۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
بورس تهران در انتظار گزارش‌های تابستان

در برنامه شمارش معکوس روز یکشنبه ضمن بررسی مهمترین ریسک‌های بازار سهام، چشم‌انداز آتی بورس مورد واکاوی قرار گرفت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با عبدالکریم ملک‌نیا، کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین ریسک‌های بورس ایران در این روزها و چشم‌انداز آتی آن پرداخته شد. به اعتقاد او مهم‌ترین مطالبه و خواست بازار سرمایه ثبات در سیاست‌گذاری و حرکت به سوی پیش‌بینی پذیرتر شدن اقتصاد است.

این کارشناس بازار سرمایه ریسک بودجه ۱۴۰۲ را به عنوان جدی‌ترین مسئله این روزهای بورس ایران معرفی کردند و تاکید داشتند که دولت باید برنامه‌های خود در قبال بازار سهام را فرموله کرده و ثبات لازم را در خصوص سیاست‌گذاری‌ها داشته باشد.

ملک‌نیا همچنین نقش گزارشات ۶ ماهه را به عنوان پاشنه آشیل تغییر روند بورس و آغاز روند صعودی پررنگ دانسته و امیدوار بودند که بازار سرمایه از نیمه دوم ۱۴۰۱ از روند کم‌رمق خود فاصله بگیرد.

مهم‌ترین مطالبه بورسی‌ها از سیاستگذار

ملک‌نیا به بررسی مهم‌ترین عوامل و سیگنال‌های رکودی که از جانب بانک‌های مرکزی و کشورها صادر می‌شود، پرداخت و گفت: رکود در بازارهای جهانی هر از گاهی اتفاق می‌افتد و نمی‌توان بازارهای جهانی را بدون رکود در نظر گرفت زیرا رکود جزیی از بازارها جهانی و ذات اقتصاد داخلی و خارجی است.

وی در ادامه افزود: هنوز با قاطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد که وارد رکود در بازارهای جهانی شده‌ایم اما شرایط به این سو حرکت می‌کند و باید شرایطی را فراهم کرد تا اقتصاد کشور از این رکود آسیب کمتری ببیند.

این کارشناس دوره‌های رکودی پیشین را با وضعیت حال مقایسه کرد و گفت: در حال حاضر با شرایط خاص و جدیدی نسبت به دوره‌های قبلی رکودی مواجه هستیم. جنگ روسیه و اوکراین یکی از عوامل رکود است که تاثیر بسیاری بر رکود اقتصادی و بازارهای جهانی گذاشته است به طوری که افزایش قیمت نفت و گاز را به دنبال داشته است.

به گفته وی زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد مصرف کننده نهایی باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کند و برای هزینه بیشتر مصرف هم کاهش خواهد یافت.

ملک‌نیا ادامه داد: سیگنال‌های رکود در بازارهای جهانی رشد اقتصادی در برخی کشورها را دستخوش تغییر کرده است و این امر بر اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار بوده است زیرا شاهرگ اقتصادی کشور به صادرات محصولات غیر نفتی بستگی دارد و اگر این مسائل دستخوش رکود شود عواقب اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فصل سرما پیش رو است، بیان کرد: با توجه به اینکه در زمستان مصرف فراورده های نفتی بیشتر می‌شود و این موضوع افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد، همین افزایش قیمت، تولید را در بخش‌هایی از اقتصاد جهانی برای تولیدکنندگان غیرسودآور می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با پایان یافتن بحران روسیه و اوکراین، وارد فاز رکود در بازارهای جهانی نشویم. البته فراموش نکنیم جنگ روسیه جدا از تاثیر منفی در بخشی‌هایی از اقتصاد، رونق و تاثیر مثبت را در برخی صنایع به همراه داشته است.

ریسک بودجه ۱۴۰۲ برای بورس

این روزها از هیاهوی برجام کاسته و به نظر می‌رسد امید فعالان بازار سرمایه به توافق حداقل در آینده نزدیک کمرنگ کرده است و از سوی دیگر از اواخر مهر ماه حواشی پیرامون بودجه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، ملک نیا درباره نحوه اثرگذاری بودجه بر بورس تهران اعتقاد داشت: بازار سرمایه نیازی به تخفیفات ویژه ندارد و سیاست‌گذار باید در جهت فرمول‌ها و سیاست‌های خود در قبال بازار سرمایه حرکت کند و یک روال ثابت برای آن در نظر گرفته شود، به گونه‌ای که کمتر شاهد تصمیمات خلق‌الساعه گذشته باشیم.

وی ادامه داد: بازار سرمایه به راحتی‌ می‌تواند خود را با شرایط جدید تطبیق داده و دولت با فرموله کردن موارد تاثیرگذار بودجه، به نظام عرضه و تقاضا اجازه دهد که بازار سرمایه را به کارایی لازم برساند.

دلیل کم‌رمقی بورس تهران

این روزها بازار سرمایه شرایط کم‌رمقی را پشت سر می‌گذارد و سرمایه‌گذران اقبال چندانی به این بازار نشان نمی‌دهند، دلایل متفاوتی برای این شرایط مطرح می‌شود. عبدالکریم ملک‌نیا در این باره بیان کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی موضوع مهمی است، اما مسائل بنیادی‌تر از جمله رکود بازارهای جهانی و به حاشیه رفتن برجام ابهامات را افزایش داده است. در کنار این موارد سایه کاهش قیمت نفت و ریسک بودجه ۱۴۰۲ همچنان بر سر بازار سهام وجود دارد که در صورت عدم احیای برجام می‌تواند فشاردولت برای تامین منابع را به بازار سهام منتقل کند.

وی تاکید کرد: فارغ از ریسک‌های سیستماتیکی که بازار سرمایه را تهدید می‌کند، این موضوع حائز اهمیت است که پس از  تحولات سال ۹۹ اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار از بین رفته است که این موضوع نیز مانع از ورود پول به این بازار می‌شود.

گزارش‌های ۶ ماهه ناجی بورس می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه باتوجه به کمرنگ شدن امیدها به احیای برجام و افزایش نسبی قیمت دلار در روزهای گذشته از یک سو و همچنین هیاهوی بودجه سال ۱۴۰۲ از سمت دیگر درباره مسیر بورس تهران در ادامه سال بیان کرد: یک از مسائل مهمی که می‌تواند به تغییر روند بورس تهران کمک کند، گزارش‌های ۶ ماهه است و باید دید آیا این گزارش‌ها به حدی مطلوب است که سهامداران را از فروش منصرف کند یا نه.

وی خاطر نشان کرد: با گزارش‌های مطلوب ۶ ماهه  و رشد قیمت دلار با توجه به کاهش احتمال احیای برجام می‌توان به ثبات نسبی و تغییر روند بازار در نیمه دوم سال امیدوار بود، البته سیاست‌های دولت در قبال بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۲ نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار