۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
شرط تکرار سودآوری گذشته زاگرس

زاگرس امروز به صف خرید رسید. آیا سهام این پتروشیمی متانول‌ساز می‌تواند سودآوری‌های گذشته را تکرار کند.

فردای اقتصاد: زاگرس یکی از نمادهایی است که در زمان اوج روند صعودی پتروشیمی‌ها، توانست بازدهی قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد و قیمت هر سهم آن به حوالی ۳۴هزار تومان نیز افزایش یافت. این شرکت که تولیدکننده متانول است و بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در بازارهای صادراتی به فروش می‌رساند، وابستگی بالایی به قیمت متانول در بازارهای جهانی دارد تا بتواند در شرایط کنونی تا حدودی سودآوری‌های قبلی خود را تکرار کند.

دلیل ریزش ۷۰ درصدی زاگرس

پس از شروع روند ریزشی قیمت متانول در بازارهای جهانی و افزایش سنگین هزینه انرژی (که فرمولی وابسته به هاب‌های اروپایی داشت) در انتهای سال گذشته، قیمت سهام این شرکت نیز با سرعت بالایی شروع به ریزش کرد و تا زیر ۱۰هزار تومان نیز رسید که خبر از وضعیت وخیم شرکت در آن زمان می‌داد. شرکت در فصل زمستان سال گذشته به ازای هر سهمش ۸۳۸ تومان زیان شناسایی کرد درحالی که در ۹ ماهه توانسته بود به سود ۲۱۱۵ تومانی به ازای هر سهمش برسد.

اگر به نمودار قیمتی متانول CFR چین نگاهی بیاندازیم، در بازه‌ای از زمان حوالی مهر ماه سال ۱۴۰۰، قیمت این محصول به بالای ۵۰۰ دلار نیز رسید اما پس از آن وارد روندی نزولی و قدرتمند شد و قیمت آن را تا چند روز گذشته به حوالی ۲۸۹ دلار نیز کاهش داد که این تغییرات قیمتی را می‌توان در گزارشات ماهانه زاگرس به خوبی مشاهده کرد.

در کنار این موضوع اما افزایش سنگین هزینه‌ها نیز ضربه محکمی را بر عملکرد زاگرس وارد کرد. افزایش قیمت گاز خوراک و پس از آن نیز تغییر فرمول نرخ یوتیلیتی‌ها، باعث شد که بخش زیادی از سود شرکت از بین برود.

روند صعودی زاگرس ادامه خواهد داشت؟

حالا اما پس از سقف‌گذاری ۵۰۰۰ تومانی برای نرخ گاز خوراک، به نظر می‌رسد که شرایط برای زاگرس کمی بهتر دنبال می‌شود. هرچند که هنوز بحث افزایش قیمت یوتیلیتی‌ها وجود دارد و اعتراضات از سمت پتروشیمی‌هایی همچون زاگرس ادامه دارد، اما صورت‌های مالی بهار شرکت نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است دوباره به سودآوری برسد و به ازای هر سهم خود ۴۵۷ تومان سود شناسایی کند.

قیمت متانول نیز چند روزی است که روندی صعودی به خود گرفته و توانسته با برگشت به کانال ۳۰۰دلاری، حوالی ۳۱۲دلار معامله شود. البته قبلا هم در گزارشی ذکر شد که برای رسیدن زاگرس به نقطه ارزندگی، نیاز به متانول بالای ۴۰۰دلاری دارد و در حال حاضر اگر شرکت در سه فصل باقیمانده نیز همچون بهار سود بسازد، نسبت قیمت به درآمد انتظاری آن حوالی ۱۰ خواهد بود که در محدوده جذابی نسبت به دیگر سهام این صنعت قرار ندارد.

به هرحال شروع این روند صعودی در قیمت متانول و کاهش هزینه‌های تولید نسبت به فصل زمستان، خوش‌بینی‌ها را پس از ریزش سنگین اخیر قیمت سهم، بیشتر کرده و شاید دلیل صف خرید شدن آن نیز همین موضوع باشد، اما نباید فراموش کرد که بازارهای جهانی این روزها شرایط سختی را دنبال می‌کنند و احتمال ریزش دوباره متانول بیش از صعود آن است. «زاگرس» حتی در صورت مالی فصل بهار خود حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه را به دلیل اعتراض به فرمول جدید نرخ یوتیلیتی‌ها، لحاظ نکرده است (یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان سود شناسایی شده، موهومی است) و در صورت تدوام شرایط کنونی و عدم رشد قیمت متانول به بالای ۴۰۰دلار، ممکن است توانایی تکرار سود بهار را نیز نداشته باشد یا شاید تلاش‌های زاگرس برای برگرداندن فرمول نرخ یوتیلیتی‌ها به سرانجام رسیده و فعلا خبر آن منتشر نشده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید جلالی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    واریز.کنید پول.فروش سهام عدالت
  • مبین IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    مبین با این عظمت زمین گیر بشه تا زاگرس سودش کم نشه!!!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار