۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
جهت‌یابی متغیرهای آینده‌ساز بورس

در برنامه شمارش معکوس دوشنبه، ضمن بررسی شرایط بازار سهام از منظر ارزندگی، آخرین وضعیت متغیرهای اثرگذار بر آینده بورس بررسی شد.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز، همراه با رضا نازی، کارشناس بازار سرمایه، یکی از نماگرهای اصلی ارزندگی بورس تهران مورد بررسی قرار گرفت. بررسی روند تاریخی نسبت P/E بازار سهام از ورود این متغیر به یک کمربند بنیادی خبر می‌دهد که طی یک دهه گذشته چندین بار از ریزش‌های بیشتر قیمت سهام جلوگیری کرده و روندی صعودی را شکل داده است. وی اعتقاد دارد که این موضوع نشان از ارزندگی بازار دارد اما در صنایع مختلف شرایط متفاوتی را شاهد هستیم. به گفته نازی، نرخ بهره بانکی به عنوان سود بدون ریسک تاثیر مهمی بر این متغیر دارد. ضمن اینکه این موضوع از منظر افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها نیز می‌تواند تبعات زیادی را داشته باشد. وی درباره بازارهای جهانی نیز نگاه ویژه‌ای به روند شاخص دلار و تغییرات آن داشت و گفت: این مهم متاثر از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو است؛ بنابراین تهدید بازارهای جهانی با وجود واکنش زیادی که بورس تهران به آن داده است، همچنان ادامه دارد.

تاثیر نرخ سود بانکی بر ارزندگی بورس

رضا نازی درباره تاثیر افزایش غیررسمی نرخ بهره بانکی بر ارزندگی بورس بیان کرد: سود بدون ریسک از چند جهت بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد. در نگاه اول پیشنهاد اعداد ۲۳ تا ۲۵ درصد از سوی بانک‌ها بازگشت فعالان به بازار با اهرم بانکی را تحت شعاع قرار می‌دهد و همچنین بهای تمام شده پول برای شرکت‌ها و صنایع متقاضی تسهیلات را افزایش می‌دهد که این موضوع تهدیدی برای سودآوری شرکت‌ها محسوب می‌شود

وی تاکید کرد: در مجموع این افزایش‌ها منابع را از بازار سرمایه به سمت بانک ‌و صندوق‌های درآمد ثابت سوق می‌دهد و مشکل ورود نقدینگی بازار را تشدید می‌کند. البته با توجه به اینکه P/E به عنوان مهم‌ترین نماگر ارزندگی یک سنجه خوش‌بینی در بازار سهام است، شرایط جهانی و ادامه سیاست‌های انقباضی در دنیا می‌تواند نقش مهمی را در ارزندگی بورس تهران ایفا کند.

دلیل واکنش متفاوت بازار سهام به تورم

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف بورس‌های جهانی، بورس تهران واکنش مثبتی به تورم دارد، اظهار کرد: بررسی روند تاریخی بورس نشان می‌دهد در زمان وقوع شرایط تورمی کشور، بورس تهران با وجود ریسک‌های سیستماتیک در مسیر صعودی قرار گرفته است.

او ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های اقتصادی بازار سهام هیچ‌گاه رشد واقعی ناشی از رشد اقتصادی، سهم از بازار بین‌الملل و وضعیت عملیاتی شرکت‌ها را نداشته است، البته گزارش‌های ۶ ماهه می‌تواند تا حدودی فضای بدبینی و ابهام را در بازار کاهش دهد و در نیمه دوم سال شرایط بهتری را داشته باشیم.

تهدید بازارهای جهانی برای ارزندگی بازار سرمایه

نازی در رابطه با تاثیر ریزش بازارهای جهانی بر بورس اعتقاد داشت: بازار سرمایه واکنش بیش از حدی نسبت به ریزش کامودیتی‌ها نشان داده و گزارشات نیمه اول می‌تواند مقداری از این تاثیر منفی را خنثی کند، از سوی دیگر در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد قیمت نفت و فلزات اساسی تثبیت شده و با کاهش تنش‌های روسیه و اوکراین این روند تسریع شود و با متعادل شدن سیاست‌های انقباضی بازار در بستر مناسبی برای رشد قرار بگیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار