۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
روایت بیل کلینتون از پیشنهاد ویژه آمریکا به روس‌ها
بیل کلینتون، رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده/ عکس: AP

بیل کلینتون، این فرضیه که سیاست گسترش ناتو به سوی شرق، که در زمان ریاست‌جمهوری او آغاز شد، باعث حمله روسیه به اوکراین شده‌است را رد کرد.

فردای اقتصاد: بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، این فرضیه که سیاست گسترش ناتو به سوی شرق، که در زمان ریاست‌جمهوری او آغاز شد، باعث حمله روسیه به اوکراین شد را رد کرد.
به گزارش پولیتیکو، کلینتون که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ رییس‌جمهور آمریکا بود، در برنامه جی.پی.اس فرید زکریا در شبکه سی.‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم ما کار درست را در زمان مناسب انجام دادیم. و اگر ما آن را انجام نمی‌دادیم، ممکن بود این بحران زودتر رخ دهد.»
برخی تحلیلگران مسائل بین‌الملل بر این باورند که سیاست گسترش این سازمان به شرق باعث شد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین تلاش کند بخشی از امپراتوری از دست رفته روسیه را به دست آورد یا نشان دهد که روسیه، کشور ضعیفی نیست که به راحتی توسط غرب مرعوب شود.
بیل کلینتون دموکرات در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این حقیقت را که فکر می‌کند انحلال اتحاد جماهیر شوروی تراژدی بزرگی است، کتمان نمی‌کند.»
رئیس جمهور پیشین ایالات‌متحده ادامه داد که ایالات متحده و ناتو هرگز قصد تهدید روسیه را ندارند و کشورهای اروپای شرقی پس از چندین دهه سلطه روسیه، حق دارند در امنیت زندگی کنند.
کلینتون گفت: «وقتی من سیاست گسترش ناتو را آغاز کردم، نه تنها پیشنهاد شراکت ویژه ناتو با روسیه را به مسکو ارائه دادم بلکه چشم‌انداز عضویت در این ائتلاف را هم  این کشور ارائه کردم.» کلینتون ادامه داد: «من در آن زمان چنین استدلال کردم که بزرگترین تهدیدهای ما در آینده از ناحیه بازیگران غیردولتی، یا حکومت‌های خودکامه‌ای است که به دنبال فروش سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی یا توانمندی‌های هسته‌ای به گروه‌های تروریستی هستند.»

بیل کلینتون دموکرات، به دنبال پایان جنگ سرد موفق شد در انتخابات سال ۱۹۹۲ میلادی، جورج بوش پدر را شکست دهد و به عنوان چهل‌ودومین رییس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شود. او به مدت هشت سال ریاست‌ جمهوری این کشور را برعهده داشت. کشورهای اروپای شرقی چندین دهه دیکتاتوری کمونیستی را در سال ۱۹۸۹ کنار گذاشته بودند و میخائیل گورباچف ​​اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ امنحل کرد.
در دوران ریاست جمهوری کلینتون، جمهوری چک، مجارستان و لهستان به ناتو پیوستند و پس از آن در سال ۲۰۰۴ بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی وارد ناتو شدند. همه آن کشورها یا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند یا متحدان اتحاد جماهیر شوروی.
کلینتون در بخش دیگری از این گفت‌وگو ادامه داد:« شما می‌خواهید به لهستانی‌ها بگویید که باید تا ابد با این ناامنی زندگی کنند که ممکن است روسیه روزی دوباره به آنها حمله خواهد کرد؟ یا به مجارستانی‌ها یا به دولت‌های بالتیک؟ اگر اینگونه بود الان جمهوری چک تا اندازه امروز دموکراتیک بود و به این خوبی مدیریت می‌شد؟
روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد. اخیرا اوکراین بخشی از خاک اشغال شده خود را پس گرفته است.
به تازگی نیز فنلاند و سوئد که سال‌ها سیاست بی‌طرفی را پیگیری می‌کردند، درخواست عضویت در ناتو را ارائه کرده‌اند.
با این وجود، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق ایالات‌متحده و از نظریه‌پردازان مشهور مکتب رئالیسم باور دارد که سیاست گسترش ناتو به شرق باعث احساس تهدید مسکو و حمله روسیه به این کشور شده‌است. او در سال ۲۰۱۴ و پیش از حمله روسیه به اوکراین نسبت به این موضوع هشدار داده‌بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار