۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
اختلال عمدی در پرداخت وام؟

فعالان اقتصادی در نشست کمیسیون بهبود محیط ‌کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران از چالش جدید تولید با مسدود شدن سامانه پرداخت بانک‌ها توسط بانک مرکزی خبر دادند.

فردای اقتصاد: محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط ‌کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران گفت: با خبر شده ایم که طی دو الی سه هفته اخیر، سامانه سمات تعدادی از بانک‌ها نظیر بانک‌های صادرات، ملی و تجارت توسط بانک مرکزی قطع شده و این بانک‌ها بیش از رقم ۲۰۰ میلیون تومان نمی‌توانند به واحدهای تولیدی تسهیلات بدهند. این مساله، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. نجفی‌منش افزود: در این زمینه نامه نگاری‌هایی با بانک مرکزی و مقامات وزارت صمت و وزارت اقتصاد صورت گرفته است. 

بر اساس گزارش اتاق تهران، علی گودرزی معاون اداره ارزیابی بانک مرکزی در این باره توضیح داد که قطعی سامانه سمات، مربوط به بانک‌هایی است که اضافه برداشت داشته‌اند و این اقدام برای جلوگیری از رشد نقدینگی و خلق پول انجام شده است. وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات از طریق شبکه بانکی در مرداد سال جاری نسبت به مرداد سال گذشته، حدود ۳۵ درصد رشد داشته است، افزود:روند تسهیلات دهی بانک‌ها ادامه دارد.

گودرزی همچنین به سهم بخش‌های مختلف از تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت که آمار اسفند سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که سهم بخش خدمات از تسهیلات ۴۱درصد، بخش صنعت و معدن ۳۰درصد، بخش بازرگانی ۱۵درصد، بخش کشاورزی ۷درصد و بخش مسکن ۶درصد بوده است. وی همچنین در پاسخ به سخنان نجفی‌منش در ارتباط با ضعیف بودن سرمایه بانک‌ها در ایران، گفت که امکان پرداخت تسهیلات کنسرسیومی توسط چند بانک برای پروژه‌های بزرگ بخش خصوصی نیز وجود دارد.

در این جلسه همچنین هومن حاجی‌پور، معاون ‌کسب‌وکار اتاق تهران پیشنهاد همکاری اتاق تهران با بانک مرکزی برای احیا و واگذاری واحدهای تولیدی راکد تحت تملک بانک‌ها را مطرح کرد که مقرر شد این موضوع در جلسات مشترکی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار