۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
مهمترین چالش‌ بزرگترین صنعت بورسی

سهم بالای پتروپالایشی‌ها از ارزش کل بازار سهام بهانه‌ای شد تا برنامه شمارش معکوس به بررسی تحولات پیرامون این صنعت بپردازد.

فردای اقتصاد: پتروپالایشی‌ها حدود ۲۰ درصد کل ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند. از این رو تحولات و اتفاقات پیرامون این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برای فعالان بورسی برخوردار است. این موضوع بهانه‌ای شد تا در برنامه شمارش معکوس امروز به همراه محسن موسوی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی تحولات پیرامون این صنعت پرداخته شود.

وی به این نکته اشاره داشت که در مجموع شرایط پیرامون این صنعت متعادل است اما برای اینکه وضعیت بهتری داشته باشد، نیاز است تا سیاست‌گذار در بودجه، نرخ گاز خوراک را در همین سطوح حفظ کند و تخفیفات بیشتری برای این صنعت لحاظ کند تا بتواند شرایط بهتری پیدا کند. موسوی در ادامه شرایط بازارهای جهانی را فعلا با ثبات قلمداد کرد و به زعم وی هنوز نشانه‌های رکود در اقتصادهای بزرگ مشهود نیست.

لزوم توجه دولت به صنعت متانول

محسن موسوی در پاسخ به نرخ گاز بهینه برای این صنعت بیان کرد: با نزدیک شدن به موعد ارائه بودجه و بحران جهانی انرژی، نرخ خوراک، سوخت و یوتیلیتی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان با توجه به درآمدزایی دولت از این طریق، کاهش نرخ خوراک دور از انتظار است و مناسب‌ترین گزینه برای سیاست‌گذار، حفظ نرخ‌های فعلی است.
موسوی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت متانول با توجه به کاهش نرخ جهانی این محصول و فشارهایی که از سمت رقبا برای گرفتن سهم بازار ایران وارد می‌شود، پاشنه آشیل بازار سرمایه است. در این صنعت پروژه‌های قابل توجهی وجود دارد و ظرفیت تولید می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمده تولیدات این صنعت صادراتی بوده و صنعت متانول ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارد، دولت باید تخفیفات ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان متانول در نظر بگیرد؛ چرا که در بلندمدت زنجیره ارزش در این صنعت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌های جدید صورت نمی‌گیرد که نتیجه‌ای جز کاهش درآمدهای ارزی و فشار قابل توجه به اقتصاد ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار