۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

بورس امروز با کاهش هم‌زمان نماگرهای اصلی خود همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بازار سهام در شروع آخرین هفته تابستانی خود شرایط سختی را پشت سر گذاشت تا بار دیگر شاهد کاهش هم‌زمان نماگرهای اصلی بازار باشیم. شاخص کل بورس طی معاملات امروز با بازدهی منفی ۰.۸۱ درصدی همراه شد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که حمایت برخی صنایع سبزرنگ را پشت خود داشت، نتوانست محدوده مثبت را حفظ کند و در نهایت ۰.۷۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز به روند نزولی خود ادامه داد و عدد ۲۲۸۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج ۲۷۸ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

همانطور که در پیش بینی بورس امروز نیز اشاره شده بود، مباحث کلیشه‌ای برجامی و بازارهای جهانی همچنان درحال ضربه زدن به بورس تهران هستند و دو عاملی که طی دو سال گذشته در برهه‌هایی موجب شروع یک روند صعودی شده بودند، اکنون در ناامیدی به سر می‌برند. این موضوع در کنار ابهامات داخلی و مهمی که بر سر راه بازار سرمایه قرار دارند، مسیر صعودی را از همیشه پیچیده‌تر کرده‌اند.

برجامی‌های بورس خسته از دوراهی

زمانی که صحبت از برجام به میان می‌آید، به قطع صنایعی همچون خودرویی، بانکی و حمل‌ونقل از اولین نام‌هایی هستند به ذهنمان خطور می‌کند. این صنایع که با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای رالی صعودی خوبی را آغاز کرده بودند، مدتی است که حال و روز خوبی ندارند و شاهد کاهش قیمت روزانه نمادهای آن‌ها هستیم. این موضوع درحالی رخ داده است که هنوز نمی‌توان حکم قطعی برای مرگ برجام امضا کرد اما طولانی شدن آن و انتشار اظهارنظرهای متناقض باعث شده است که بازارها به عدم توافق وزن بیشتری بدهند.

قرار است که رئیسی و بایدن روسای جمهور ایران و ایالات متحده امشب به صورت جداگانه مصاحبه‌ای را با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا داشته باشند که پشت سر هم پخش خواهند شد. صحبت‌های دو رئیس جمهور و حتی لحن آن‌ها درباره مذاکرات هسته‌ای و برنامه‌ای که دارند می‌تواند چشم‌انداز احیای برجام را تحت الشعاع قرار دهد. از همین رو باید منتظر ماند و دید که آیا امشب روزنه امیدی برای بورس تهران باز خواهد شد یا خیر. اما به طور کلی به نظر می‌رسد که نباید انتظار اتفاق غیرمنتظره‌ای را داشت.

سرایت حال ناخوش کامودیتی‌ها به بورس

بازارهای جهانی فردا بازگشایی می‌شوند و تغییرات در آن می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. به قطع روند قیمت کامودیتی‌ها همواره یکی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌های بزرگ و صادراتی کشور بوده است که چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بورس تهران را شامل می‌شوند. کاهش قیمت کالاهای پایه طی چند ماه اخیر تاثیر زیادی بر چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها داشت و همین موضوع باعث شده است که پیش‌بینی‌ها برای گزارش‌های ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌ها نیز به روشنی قبل نباشد. همانطو که در آخرین گزارش اجماع تحلیلگران نیز ذکر شده بود، صنایع بزرگ بازار از جمله فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و... در تابستان اغلب با کاهش سودآوری نسبت به فصل بهار خود همراه خواهند بود و این موضوع تا حد زیادی بر تقاضای آن‌ها بر تابلوی معاملات تاثیر گذاشته است.

در سمت دیگر اما شرایط برای شرکت‌ها و سهام کوچک بازار متفاوت دنبال می‌شود. همانطور که طی یک الی دو ماه گذشته نیز شاهد بودیم، تقاضا برای گروه‌های کوچک و داخلی بازار بسیار بیشتر از بزرگان بود که دلیل این موضوع را می‌توان در وضعیت بنیادی و چشم‌انداز سودآوری آن‌ها که اغلب متاثر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند جستجو کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با نزدیک شدن به موعد انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه، به مرور تقاضا برای سهامی که چشم‌انداز سودآوری خوبی دارند، افزایش یابد.

تکنیکالیست‌ها به بورس بازمی‌گردند؟

از منظر تکنیکالی، فردا برای بورس تهران می‌تواند نقطه عطفی برای توقف ریزش‌ها و شروع یک روند صعودی جدید باشد. همانطور که در نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، محدوده ۱.۳۶ میلیون واحدی که فاصله زیادی نیز با سطوح کنونی ندارد، نسبت ۶۱.۸ درصدی فیبوناچی برای موج اصلاحی اخیر است که به عنوان یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند تا حد خوبی به برگشت بازار کمک کند.

اما نکته دیگر در اندیکاتور ایچی‌موکو نهفته است. به طور کلی در این اندیکاتور عدد ۲۶ از اهمیت بالایی برخوردار است و از لحاظ زمانی می‌توان نشانگر زمان تغییر روند باشد. اگر از نقطه تقاطع ابرهای صعودی و نزولی اخیر ۲۶ کندل به سمت جلو حرکت کنیم، به معاملات فردا خواهیم رسید و این موضوع نشان می‌دهد که فردا می‌تواند از لحاظ زمانی نیز حمایت مهمی باشد. هم‌زمانی این دو موضوع با یکدیگر باعث شده است که بورس فردا از نگاه تکنیکالیست‌ها یک فرصت ناب برای برگشت به سمت بالا داشته باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا بورس فردا با فشار عرضه نسبتا بالایی کار خود را آغاز می‌کند و با به مرور با نزدیک شدن به مرز ۱.۳۶ میلیون واحدی، عرضه جای خود را به تقاضا می‌دهد و می‌توانیم شاهد برگشت قیمت‌ها باشیم اما اگر ریزش‌ها تا انتها ادامه داشته باشد، حمایت بعدی حوالی ۱.۳۴ میلیون واحد خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    روند رو بپیش بورس از فردا ۲۹شهریور

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار