۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
ایلان ماسک چطور ثروتمند شد؟

دارایی بیش از ۲۳۰ میلیارد دلاری ایلان ماسک، پولدارترین فرد جهان، که فاصله زیادی با میزان ثروت دومین ثروتمند جهان دارد، موروثی نیست. این فرد خودساخته که صاحب شرکت‌های بزرگی چون خودروسازی تسلا، شرکت صنایع هوافضایی اسپیس ایکس و بخشی از سامانه انتقال وجه پی‌پل است، چه در خلق ثروت و چه در نوع نگرش نسبت به تحولات جهان پیرامونش با دیگران تفاوت دارد. اما راز این خلق ثروت چیست و چگونه می‌توان در این مسیر گام برداشت؟

ایلان ماسک که از مادری کانادایی و پدری اهل کشور افریقای جنوبی در شهر پرتوریا به دنیا امد، در سن ۱۰ سالگی شاهد جدایی پدر و مادرش شد. اما در همان سن بود که با نخستین کامپیوتر شخصی خود و به واسطه علاقه  زیادش به برنامه نویسی، به تنهایی شروع به آموختن آن کرد. تنها دو سال بعد او توانست با فروش یک بازی ویدیویی که خود آن را طراحی کرده بود، ۵۰۰ دلار بدست بیاورد. ایلان جوان پس از چند سال با کمک بستگان مادری به کانادا رفت و به شغل‌های کم درآمد مشغول شد. در حالی که طعم فقر را می‌چشید، توانست در سن ۱۹ سالگی پذیرش دانشگاه کوئینز کانادا را بگیرد. ایلان جوان در نهایت در سال ۱۹۹۲ به ایالات متحده نقل مکان کرد. در آنجا با استفاده از بورسیه تحصیلی موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته فیزیک دانشگاه پنسیلوانیا شد اما یکسال بعد تصمیم گرفت در همان دانشگاه مدرک کارشناسی رشته علوم اقتصادی را نیز اخذ کند.

آغاز به کار ایلان ماسک

ماسک در سن ۲۴ سالگی به همراه برادرش شرکت نرم افزاری زیپ ۲ را تاسیس کرد و در آن یک "راهنمای شهری" برای صنعت انتشارات طراحی کرد که به واسطه این محصول شرکت، قراردادهایی با نشریات نیویورک تایمز و شیکاگو تریبیون بست. ۴ سال بعد شرکت کامپک سهام آن را به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار خرید. سهم ایلان ماسک از این فروش ۲۲ میلیون دلار بود. در ۱۹۹۹ ماسک پی پل را که یک سرویس دهنده مالی بود، تاسیس کرد. اما علاقه او به دنیای فضانوردی باعث شد در ژوئن ۲۰۰۲ شرکت اکتشافات فضایی اسپیس ایکس را تاسیس کند. تسلا موتورز استارت‌آپی بود که در ۲۰۰۳ تاسیس شده بود و  ایلان ماسک که به پروژه های تکنولوژی های آینده علاقمند است، در سال ۲۰۰۴ با سرمایه گذاری ۷۰ میلیون دلاری در این شرکت تولید خودروهای برقی شریک شد. به رغم فراز و فرودهای فراوان شرکت تسلا در تولید و بروز ایرادات برخی از مدل ها، این شرکت سرانجام تحت مدیریت ماسک موفق شد با سبقت از جنرال موتورز ارزشمندترین شرکت خودروسازی بورس امریکا (نزدک) شود.

تفاوت ایلان ماسک با دیگران

محبوبیت خودروهای برقی عامل جهش شرکت تسلا عنوان شده است اما راز مهم این است که ایلان ماسک بیش از خود مردم به نیاز اینده آن ها واقف است. او با تکیه بر رشد فناوری پس از آنکه نشان داد دوران سوخت‌های فسیلی و خودروهای بنزینی به سر رسیده است و تولید خودروهای برقی را رونق بخشید، حالا در شرکت اسپیس ایکس به دنبال این است که سفر به فضا را برای مردم مقرون به صرفه و اقتصادی کند، گویی او مدام در زمان رو به آینده سفر می کند.

از رمز و رازهای مدیریتی او در شرکت می توان به این چند نکته قابل تامل بسنده کرد: ۱- برگزاری جلسات بزرگ ممنوع ۲- تعداد جلسات را کم کنید ۳-اگر در جلسه‌ای نقشی ندارید، آن را ترک کنید ۴- از واژگان بی‌معنا که نیاز به توضیح داشته باشد برای اسامی اجسام و نرم‌افزارها و روندها استفاده نکنید ۵- با همه ارتباط مستقیم داشته باشید نه از طریق «زنجیره قدرت» ۶- از عقل سلیم و منطق پیروی کنید نه مقرراتی که نقص دارند و باید تغییر کنند.

نویسنده: شادی آذری

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • نوید بذرکار IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    منظورش از شماره شش چی بود !!!!!!!
  • اذرگون IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    خوب بود ، اول کلیپ من نفهمیدم لوگوی روی لبا س ایلان ماسک چی هست

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار