۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
پاسخ رئیسی به پرسشی درباره اعدام‌های سال ۶۷

در بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار شبکه سی.‌بی‌سی آمریکا از سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، درباره وقایع تابستان ۶۷ پرسیده شد.

ایرنا: رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار سی.بی.اس که پرسید: «می‌خواهم سوالی در مورد سابقه شما بپرسم. تحریمی علیه شخص شما وجود دارد. شما در هیأتی که مسئول اعدام بالغ بر ۵ هزار مخالف سیاسی بوده حضور داشتید. (آن زندانیان) را یا دار زدند یا به دست جوخه اعدام سپردند. آیا از آن اقدام متاسفید؟ اینگونه پاسخ داد: «نکته اول اینکه شما چه سندی دارید برای این موضوع؛ جز ادعایی که منافقین می‌کنند، نکته دوم اینکه من آن زمانی که ادعا شده‌است در جایگاه معاون دادستان بودم و امروز هم هر حقوقدانی که کمترین اطلاع را داشته باشد می‌داند که معاون دادستان چه وظایفی دارد و چه کارهایی انجام می‌دهد.»

رییسی ادامه داد: «من در تمام مسئولیت‌های حقوقی که در دستگاه قضایی داشتم همواره مدافع حقوق انسان‌ها بودم و هیچ زمانی از دفاع از حقوق مردم غافل نشدم و اما گروهی که امروز دارد این نوع مسائل را به جوامع مختلف گزارش می‌دهد کسانی هستند که ۱۷ هزار نفر را در کشور ما از کاسب، دانشجو، استاد دانشگاه، روحانی و امام جمعه و مسئولین مختلف تا رئیس جمهور و نخست‌وزیر را به شهادت رساندند. دستشان به خون ملت ایران و به خون مظلومان آغشته است و انها مستحق محاکمه هستند.»

رییسی ادامه داد: «من این سوال را از آمریکا و اروپایی‌ها دارم که چرا به کسانی که خودتان آنها را در لیست تروریست‌ها ثبت کردید و در زمانی که رسما اعلام کردند رئیس جمهور و نخست وزیر و ۱۷ هزار نفر را در ایران به شهادت رسانده اند پناه دادید؟ آیا این موضوعات نباید مورد سوال قرار گیرند؟. آنچه من به عنوان یک مسئول قضایی در طول این مدت ۴۰ ساله در مسئولیت‌های مختلف قضایی داشته‌ام، همواره دفاع از حقوق مردم بوده است.

جریان منافقین همان داعشی‌هایی هستند که امروز شما می‌بینید. داعش به کسی رحم می‌کند؟ آنها خون مردم، زن، مرد و کودک را در کوچه و بازار ریختند. امروز این داعشی که مردم می‌بینند همان جریان منافقینی است که دیروز در ایران خون می‌ریختند. آیا اگر امروز کسی در مقابل داعش بایستد و نسبت به حقوق مردم دفاع کند استحقاق تشویق و تایید دارد یا خدای ناکرده باید او را سرزنش کرد؟»

خبرنگار سی.بی.اس در ادامه گفت: «من یک ذره سردرگم و گیج شدم. من نمی‌دانم این گروهی که شما صحبت می‌کنید اتهامات را انجام داده است!»

رئیس جمهور در پاسخ گفت: «هرکس که در ایران مرتکب جرم و جنایتی شده در دادگاه‌های رسمی مورد محاکمه قرار گرفته و به کیفر اعمال خود رسیده‌است و هر کدام از افرادی که مرتکب ترور و جنایت شده و در خانه مردم مواد منفجره انداختند نیز در دادگاه محاکمه شده و دادگاه هم به پرونده آنها برابر قانون رسیدگی کرده است. اصلا بحث عدد مطرح نیست هر کسی که در ایران چه آن روزها و چه امروز مرتکب جنایت شود یا کسی را بکشد یا اقدامات تروریستی انجام دهد مستحق رسیدگی است و وظیفه دادگاه هم رسیدگی به این مسائل هست. آنچه که در دادگاهها مورد رسیدگی قرار گرفته دقیقا نسبت به جرایمی که هر فرد مرتکب بوده است. از ابتدا اینگونه بوده و الان هم اینطور است و بعد از این هم بدین شکل خواهد بود. هر کس مرتکب جرمی شود برابر قانون رسیدگی می‌شود.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها