۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
هشدار شدیداللحن بایدن به چین

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده تاکید کرد که نیروهای نظامی آمریکا در صورت تهاجم چین، از تایوان دفاع خواهند کرد.

فردای اقتصاد: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده تاکید کرد که نیروهای نظامی آمریکا در صورت تهاجم چین، از تایوان دفاع خواهند کرد. این صریح ترین سخنان او در این مورد است، سخنانی که واکنش خشمگینانه چین را به دنبال داشت. پکن در همین زمینه هشدار داد که واشنگتن، سیگنال اشتباهی را برای کسانی که به دنبال تایوان مستقل هستند، ارسال می کند.
به گزارش رویترز، بایدن در پاسخ به این پرسشی که آیا نیروهای آمریکایی از تایوان، این جزیره مناقشه برانگیز، دفاع خواهند کرد یا خیر، پاسخ داد: «بله، اگر حمله‌ای غیرمنتظره رخ دهد.»
بایدن در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که برخلاف اوکراین، نیروهای آمریکایی - مردان و زنان آمریکایی - در صورت تهاجم چین از تایوان دفاع خواهند کرد، بایدن پاسخ داد: «بله.»
مصاحبه سی‌بی‌اس آخرین باری بود که به نظر می‌رسید بایدن از سیاست‌های بلندمدت ایالات متحده در مورد تایوان فراتر می‌رفت، اما سخنانش واضح‌تر از مصاحبه‌های قبلی درباره تعهد نیروهای آمریکایی به دفاع از جزیره تایوان بود.
ایالات متحده مدت‌هاست که به سیاست «ابهام استراتژیک» پایبند بوده و مشخص نکرده‌است که آیا به حمله به تایوان پاسخ نظامی خواهد داد یا خیر.
همزمان سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره سخنان بایدن گفت که سیاست ایالات‌متحده در قبال تایوان تغییر نکرده‌است.
این سخنگو اضافه کرد: «رئیس‌جمهور درباره این موضوع پیشتر به صراحت موضع‌گیری کرده‌است، آخرین بار آن اوایل سال جاری در توکیو بود. او در آن زمان به صراحت اعلام کرد که سیاست ما تایوان تغییر نکرده است. این درست است.»
از سوی دیگر مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در پکن گفت که اظهارات بایدن یک سیگنال اشتباه و جدی به نیروهای جدایی‌طلب برای استقلال تایوان ارسال کرد.
او هشدار داد که چین این حق را برای خود محفوظ می دارد که تمام اقدامات لازم را برای مقابله با جدایی طلبی انجام دهد.
وزارت خارجه تایوان اما از بایدن به دلیل تاکید مجدد بر «تعهد امنیتی دولت ایالات متحده به تایوان تشکر کرد.
وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تایوان به تقویت قابلیت‌های دفاع از خود و تعمیق مشارکت امنیتی بین تایوان و ایالات متحده ادامه خواهد داد.
مصاحبه سی.بی.اس با بایدن هفته گذشته انجام شد. رئیس جمهور ایالات‌متحده برای مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت در بریتانیا به سر می‌برد.

بازی با آتش

در ماه مه، از بایدن پرسیده شد که آیا مایل است برای دفاع از تایوان مداخله نظامی دهد که او پاسخ داد: «بله... این تعهدی است که ما داریم.»
بایدن در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه تاکید کرد که ایالات متحده به سیاست "چین واحد" که در آن واشنگتن رسما پکن را به رسمیت می شناسد و نه تایپه را، متعهد می‌داند و گفت که ایالات متحده، استقلال تایوان را تشویق نمی‌کند.
او گفت: »ما اقدامی نمی‌کنیم، ما استقلال آنها را تشویق نمی کنیم...تصمیم با آنهاست.»
چین از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت خشمگین شد و در پاسخ به این اقدام، بزرگترین مانور نظامی خود را در اطراف تایوان انجام داد.
پکن به اقدامات قانونگذاران ایالات‌متحده برای پیشبرد قانونی که حمایت نظامی واشنگتن از تایوان را افزایش می‌دهد، اعتراض کرده است.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین قول داده است تایوان را تحت کنترل پکن درآورد و استفاده از زور را هم رد نکرده است. تایوان به شدت به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد.

شی در تماس تلفنی با بایدن در ماه ژوئیه، در مورد تایوان هشدار داد و گفت: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، نابود خواهند شد.»
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار