۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟

فولادسازان بورسی در فصل تابستان در کنار کاهش نرخ‌ محصولات با مشکلاتی در فروش محصولات خود مواجه شدند که به نظر پیش‌بینی سود فصل تابستان این صنعت توسط تحلیل‌گران را تحت شعاع قرار داده است.

فردای اقتصاد: صنعت فولاد در برخی از کشورها صنعت اول شناخته می‌شود به طوری که تولید و مصرف فولاد امروز، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی به شمار می‌آید. طبق آخرین اطلاعات ۲۷ شرکت تولیدی لیست شده در صنعت فولاد در بورس اوراق بهادار قابل معامله هستند که ارزش بازار معادل ۷هزارو ۳۶۴هزار میلیارد ریال دارند (۱۰.۵% از ارزش کل بورس) و P/E ttm این صنعت نیز اکنون ۵.۵۴ است که از میانگین بازار سرمایه یعنی ۶.۵۲ یک واحد کمتر است.

در گزارش اجماع منتشر شده توسط گروه مالی کیان، پیش‌بینی سود فصل تابستان ۸ شرکت فولادی آورده شده‌ است. این پیش‌بینی با توجه به روند نزولی بازار کامودیتی‌ها به خصوص سنگ آهن و زنجیره‌ فولاد چندان خوش‌بینانه نبود و پیش‌بینی سود فصل تابستان همه ۷ شرکت فولادی به جز فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سود فصل بهار کاهشی بود.

بازار جهانی فولاد

در ماه گذشته قیمت شمش فولاد فوب ایران کاهشی بود. این هفته نیز قیمت صادرات بیلت ایران ثابت ماند و قیمت فعلی حدود ۴۵۵ دلار در هر تن معامله شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. همچنین نرخ شمش فولاد فوب ایران از فروردین ماه تا کنون با افت بیش از ۵۰ درصدی مواجه شده است و از سطوح ۷۰۰ دلار به ۴۵۵ دلار رسیده است.

فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولیدکننده فولاد ایران با نسبت قیمت به درآمد ۵.۷۲، در فصل بهار با درآمد ۴۸هزار و ۱۶۱میلیارد تومانی و بهای تمام شده ۲۵هزار و ۹۶میلیارد تومانی توانست به ازای هر سهم ۷۰.۶ تومان سود بسازد. اما کارشناسان در آخرین گزارش اجماع، برای سودسازی فصل تابستان این شرکت با ۵۷درصد کاهش نسبت به فصل بهار ۳۰.۶تومان پیش‌بینی کرده‌اند. از سوی دیگر افزایش سرمایه ۹۵ درصدی که این شرکت داشت منجر به تعدیل این پیش‌بینی به ۵۹.۶ تومان سود به ازای هر سهم می‌شود. این پیش‌بینی درحالی صورت گرفته است که فولاد مبارکه اصفهان در دو ماه فصل تابستان توانسته است با درآمد ۲۲هزار و ۶۶۵ میلیارد تومانی تنها۴۷ درصد درآمد فصل قبل خود را محقق کند.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان

پارس فولاد سبزوار

شرکت پارس فولاد سبزوار با قیمت به درآمد ۵.۳ به عنوان یکی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی و بریکت فولادی شناخته می‌شود. این شرکت در فصل بهار با درآمد ۲هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان توانست ۱۶۰.۷ تومان سود به ارمغان بیاورد. همچنین بهای تمام شده این شرکت در فصل بهار یک هزار و ۵۰۴میلیارد تومان گزارش شده بود. این شرکت در دو ماه تیر و مرداد فصل تابستان با درآمد ۶۸۷ میلیارد تومان تنها ۴۵ درصد درآمدهای فصل بهار خود را محقق کند. پیش‌بینی اجماع برای سود فصل تابستان این شرکت با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به فصل قبل ۱۲۶تومان برآورد شده است.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت پارس فولاد سبزوار

فولاد کاوه جنوب کیش

سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شمش فولاد کشور با نسبت قیمت به درآمد ۵.۷۳ در بازار دوم بورس دادوستد می‌شود. این شرکت در فصل بهار با درآمد ۶هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان و بهای‌تمام شده ۴هزارو ۸۲۹ میلیارد تومان به ازای هر سهم ۳۰.۵تومان سود به ارمغان بیاورد. این شرکت در دو ماهه تیر و مرداد از فصل تابستان توانسته است با درآمد۱۱هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان ۸۷درصد درآمد فصل بهار خود را محقق کند. پیش‌بینی سود فصل تابستان گزارش اجماع برای این شرکت ۲۵ریال است که نسبت سود محقق شده فصل بهار ۲۱درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش

فولاد خراسان

شرکت فولاد خراسان تولیدکننده شمش فولادی با نسبت قیمت به درآمد ۵.۰۶ در بازار دوم بورس فعالیت می‌کند. «فخاس» در فصل بهار با درآمد ۳هزار و ۹۳میلیارد تومان و بهای‌ تمام شده ۲هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان توانست به ازای هر سهم ۶۶.۶ تومان سود به ارمغان بیاورد. پیش‌بینی سود فصل تابستان گزارش اجماع این شرکت با کاهش۱۲درصدی نسبت به فصل بهار ۵۸.۳تومان اعلام شده است.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت فولاد خراسان

فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کشور با نسبت قیمت به درآمد ۳.۹۶ توانسته است در  فصل بهار با درآمد ۱۲هزار و ۷۶۵ میلیارد تومانی و بهای‌تمام شده ۸هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان به ازای هر سهم ۲۵.۷ تومان سودآوری داشته باشد. این شرکت در دو ماه تیر و مرداد فصل تابستان توانسته است با درآمد ۶هزار و ۱۲۵ میلیارد تومانی، ۴۷ درصد از درآمد فصل بهار خود را محقق کند. پیش‌بینی سود تابستان گزارش اجماع برای این سهم با ۱۰درصد کاهش نسبت به فصل بهار ۲۳.۱ تومان به ازای هر سهم گزارش شده است.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت فولاد خوزستان

فولاد آلیاژی ایران

شرکت فولاد آلیاژی ایران تولیدکننده محصولات آلیاژی و ساختمانی با نسبت قیمت به درآمد  ۵.۱۱ توانسته بود در فصل بهار با درآمد ۳هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان و بهای تمام شده۲هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان، به ازای هر سهم ۳۵.۲تومان سود بسازد. این شرکت با درآمد ۲هزار و ۳۷ میلیارد تومان در دو ماه تیر و مرداد فصل تابستان توانست ۶۳درصد درآمد فصل بهار خود را محقق کند. پیش‌بینی سود فصل تابستان گزارش اجماع ۳۳.۳ تومان گزارش شده بود که نسبت به فصل بهار ۵درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت فولاد آلیاژی ایران

فولاد هرمزگان جنوب

شرکت فولاد هرمزگان جنوب تنها شرکتی بود که در گزارش اجماع با افزایش پیش‌بینی سود نسبت به فصل بهار همراه شد. «هرمز» یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که بخشی از نیاز اسلب کشور را تامین می‌کند؛ این شرکت با نسبت قیمت به درآمد ۳.۷ توانست در فصل بهار با درآمد ۴هزار و ۸۷۴ میلیارد تومانی و بهای تمام شده۳هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان، به ازای هر سهم ۴۸.۳ تومان سود بسازد. پیش‌بینی سود تابستان گزارش اجماع ۶۰ تومان اعلام شده است که نسبت به سود محقق شده فصل بهار ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت فولاد هرمزگان جنوب

آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع با نسبت قیمت به درآمد ۵.۷۲ یکی از زیر مجموعه‌های شرکت صنعتی معدنی چادرملو است که به عنوان تولیدکننده آهن اسفنجی و شمش فولادی شناخته می‌شود. این شرکت در فصل بهار با درآمد ۲هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان و بهای‌تمام شده ۲هزار و ۲۲۵ میلیارد تومانی توانست به ازای هر سهم۷۴.۷تومان سود به ارمغان بیاورد. این درحالی است که این شرکت در دو ماه تیر و مرداد تابستان ۱۴۰۱ توانسته است یک هزار و۹۴۹ میلیارد تومان درآمد معادل ۷۴درصد درآمد فصل بهار خود را محقق کند. سود فصل تابستان که گزارش اجماع گروه مالی کیان برای این شرکت منتشر کرده بود با کاهش ۲۳درصدی نسبت به سود فصل بهار ۵۷.۵ تومان پیش‌بینی شده بود.

صنعت فولاد انتظارات تابستان را برآورده می‌کند؟
فروش ماهانه شرکت شرکت آهن و فولاد ارفع

دلیل کاهش سود تابستان فولادی‌ها

مسعود جعفری، کارشناس بازار سرمایه‌ در ارتباط با دلیل کاهش پیش‌بینی میزان سود فصل تابستان فولادی‌ها اظهار داشت: نکته اول در مورد گزارش اجماع این است که این گزارش با توجه به گزارشات تیرماه شرکت‌ها آماده شده است؛ بنابراین بهتر است گزارش اجماع را با توجه به گزارشات تیرماه بسنجیم. شرکت‌های فولادی در فصل تابستان به دلیل کاهش نرخ‌های فروششان که به دنبال کاهش قیمت‌های جهانی و محدودیت‌ نوسان قیمت در بورس کالا با مشکلاتی در فروش مواجه شدند؛ به طوری که میزان فروش بیشتر شرکت‌هایی که در گزارش اجماع بررسی شدند، در تیرماه نسبت به خردادماه کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر فولاد هرمزگان جنوب که تنها شرکتی که در گزارش اجماع با پیش‌بینی سود بهتر از بهار همراه شد به این دلیل بود که در تیرماه از موجودی انبار خود استفاده کرد تا فروش این شرکت در اولین ماه تابستان با افزایش قابل توجهی همراه شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار