۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
نگاه نگران بورس به بودجه ۱۴۰۲

برنامه زنگ پایان چهارشنبه با حضور محمد نوربخش به بررسی چشم‌انداز بورس تهران در نیمه دوم سال پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان امروز همراه با محمد نوربخش، مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه، چشم انداز بورس تهران در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت. گزارش آمار پولی مرداد ماه توسط بانک مرکزی منتشر شد. نتایج نشان می‌دهد که همچنان موتور انتظارات تورمی روشن است. در این برنامه رقابت میان بازدهی بورس ایران و تورم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت و همچنین باتوجه به اینکه در ۶ماهه اول بازدهی بورس تقریباً صفر درصد بود و از سپرده بانکی و تورم جا ماند،‌ این کارشناس بازار سرمایه نظرات خود را درباره سهام و صنایعی که می‌توانند در نیمه دوم ۱۴۰۱ بالاترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشند بیان کردند.

موتور انتظارات تورمی همچنان روشن است

محمد نوربخش، کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین آمار پایه پولی و نقدینگی بیان کرد: این روزها با توجه به این که امیدها برای احیای برجام کمرنگ شده است، به نظر می‌رسد با افزایش انتطارات تورمی شاهد روند صعودی پایه پولی و نقدینگی باشیم. در صورت عدم توافق کسری بودجه دولت به عدد ۴۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که نشان از وابستگی بیش از حد متغیرهای به مذاکرات برجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته عمده مشکلات اقتصادی کشور به برجام ارتباطی نداشته و به نظر نمی‌رسد بتوان منافع اقتصادی زیادی از برجام کسب کرد؛ مشکلات اقتصادی فراتر از برجام است اما با احیای برجام در کوتاه مدت ( بازه ۶ ماهه) خوش‌بینی افزایش و انتظارات تورمی کاهش می‌یابد.

نوربخش تاکید کرد: مشکلات بنیادی و زیرساختی در صنایع و خروج سرمایه از کشور همچنان ادامه دارد که بازار سرمایه نیز از این موارد متاثر می‌شود. اگرچه بانک مرکزی برای کنترل ناترازی بانک‌ها اقداماتی را انجام داده است، اما به نظر می‌رسد مقطعی و نمایشی بوده و اصلاحات اساسی برای کنترل سیل نقدینگی انجام نشده است. موتور و محرک اصلی نقدینگی، پایه پولی و تورم، کسری بودجه دولت است که عدم احیای برجام آن را تشدید خواهد کرد.

چشم‌انداز بورس در ادامه ۱۴۰۱

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بورس ایران می‌تواند به میزان تورم بازدهی داشته باشد؟ عنوان کرد: عدم احیای برجام، تشدید کسری قطعی بودجه دولت را به دنبال دارد و با توجه به اینکه مردم تاب‌آوری انتقال این کسری به سفره خود را ندارند،‌ شاهد دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها خواهیم بود و سیاست‌گذار شرکت‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در طرح‌های بدون توجیه اقتصادی می‌نماید که پیامد آن کاهش توان سرمایه‌گذاری و تقسیم سود در آن‌هاست.

محمد نوربخش ادامه داد: اگرچه در حال حاضر قطعی برق، آب و گاز ضربه قابل توجهی را از لحاظ زیرساختی و تولید به شرکت‌های بورسی وارد کرده است، اما با شکست مذاکرات احتمال حرکت دولت به سمت سرکوب ارزی افزایش می‌یابد هرچند که مانع افزایش قیمت دلار نمی‌شود اما شرکت‌های بزرگ را با ریسک‌های شدیدتری مواجه خواهد کرد.

او تاکید کرد: هرچند که با کاهش امیدها به احیای برجام، دولت مجبور به افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد، اما با توجه به شرایط موجود نیز می‌توان بازدهی نقدی بیشتری را در بورس نسبت به بازارهای موازی در بازه کوتاه مدت کسب کرد.

در کدام نمادها سرمایه‌گذاری کنیم؟

در ۶ماه اول امسال بازدهی بورس منفی بود و از سپرده بانکی و تورم نیز جا ماند. محمد نوربخش در پاسخ به این سوال که کدام سهام و صنایع در ۶ ماهه دوم می توانند بالاترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشند؟ گفت: صنعت پالایش یکی از صنایعی است که می‌تواند مورد توجه باشد، باتوجه به صورت‌های مالی اخیر شرکت‌های پالایشی به نظر می‌رسد این صنعت چندان تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری نیست و  از دیگر صنایعی که چنین خصوصیتی دارد می‌توان به صنعت سیمان اشاره کرد.

او اظهار کرد: سرمایه‌گذاران باید به برخی از نمادها که مصرف انرژی در آن‌ها پایین است توجه کنند و توجه ویژه‌ای به نرخ مصرف انرژی و استهلاک صنایع داشته باشند و با احتیاط به صنایعی که تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری قرار دارند وارد شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار