۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
برگشت «کویر» از زمستان سخت

فردای اقتصاد: نگاهی به صورت های مالی شرکت فولاد کویر نشان میدهد که این شرکت با اقداماتی که انجام داده دوره سخت را سپری کرده و به نظر می رسد روزهای خوبی برای این شرکت در پیش رو باشد.

برگشت «کویر» از زمستان سخت

 شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر که با نماد «کویر» در بازار سرمایه معامله می‌شود، در فصل زمستان همچون بسیاری از شرکت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله انرژی، با کاهش سود نسبتا زیادی همراه شد و این شرایط تا حدودی در فصل بهار نیز ادامه داشت. حال اما گزارش عملکرد مرداد ماه از روند رو به بهبود این شرکت خبر می‌دهند به نظر می‌رسد که زمستان سخت «کویر» به پایان رسیده باشد.

این شرکت که در گروه فلزات اساسی جای می‌گیرد،‌ اواسط سال 98 پا به بازار سرمایه گذاشت و به دلیل روزهای خوبی که در بورس تهران شکل گرفته بود، توانست رشد قیمتی خوبی را تجربه کند اما پس از ریزش‌های دو سال گذشته، قیمت سهام این شرکت نیز روندی نزولی به خود گرفت در حال حاضر حوالی 388 تومان بر روی تابلو قیمت می‌خورد.

برگشت به اوج در مرداد ماه

نگاهی به روند تولیدات ماهانه شرکت از ابتدای سال 1400، نشان می‌دهد که تا قبل از مرداد ماه، وضعیت تولیدات کویر نسبت به مدت مشابه از وضعیت نامساعدی رنج می‌برد که این موضوع در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر بیشتر خودنمایی می‌کرد به طوری که جمع تولید شرکت در 4 ماهه ابتدایی سال گذشته به نزدیکی 272 هزار تن می‌رسید درحالی که در ثلث سال جاری تنها موفق به تولید 143 هزار تن از محصولات خود شده بود.

این موضوع اما در مرداد ماه تا حد خوبی جبران شده است و شرکت توانسته با افزایش تولید قابل توجهی همراه شود. کویر درحالی در دومین ماه تابستان تولید بیش از 77هزار تنی را رقم زده است که در ماه‌های قبلی سال جاری به طور میانگین کمتر از 36هزار تن تولیدی داشت. این موضوع در حالی که طی ماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های صنعت فلزات اساسی با مشکلات قطعی برق و کاهش تولید همراه بوده‌اند، قابل توجه است.

وضعیت مقدار فروش کویر نیز روندی همچون تولید را طی کرده است. این شرکت در مرداد کمتر از سطح تولید  و در حدود 61هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده درحالی که در ماه‌های قبل به طور میانگین فروش‌هایی در کانال 40هزار تن را به ثبت می‌رساند. به طور کلی فصل تابستان همانطور که در نمودارها نیز پیداست، در سال گذشته با کاهش زیادی نسبت به بهار همراه بوده است اما به نظر می‌رسد که کویر در سال جاری در مسیر متفاوتی حرکت می‌کند و روندی صعودی را در فصل تابستان در پیش گرفته است. البته باید منتظر ماند و دید که آیا حرکت خوب شرکت در مرداد برای شهریور نیز تکرار خواهد شد یا صرفا یک اتفاق زودگذر بوده است.

برگشت «کویر» از زمستان سخت

افزایش قابل توجه مقدار تولید و فروش شرکت باعث شده است که «کویر» بتواند با رشد مبلغ فروش خوبی نیز در مرداد همراه شود. ثبت عدد بیش از 1092 میلیارد تومانی در مقایسه با 854 میلیارد تومان در تیر ماه، نشان از یک رشد 28 درصدی دارد.

مهم‌ترین تولیدات کویر به گروه محصولات میلگرد، شاخه و کلاف برمی‌گردد که بیشترین درآمدزایی را برای شرکت به ارمغان می‌آورد. این شرکت در حوزه تولید ضایعات نیز فعال است که بخشی از فروش‌ها را شامل می‌شود. نگاهی به روند قیمتی این محصولات نشان می‌دهد که محصولات گروه میلگرد، شاخه و کلاف در مرداد ماه با کاهش حدودا 10 درصدی همراه بوده اما در سمت مقابل گروه ضایعات یک رشد 60 درصدی را در نرخ خود تجربه کرده است.

برگشت «کویر» از زمستان سخت

امید به بهبود سودآوری در تابستان

اگر به روند سودآوری کویر در 5 فصل گذشته نگاهی بیاندازیم، مشخص است که از زمستان سال قبل، شرکت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و سربار با کاهش سود نسبتا زیادی همراه شد به طوری که سود ناخالص فصل زمستان نسبت به پاییز 25 درصد کمتر بود. سودآوری کویر در فصل بهار نیز چندان دلچسب نبود و افزایش اندکی نسبت به زمستان را تجربه کرد که دلیل اصلی آن نیز کاهش چشمگیر تولید و مقدار فروش شرکت بود اما به نظر می‌رسد با ثبت عملکرد خوب در مرداد و در صورت تداوم این روند در شهریور، احتمال بهبود سودآوری در فصل تابستان بالا به نظر می‌رسد. حاشیه سود ناخالص شرکت نیز که از اواسط سال 1400 روندی نزولی به خود گرفته بود، در فصل بهار با ثبت عدد 17 درصد توانست به روند صعودی بازگردد.

روزهای کم‌نوسان «کویر»

در نمودار زیر روند نسبت قیمت به درآمد «کویر» از ابتدای حضور در بازار سرمایه مشخص شده است. همانطور که پیداست این شرکت پس از عرضه اولیه در مهرماه 1398، روند صعودی قدرتمندی را در قیمت و به تبع آن نسبت قیمت به درآمد (P/E) تجربه کرد به طوری که در اوج قیمتی خود در سال 99 توانست به نسبت P/E نزدیک به 52 واحد نیز برسد.

با شروع دروان ریزشی بورس تهران، این نماد نیز وارد روند نزولی شدیدی شد و با از دست دادن قیمت خود در کنار بهبود سودآوری در فصل‌های بعدی، نسبت قیمت به درآمد آن تا کف 6.18 واحد نیز رسید. پس از آن این نسبت روندی کم‌نوسان را دنبال می‌کند و طبق آخرین آمار، P/E ttm شرکت در حال حاضر حوالی 7.66 واحد نوسان می‌کند. میانگین تاریخی این نسبت برای کویر حوالی 17.28 واحد است که دلیل اصلی بالا بودن آن نیز به سهم بالای رشد سال 99 مربوط می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با توجه به سطح پایین این نسبت در صنعت فلزات اساسی، محدوده‌های کنونی برای «کویر»، عددی منطقی به نظر برسد.

برگشت «کویر» از زمستان سخت

گاه های بلند کویر به سمت ارزش افزوده بیشتر

شرکت فولاد کویر در زمینه تولید فولاد آلیاژی نیز پیش قدم بوده و بعد از فولاد آلیاژی ایران، نخستین  شرکت تولید کننده فولاد آلیاژی بخش خصوصی است که در اینم زمینه نیز ورود کرده است به گفته مدیر عامل این شرکت پروژه تولید  فولاد آلیاژی تا پیش از  سال 1403به بهره برداری می رسد.

در حال حاضر میزان نیاز بازار داخل به فولاد های آلیاژی و فوق آلیاژی حدود سالانه 3 میلیون و 500 هزار تن است که از این میزان تنها 350 الی 400 هزار تن در داخل کشور تولید میشود و حرکت به سمت تولید فولاد آلیاژی علاوه بر ممانعت از خروج ارز برای کشور ارزآوری نیز دارد .

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار