به میزان ۲۸ هزار تن از اواخر تیرماه سال جاری شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. احداث واحد تولید اکسیژن به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت از خرداد ماه سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: همچنین پروژه افزایش ظرفیت کوره‌های قوس الکتریکی که بهمن ماه سال ۹۸ آغاز شده، پیش‌بینی می‌شود با توجه به پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تا پایان شهریورماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی به ظرفیت ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت از دیگر پروژه‌های شرکت است که ازشهریور سال ۹۹  آغاز شده است، همچنین طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال این پساب‌ها به کارخانه از فرودین ماه سال گذشته  ۰۱آغاز شده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد فاز بهره‌برداری شود.

وی همچنین از آغاز احداث واحد تولید آهک در شهریور سال ۹۸ خبر داد و افزود: پیش بینی می شود  تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱ وارد فاز بهره‌برداری شود.

کمبود سنگ‌آهن مهم‌ترین چالش شرکت فولاد سنگان

علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان نیز در نخستین جلسه راهبری شرکت‌های گروه فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از روند تولید کنسانتره و گندله در این شرکت از کمبود سنگ‌آهن به‌عنوان مهم‌ترین چالش این شرکت یاد و تصریح کرد: در ۱۵۰ روز ابتدایی سال جاری، قطعی برق مطلق و ۷۵ روز نیز محدودیت مصرف داشته‌ایم، اما برغم همه این مشکلات و محدودیت‌ها، در مردادماه به رکورد روزانه ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن (بالاتر از ظرفیت اسمی روزانه) دست یافتیم و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال تولید ۳,۵ میلیون تن را محقق کنیم. در زمینه گندله نیز روزانه ۲۰ هزار تن تولید شده و ۲۷ درصد بیشتر از برنامه تولید محقق شده است.

وی دو خطه کردن ریل برای حمل محصولات سنگان به فولاد مبارکه را ضروری دانست و به برخی پروژه‌های در دست اقدام شرکت فولاد سنگان اشاره کرد و افزود: پروژه احداث دو مگامدول به ظرفیت دو میلیون تن، کارخانه کنسانتره هماتیتی، پروژه بازیافت باطله کنسانتره، پروژه افزایش ظرفیت گندله‌سازی از ۵ به ۷,۵ میلیون تن، و همچنین پروژه انباشت مکانیزه باطله که به‌عنوان یک ابَرپروژه زیست‌محیطی برای اولین بار در خاورمیانه در حال اجراست و تحول بزرگی در انباشت سرباره ایجاد می‌کند از جمله اقدامات شرکت فولاد سنگان به شمار می‌آید.

امرایی تصریح کرد: احداث کارخانه‌های گلوله‌های فلزی برای کارخانه تولید کنسانتره و سیستم مکانیزه بارگیری کامیونی یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام این شرکت است.

وی ادامه داد: علاوه بر چالش‌های کمبود سنگ‌آهن و محدودیت‌های برق و انرژی و محدودیت حمل‌ونقل در فولاد سنگان، ضرورت سرمایه‌گذاری در ماشین‌های معدنی سنگان یکی دیگر از ضروریات این شرکت محسوب می‌شود.

تولید چهارماهه فراتر از برنامه

محمود ارباب‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت نیزدر ادامه جلسه فوق، گزارشی از روند تولید و توسعه‌های این شرکت ارائه داد و تصریح کرد: در سه‌ماهه اول سال جاری به رکوردهای خوبی در تولید آهن اسفنجی دست یافتیم و در مجموع طی چهار ماه نخست سال شاهد تولید ۳۱۷ هزار تن بودیم، در حالی که برنامه تولید ۲۹۲ هزار تن بوده است.

وی در مورد روند پیشرفت پروژه‌های این شرکت گفت: پروژه احداث واحد فولادسازی با ۹۲,۵ درصد پیشرفت در حال پیگیری است. پروژه احداث خط تولید بیلت با حمایت‌های مدیریت ارشد گروه فولاد مبارکه در بخش ساخت و تامین تجهیزات ۶ درصد پیشرفت داشته و ساخت سوله و سالن خط تولید نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت به پروژه احداث تصفیه‌خانه مرکزی اشاره کرد و افزود: ه پیش‌بینی می‌شود این طرح تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد. احداث واحد بریکت‌سازی نیز به پیشرفت ۹۷ درصدی رسیده است. همچنین پروژه احداث بخش سیلوهای ذخیره به ۹۶ درصد پیشرفت رسیده و هم‌زمان با راه‌اندازی واحد فولادسازی وارد فاز بهره‌برداری خواهد شد.

ارباب‌زاده ادامه داد: احداث جاده اختصاصی شرکت که با مشکلات خاص خود مواجه بود از دیگر پروژه‌های در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. پروژه احداث واحد سیستم آتش‌نشانی واحد احیا مستقیم به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده و امیدواریم تا پایان پاییز سال جاری وارد فاز بهره‌برداری شود.

تولید در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان مطابق برنامه

در ادامه این جلسه شهرام عالی‌وند، مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان گفت: در خط اسیدشویی، برنامه تولید سال ۱۴۰۱ این شرکت ۲۵۰ هزار تن است که طی چهارماهه ابتدای سال جاری ۸۰ هزار تن عملکرد واقعی داشته‌ایم و مطابق برنامه حرکت کرده‌ایم. در خط نورد سرد نیز برنامه‌ریزی برای سال جاری ۲۵۰ هزار تن است که طی چهارماهه اول سال جاری حدود ۸۲ هزار تن تولید صورت گرفته و ۲ درصد از برنامه جلوتر هستیم.

به گفته وی، در خط گالوانیزه نیز برای سال جاری ۱۶۵ هزار تن پیش‌بینی شده است که طی چهارماهه اول حدود ۵۳ هزار تن تولید شده است. در حوزه فروش داخلی هم برای سال جاری ۱۳۵ هزار تن برنامه‌ریزی شده که در چهارماهه اول ۴۵ هزار تن محقق شده و حدود ۱۱ درصد از برنامه جلو هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در مورد پروژه‌های در دست اجرای این شرکت تصریح کرد: احداث خط نورد سرد به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال به همراه کارگاه سنگ‌زنی غلتک، خط اسیدشویی به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال، واحد بازیابی اسید که در فاز تجهیز کارگاه است، پروژه پوشش کروم سه‌ظرفیتی که در فاز مهندسی است، پروژه خرید و ارتقای دستگاه پوشش‌سنج سطح گالوانیزه و همچنین پیاده‌سازی سیستم مانیتورینگ مصارف انرژی کارخانه نیز در فاز اجرا قرار دارد.

کارخانه صنایع لوله پارتاک کشور را از واردات لوله‌های بدون درز بی‌نیاز خواهد کرد

احمد سعیدبخش، مدیرعامل شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان نیز در جلسه یاد شده گفت: این شرکت به‌عنوان شرکتی تجاری، تولیدی و سرمایه‌گذاری در حال فعالیت است و در حال پیگیری طرح‌های توسعه و اقدامات خود با عنایت به راهبردهای کلان شرکت مادر است.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه در دست اجرا در گروه آتیه‌فولاد افزود : احداث کارخانه صنایع لوله پارتاک که تولید لوله‌های بدون درز را با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن در سال بر عهده دارد، در دست اجراست که با احداث این کارخانه و بهره‌برداری از آن کشور از واردات این قبیل محصولات و خروج ارز بی‌نیاز خواهد شد.

رشد تولید چهارماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل

حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری نیز با ارائه گزارشی از عملکرد چهارماهه این شرکت گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، ۹۴ درصد برنامه‌های شرکت محقق شده است که چنانچه کلاف موردنیاز این شرکت تأمین گردد به‌یقین شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه‌ها تا پایان سال خواهیم بود.

وی افزود: مقایسه عملکرد چهارماهه نخست سال قبل شرکت با مدت مشابه سال جاری نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۷۹ هزار تن انواع ورق‌های گالوانیزه تولید شده، درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۹۸ هزار تن افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری با ارایه گزارش پیشرفت پروژه‌های این شرکت خاطرمشان کرد: پروژه راه‌اندازی حوضچه مذاب فلز روی شماره ۲ که برای تولید و تنوع محصولات خاص و کاهش هرچه بیشتر قیمت تمام‌شده در نظر گرفته شده و همچنین پروژه توسعه انبار شرکت در حال انجام است.

پروژه توسعه شرکت تاراز در دست اجراست

در ادامه این جلسه، داود فروتن مدیرعامل شرکت فولاد تاراز، در مورد عملکرد تولید این شرکت گفت: برنامه سالانه شرکت تولید ۲۲۰ هزار تن است که در صورت تأمین موجودی کلاف خام، این امر محقق خواهد شد. ضمن اینکه پروژه‌های توسعه نیز در این شرکت تعریف شده و در حال پیگیری است.

تحویل ۱۰۰۰ تن از محصولات شرکت به چادرملو

مختاری مدیرعامل شرکت نوین الکترود اردکان نیز در جلسه فوق با ارایه گزارشی از روند پیشرفت این پروژه گفت: در حال حاضر به‌طورکلی پروژه با ۵۳,۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. در بخش صنعتی پروژه این میزان به ۹۸ درصد پیشرفت رسیده و در بخش ماشین‌کاری وارد فاز بهره‌برداری شده است. بخشی از محصول نهایی نیز به فروش رسیده و در شرکت فولاد مبارکه مراحل تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. علاوه بر این، حدود ۱۰۰۰ تن از محصول تولیدشده به شرکت چادرملو تحویل شده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۱۴۰۲ این پروژه به بهره‌برداری کامل برسد و بتوانیم کشور را از واردات الکترود گرافیتی بی‌نیاز کنیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار