۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
رونمایی از عضویت ایران در پیمان شانگهای در ازبکستان

ایسنا: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه ترانزیت و انرژی در پیمان شانگهای برای ایران اولویت بالایی دارد، گفت: در سفر رئیس جمهور به ازبکستان، رسمیت عضویت ایران در پیمان شانگهای مشخص می‌شود.

مهدی صفری با اشاره به سفر روز چهارشنبه هفته جاری رئیس جمهور به ازبکستان و حضور در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، اظهار کرد: رسمیت عضویت ایران در پیمان شانگهای در این سفر مشخص می‌شود چون ۴۰۰ تا ۵۰۰ قراداد دارد که در این مدت وزارت خارجه آنها را آماده کرده و تحویل داده است.

وی ادامه داد: کشورهای مختلف به عنوان ناظر و مهمان برای این اجلس دعوت شده‌اند. ۱۹ کشور در این اجلاس شرکت می‌کنند. به نظر من به لحاظ جمعیت، وسعت خاک و درصد سهم اقتصاد از دنیا قابل مقایسه با جای دیگری نیست. دو فاکتور اصلی ترانزیت از شمال به جنوب و انرژی در شانگهای برای ما اولویت بالایی دارد. انرژی به عنوان عرضه و ترانزیت به عنوان استفاده که از مسیر ما چین و کشورهای آسیانه مرکزی به جنوب و از شرق به غرب به اروپا. در سال‌های گذشته هیچ قطاری از چین به اروپا ترانزیت نداشته است. اخیرا یکی دو قطار چین به ایران آمده است. از سویی شما در زمینه انرژی مشتریان خاص خود از جمله چین، هند، پاکستان، ازبکستان، تاجکیستان و قرقیزستان می توانید داشته باشید یعنی می تواند سهم بزرگی برای کشور ما جهت صادارت داشته باشد.

صفری همچنین خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در این سفر دیدارهای دو جانبه هم دارد. حدود ۱۸ تا ۲۲ سند با ازبکستان برای امضا آماده شده است. این سفر خیلی می تواند سفر پرباری باشد. بعد از این سفر ترانزیت ما جهش زیادی خواهد داشت. ازبکستان یکی از کشورهای واسطه ترانزیت چه راه آهن چه کامیون برای کشورمان بوده و از این جهت برای ما اهمیت دارد. در این سفر توافق های خوبی در این زمینه انجام خواهد شد. همچنین در بخش صادرات کالاهایی مثل فولاد و مصالح ساختمانی  و وارادات نخ می توانیم جهش خوبی در تعاملات داشته باشیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها