۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
موج چهارم دولتی‌سازی اقتصاد ایران

قرن اخیر، سه نسل برخورد دولت با بخش خصوصی را شاهد بوده است و اکنون به نظر می‌رسد موج چهارمی ایجاد شده که مخالف نقش‌آفرینی موثر بخش خصوصی است.

فردای اقتصاد: فعالان اقتصادی در بخش خصوصی معتقدند مداخلات متعدد دولت در اقتصاد و به حاشیه راندن بخش خصوصی، نتیجه‌ای جز زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور و ایجاد ناامیدی و کوچ جوانان و کارآفرینان نداشته است. به اعتقاد آنها، توسعه، امنیت، سلامت و دیگر شاخص‌های کلیدی، جز با رونق اقتصادی بدست نمی‌آید، بنابراین باید این موضوع به دولتمردان گوشزد شود که برای توسعه کشور راهی به جز توسعه بخش خصوصی وجود ندارد.

نتایج گزارشی از سوی بازوی پژوهشی وزارت صمت نیز نشان می‌دهد که در صد سال گذشته، از حیث میزان دخالت دولت در اقتصاد، اقتصاد ایران سه نسل مختلف را پشت‌سر گذاشته است. در نسل اول، دولت با ایجاد انحصارات گوناگون، تا حدودی مانع ورود بخش خصوصی به بازار بود که از ابتدای قرن گذشته شروع شد و تا پایان دهه ۶۰ شمسی ادامه داشته است. نسل دوم که با عنوان «شکست دولت» مطرح شده از سال ۱۳۶۷ شروع شد، در آن بازارسپاری، سیاست‌های تعدیل، آزادسازی قیمت و اعطای مجوزها به بخش خصوصی، فرآیند رشد اقتصادی کشور را از اوایل دهه ۷۰ وارد یک مسیر فزاینده کرد.

در نسل سوم با عنوان «احیای دولت»، مشکلات ناشی از اجرای سیاست‌های تعدیل از جمله افزایش تورم، افزایش قیمت ارز و رکود فعالیت‌های تولیدی باعث شد تا جایگاه اقتصادی دولت مورد تجدیدنظر قرار گیرد. در این دوران هدف فراهم ساختن زمینه‌های تعامل مشترک میان دولت و بخش خصوصی بود. اما با توجه به تحلیلی که امروز فعالان اقتصادی در نشست اتاق تهران مطرح کردند، به نظر می‌رسد که نسل دیگری نیز وجود دارد؛ به‌طوریکه امروز دخالت دولت به حدی شده که اقتصاد کشور را فلج کرده است.

اقتصاد چگونه زمین‌گیر می‌شود؟

به گزارش «فردای اقتصاد»، رئیس اتاق بازرگانی تهران در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، به بیماری اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در طول ادوار مختلف، اقتصاد ایران همواره با چالش‌ها و فراز و فرودهایی بسیاری مواجه بوده و در این اثنا، این کارآفرینان و خالقان کسب‌وکار بوده‌اند که در اندیشه توسعه کشور و ایجاد فرصت‌ها، تلاش کردند یأس و ناامیدی در میان جامعه و به ویژه جوانان کشور، ریشه ندواند.

به گفته مسعود خوانساری، مداخلات متعدد دولت در اقتصاد و به حاشیه راندن بخش‌خصوصی، نتیجه‌ای جز زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور و ایجاد ناامیدی و کوچ جوانان و کارآفرینان نداشته و در این میان، این رسانه‌ها هستند که می‌توانند نقاط کور و مخرب در تصمیمات اقتصادی را به دولت گوشزد کنند و این پیام را همواره به دولتمردان و تصمیم‌گیران مخابره کنند که دولت تنها باید سیاست‌گذار و تنظیم‌گر باشد تا با اعتماد به بخش‌خصوصی، اقتصاد بیمار کشور جان بگیرد.

خوانساری اظهار کرد: ما معتقدیم که برای توسعه کشور و رونق آن، توسعه اقتصاد لازم است و برقراری امنیت و رفاه بدون توجه به اقتصاد ممکن نیست. همه کشورهای توسعه یافته در سال‌های اخیر متکی به رشد اقتصاد بوده‌اند و بنابراین امنیت و سلامت کشور نیز در پی رونق اقتصادی در کشور حاصل می‌شود.

وی افزود: بنابراین نقش رسانه‌ها می‌تواند بسیار پربار باشد؛ زیرا الان متکی به اقتصاد نفتی و دولتی هستیم و تقریبا دولت نقش اساسی را در سیاست‌گذاری و تصدی‌گری و بنگاه‌داری انجام می‌دهد و فکر می‌کنم باید رسانه‌ها به نقطه‌کوری که در اقتصاد وجود دارد، بیشتر توجه کنند و هر روز با مقالات و نوشته‌ها و هشدارهایی که می‌دهیم این را به حاکمان و دولتمردان گوشزد کنیم که برای توسعه کشور راهی به جز توسعه بخش خصوصی وجود ندارد. اقتصادی که پایه آن مردم و دولت تنها سیاستگذار و رگولاتور باشد.

قرارگاه برای تولید و توزیع مرغ

خوانساری با بیان اینکه دخالت بیش از اندازه، اقتصاد کشور را فلج کرده است، گفت: به عنوان مثال، در صنعت مرغداری از صدر تا ذیل دخالت دولت وجود دارد؛ بطوریکه قرارگاه تشکیل می‌شود که مرغ تولیدی کشور چگونه تولید و توزیع شود و این واقعا باعث تاسف کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد و امروز بیمار است و در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آب شاهد وضعیت اسفناکی هستیم؛ بطوریکه پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت آب به این شکل ادامه یابد تا چند سال آینده ۷۰ درصد کشور به زمین‌های بایر تبدیل می‌شود و کشت و زرعی در آن صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: بنابراین اگر آب را از دست بدهیم بسیاری از اتفاقات بد ایجاد می‌شود. وضعیت اقتصاد کشور نیز وضعیت خوبی نیست و سه سالی است که رشد سرمایه‌گذاری  منفی شده است، روز به روز اقتصاد کشور کوچک‌تر می‌شود و سفره مردم کوچک‌تر می‌شود و این موضوع باز می‌گردد به اینکه دولت بیش از اندازه در همه امور اقتصادی دخالت می‌کند و دست و پای بخش خصوصی را بسته است.

خوانساری اظهار کرد: متاسفانه دخالت‌های بی‌جا باعث می‌شود اقتصاد رونق نیابد و ناامیدی که در جامعه ایجاد شده، باعث می‌شود که هر روز شاهد کوچ افراد و نخبه‌ها از کشور هستیم و سرمایه‌گذاری که باید در کشور صورت بگیرد، انجام نمی‌شود و اقتصاد کوچکتر می‌شود؛ بنابراین امروز دست نیاز به سوی اصحاب رسانه‌ها دراز می‌کنیم و از شما می‌خواهیم تا مشکلات موجود در اقتصاد را گوشزد کنید زیرا قلم شما شمشیر دولبه است و می‌تواند بسیار کارساز باشد و ما هم سعی می‌کنیم افراد موثر در اقتصاد را معرفی کنیم ولی شما نیز نقاط ضعف و قوت در اقتصاد را بیان کنید و امیدواریم این ناامیدی که در جامعه ایجاد شده را با گفته‌ها و نوشته‌هایتان برطرف شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار