۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
گام بلند زاگرس برای تغییر نرخ خوراک

برنامه خط سود روز یکشنبه به بررسی چشم‌انداز صنعت متانول و شرکت پتروشیمی زاگرس اختصاص داشت.

فردای اقتصاد: در برنامه امروز خط سود همراه با متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس به بررسی وضعیت حال حاضر صنعت متانول و به طور اختصاصی شرکت پتروشیمی زاگرس پرداخته شد.

متین دیداری، مدیرعامل «زاگرس» پیرامون تحولات شرکت و قیمت های جهانی متانول گفت: قیمت‌های جهانی وابستگی زیادی به نرخ زغال‌سنگ چین دارد زیرا در چین بر خلاف دیگر نقاط جهان که برای تولید متانول از گاز استفاده می‌شود، از زغال‌سنگ به عنوان خوراک  پتروشیمی‌های متانول‌ساز استفاده می‌کنند. به دلیل مشکلات، تحریم‌ها و همچنین بزرگترین مصرف‌کننده متانول بودن چین، بیش از ۹۰ درصد متانول صادراتی ایران به مقصد چین است.

وی افزود: در حال جستجو بازارهای جدیدی هستیم که که قیمت‌های بهتری نسبت به قیمت چین دارند و بازار کره در این بین جزء گزینه‌های مناسب برای زاگرس به نظر می‌آید که بتوانیم میزان وابستگی به چین را کاهش دهیم. پیرامون نرخ خوراک فعلی نرخ گاز را منصفانه نمی‌دانیم زیرا در فرمول این نرخ هاب‌های اروپایی نیز لحاظ شده‌اند و به دلیل جنگ روسیه و اوکراین قیمت گاز در اروپا رکوردهای عجیبی زد که بر روی بهای تمام شده ما تاثیر قابل توجهی گذاشته است و در واقع اقتصاد شرکت‌های پتروشیمی را به اختلافات دیگر کشورها گره زده‌ایم.

به گفته مدیرعامل «زاگرس»، طبق قانون قیمت خوراک باید به گونه‌ای باشد که رقابت‌پذیری را از شرکت‌های داخلی نسبت به سایر دنیا سلب نکند. پیگیری‌هایی انجام شده و فرمول پیشنهادی شرکت‌های متانولی به دست وزارت نفت رسیده است که احتمالا شاهد تغییراتی در این نرخ‌ها باشیم و به نوعی فرمول اصلاح شود. در فرمول پیشنهادی نرخ خوراک به قیمت‌های جهانی متصل شده است؛ مثلا اگر نرخ جهانی متانول بالا رفت خوراک گاز این شرکت‌ها هم بالا می‌رود.

دیداری خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که این فرمول مختص صنعت متانول نخواهد بود و احتمالا بر صنایع دیگری همچون اوره نیز اعمال می‌شود. و اما در مورد یوتیلیتی‌ها معمولا سالانه ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کردند اما در فرمول جدید به یک باره نرخ اکسیژن تا ۳.۵ برابر نرخ قبلی خود تغییر کرد، این نرخ منصفانه نیست.

وی اضافه کرد: «زاگرس» مصرف کننده بیش از ۷۰ درصد اکسیژن «مبین» است و اکسیژن به نوعی برای «زاگرس» خوراک محسوب می‌شود. این افزایش نرخ بیش از حد انتظار برای ما قابل قبول نبود و پرونده را نزد مرجع تجدید نظر شورای رقابت بردیم که نتیجه مناسبی در بر نداشت. برای اصلاح نرخ یوتیلیتی‌ها در سال ۱۴۰۱ در حال مذاکره هستیم اما نکته حائز اهمیت قیمت‌گذار بودن شرکت ملی صنایع پتروشیمی است  که خود این شرکت در «فجر» و «مبین» سهامدار و ذی‌نفع است.

به گفته دیداری، کار غلط دیگری نیز که در نرخ‌گذاری یوتیلیتی‌ها رخ داد این بود که ابتدا نرخ پیشنهادی قبل از تایید شورای رقابت در کدال قرار گرفت و رای صادره بر مبنای حفظ حقوق معاملات صورت پذیرفته توسط سهامداران خرد بوده است. قرار است به سمت تولید واحد یوتیلیتی برویم فعلا در مرحله مطالعات هستیم و هیچ مانعی وجود ندارد زیرا این کار طبق قانون برای جلوگیری از انحصارگری است.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس ادامه داد: طرح‌های دیگری در دست کار است از جمله طرح ۳۰۰ هزار تنی اتانول که کشور را از وارد کننده اتانول به صادر کننده تبدیل می‌کند، این طرح ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. طرح یک میلیون و ۶۲۰ هزار تنی متانول به الفین هم در دست تحقیق است و در مرحله مذاکره برای فایننس قرار دارد؛ هزینه این طرح یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. کاهش تولید شرکت در سال ۱۴۰۰ به قطعی گاز فراتر از انتظار مربوط می‌شود، در سال‌های قبل میانگین زیر ۳۰ روز قطعی گاز داشتیم که سال ۱۴۰۰ به ۸۰ روز رسید. از مشکلات دیگری که به کاهش تولید دامن زدند می‌توان به اکسیژن رسانی به زاگرس و مشکلات فنی مجموعه اشاره کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار