۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک؟
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه: احتمال برگزاری نشست در خصوص موضوع هسته‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد نمی‌کنم.

دنیای اقتصاد: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و همراهی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: «سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده‌است. برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در این سفر و اجلاس وجود ندارد اما به طور طبیعی همواره نشست‌های بین المللی فرصت بسیار خوبی برای بیان دیدگاه‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای میان مقامات کشورها و فرصتی است برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی. این احتمال که در حاشیه این نشست در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها مذاکره‌ای صورت بگیرد را رد نمی‌کنم.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: «به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات سازنده را به عنوان یک روش مناسب و منطقی و معقول برای حل‌وفصل اختلافات می‌داند. ممکن است در حاشیه این نشست، گفتگوهای دوجانبه‌ای با طرف‌های مذاکره‌کننده در خصوص مذاکرات تحریم‌ها صورت گیرد و احتمال میرود که در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل هم این گفتگوها برگزار شود. همانطور گه گفتیم ایران روش سیاسی و استفاده از چهارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی را یک روش مناسب برای حل پرونده‌ها و موضوعات داغ و پیچیده می‌داند و به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده خود استفاده می‌کند و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از این فرصت های مناسب پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.»

مذاکره با مقامات آمریکایی؟

کنعانی همچنین درباره احتمال دیدار مقامات ایرانی با بایدن گفت: «هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت. رئیس جمهوری در این ارتباط به صراحت و شفافیت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرده‌اند. در حوزه مذاکرات هم ارتباطات و تماس‌ها در همان چارچوب از طریق اتحادیه اروپایی ادامه دارد و در این زمینه هرگونه تحولی هم در همین چارچوب رخ می‌دهد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «بنابراین تاکید می‌کنم سفر آقای باقری ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در حاشیه نشست سازمان ملل در بحث هسته‌ای و در هیچ موضوع دیگری ندارد و نخواهد داشت.»

ارسال سوخت رایگان به لبنان

ناصر کنعانی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی، در پاسخ به شایعات درباره ارسال سوخت رایگان به لبنان نیز گفت:« بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی از جمله تامین انرژی درحوزه نفت و سوخت در حوزه برق، در قالب بسته در حال مذاکره است. بنابراین موضوع رایگان موضوعیت ندارد بلکه کمک به رفع مشکلات  انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و با توجه به مذاکرات جاری و پیشرو میان دو کشور امیدوار هستیم زمینه کمک موثر جمهوری اسلامی برای رفع بخشی از نیازها و مشکلات ملت لبنان را فراهم کند.»
او در همین‌باره گفت:« در جریان دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات و وزیر مربوطه لبنان، گفت‌وگوهایی صورت گرفته است و ایران اعلام آمادگی کرده است که بتواند در چارچوب گفتگوهای فنی و اقتصادی دو کشور، راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد. جمهوری اسلامی متناسب با ظرفیت خود و متناسب با وضعیت لبنان و همچنین ظرفیت‌های تکنیکی در این کشور آمادگی دارد که به رفع مشکلات لبنان در چارچوب منافع و مصلحت دوجانبه کمک کند و این سیاست کلی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و با مذاکرات میان دو کشور انشالله زمینه برای کمک در حوزه اقتصادی به لبنان بیش از گذشته فراهم می‌شود.»

سفر هیات روسی به تهران

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر یک هیات بزرگ سیاسی و تجاری گفت: «طی امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود که شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود که این هیأت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت.»
او ادامه داد: «ترکیب هیاتی روسی، ترکیب بسیار متنوعی است و زمینه‌های مختلف مورد علاقه دو کشور برای همکاری را در بر می‌گیرد.»
کنعانی ادامه داد: «واقعیت امر این است که نتیجه آمدن چنین هیاتی و برگزاری چنین نشست‌های متنوع و مختلفی میان بخش‌های اقتصادی و تجاری دو کشور عملا نتیجه یکسال تلاش‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است.»
او ادامه داد: «اتفاقی که در حال رخ دادن است، عملاً بخشی از نتایج تلاش‌های مشترک دو کشور در طول یکسال گذشته مبنی بر تقویت همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بوده است. معتقد هستیم که گسترش این مناسبات تامین کننده منافع و مصالح مشترک میان دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران از هر تحول مثبتی که در مناسبات ایران با همسایگان مبتنی بر منافع مشترک شکل بگیرد استقبال می‌کند.»

رفتار ایران در قبال فوت ملکه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره موضع ایران درباره فوت ملکه بریتانیا گفت: «طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع هم به لحاظ پروتکلی متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه براساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده‌است.»
کنعانی ادامه داد: «مناسبات میان کشورها در خلا شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه، عمل و واکنش متقابل است. ما در این زمینه مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوار هستیم در دوران پیش رو شاهد بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه میان دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را به سمت جلو برداریم.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید: 
علی باقری کنی به نیویورک می‌رود
دو مطالبه اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار