۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
ترامپ پس از انتخابات ۲۰۲۰: کاخ سفید را ترک نمی‌کنم

ترامپ پس از انتخابات ۲۰۲۰: «ما هرگز از کاخ سفید نمی‌رویم. وقتی در انتخابات پیروز شدید، چگونه می‌توانید آنجا را ترک کنید؟»

فردای اقتصاد: بر اساس گزارشی که مگی هابرمن گزارشگر نیویورک تایمز به سی‌ان‌ان ارائه کرده‌است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، در روزهای پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ بارها به دستیارانش گفته است که به جای اینکه اجازه دهد جو بایدن، رئیس‌جمهور آینده ریاست‌جمهوری را به دست بگیرد، در کاخ سفید باقی خواهد ماند.
به گزارش هابرمن، ترامپ به یکی از دستیارانش گفت: «من قرار نیست آنجا را ترک کنم.»
ترامپ به دیگری گفت: «ما هرگز نمی‌رویم. وقتی در انتخابات پیروز شدید، چگونه می‌توانید آنجا را ترک کنید؟»
اصرار ترامپ مبنی بر اینکه کاخ سفید را ترک نخواهد کرد، که قبلاً گزارش نشده بود، جزئیات جدیدی از دوره پر هرج‌ومرج پس از انتخابات را نشان می‌دهد که در آن امتناع ترامپ از پذیرش شکست و تلاش‌های متعدد برای ابطال نتیجه انتخابات، منجر به فاجعه ششم ژانویه ۲۰۲۱ شد؛ حمله شورشیان طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا.
کتاب هابرمن با عنوان «مرد اعتماد به نفس: ساختن دونالد ترامپ و شکست آمریکا» قرار است چهارم اکتبر منتشر شود.
افشاگری‌های این کتاب در حالی صورت می‌گیرد که بازرسان در مجلس نمایندگان آمریکا و وزارت دادگستری درباره امتناع ترامپ از واگذاری قدرت پس از انتخابات ۲۰۲۰ تحقیق می کنند. کمیته منتخب مجلس نمایندگان که در مورد ۶ ژانویه تحقیق می‌کند، در حال برنامه‌ریزی جلسات استماع بیشتر و گزارش نهایی در پاییز امسال است، در حالی که بازرسان فدرال اخیراً چندین دستیار سابق ترامپ را احضار کردند.
هابرمن، تحلیلگر سیاسی  سی.‌ان.‌ان، از زمان کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ترامپ، گزارش‌های مربوط به انتخابات را برای نیویورک تایمز پوشش داده‌است. روایت‌های او باعث شد که او به طور مکرر در توییتر مورد حمله ترامپ قرار بگیرد.
هابرمن می‌نویسد که بلافاصله پس از انتخابات سوم نوامبر، به نظر می‌رسید ترامپ متوجه شده بود که از بایدن شکست خورده‌است. او از مشاورانش خواست تا به او بگویند چه اشتباهی رخ داده‌است. او یکی از مشاوران را دلداری داد و گفت: «ما تمام تلاش خود را کردیم.» به گفته هابرمن، ترامپ به دستیاران مطبوعاتی جوان گفت: «فکر می‌کردم برنده شده‌ایم». ترامپ ظاهراً از نتیجه خجالت زده‌بود.
هابرمن می‌نویسد، اما در مقطعی، روحیه ترامپ تغییر کرد و او به طور ناگهانی به دستیاران خود اطلاع داد که قصد ندارد در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ کاخ سفید را ترک کند تا بایدن به آنجا برود.
حتی شنیده شد که ترامپ از رونا مک دانیل، رئیس کمیته ملی جمهوری خواه، پرسیده: «اگر آنها آن  (انتخابات) را از من دزدیدند، چرا باید آنجا را ترک کنم؟»
هابرمن می‌نویسد، قول ترامپ مبنی بر امتناع از خروج از کاخ سفید، هیچ سابقه تاریخی نداشت و اعلامیه او دستیاران را در مورد اینکه چه کاری ممکن است انجام دهد، نامطمئن کرد. نویسنده ادامه می‌دهد که نزدیکترین مورد مشابه ممکن است مری تاد لینکلن باشد که تقریبا یک ماه پس از ترور همسرش، رئیس جمهور آبراهام لینکلن، در کاخ سفید ماند.
ترامپ به طور علنی سوالاتی در مورد اینکه آیا از سمت خود کنار می‌رود یا خیر را رد کرد. در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰، یک خبرنگار از او پرسید که آیا در صورتی کاخ سفید را ترک خواهد کرد یا خیر.
«کالج الکترال» به بایدن رای داد. ترامپ در حالی که به نشر اکاذیب در مورد آنچه که دزدیده شدن انتخابات توصیف می‌کرد، ادامه می‌داد، در پاسخ گفت: «مسلماً کاخ سفید را ترک نخواهم کرد و شما آن را می‌دانید.»
هابرمن، خبرنگار باسابقه نیویورکی که برای هر دو روزنامه مشهور این شهر کار کرده‌است، می‌نویسد که دوره پس از انتخابات ترامپ، یادآور تلاش‌های او برای عبور از تنگناهای مالی شدید سه دهه قبل بود که در آن تلاش می‌کرد با حفظ همه گزینه‌ها خود را از آن مهلکه نجات دهد.
اما ترامپ پس از شکست در سال ۲۰۲۰ نتوانست تصمیم بگیرد که کدام مسیر را دنبال کند. هابرمن می‌نویسد که تقریباً از همه در مورد اینکه کدام گزینه منجر به موفقیت می‌شود سؤال کرد؛ حتی از کارگر خدماتی‌اش که وقتی ترامپ دکمه قرمز روی میز دفتر بیضی‌اش را فشار داد، شیرینی‌های رژیمی برای او ‌می‌آورد.
گزارش ارائه شده به سی‌ان‌ان از کتاب پیش رو همچنین جزئیات جدیدی را در مورد آنچه اطرافیان ترامپ پس از شکست در انتخابات انجام می‌دادند، نشان می‌دهد. به گفته هابرمن، جرد کوشنر، داماد ترامپ، تمایلی به رویارویی با ترامپ پس از شکست او در انتخابات نداشت.

.هنگامی که او گروهی از دستیاران خود را تشویق کرد که به کاخ سفید بروند و به رئیس جمهور وقت اطلاع دهند، از کوشنر پرسیده شد که چرا خودش به آنها ملحق نمی‌شود. هابرمن می‌نویسد، داماد ترامپ آن را به صحنه‌ای در بستر مرگ تشبیه کرده‌است.

کوشنر گفت: «کشیش بعداً می‌آید!»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار