۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
ایران در ماه چند بیتکوین استخراج می‌کند؟

در ماه ۴۴۰ بیت کوین به صورت مجاز و چهار برابر این رقم به صورت غیرمجاز استخراج می‌شود که شفافیت در این فرآیند نیست

فردای اقتصاد: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در یک جلسه مطبوعاتی گفت: دولت مصوبه‌ای برای شفاف سازی رمزارزها ارائه کرده اما به دلیل تغییرات جزئی هنوز ابلاغ نشده است. به گفته قالیباف در ماه ۴۴۰ بیت کوین به صورت مجاز و چهار برابر این رقم به صورت غیرمجاز در ایران استخراج می‌شود. به گفته سخنگوی وزارت صمت آیین نامه اخیر به دنبال شفاف سازی است. بر اساس آن سامانه ایجاد می‌شود و افرادی که می خواهند با رمزارز واردات کنند در آن اظهار می‌کنند و برای آنها مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

چندی قبل رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تصویب بهره‌برداری و استخراج ارزهای دیجیتال خبر داد و گفت که از این پس می‌توان از ارزهای دیجیتال برای واردات استفاده کرد.

همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت در ۱۸مرداد ماه، در توییتی اعلام کرد که اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفته است. به گفته علیرضا پیمان‌پاک، تا پایان شهریور ماه، استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به طور گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت. طبق اظهارنظرها عمده مبادلات با روسیه خواهد بود. در این بین نیز بحث واردات خودرو به وسیله رمزارزها مطرح شد که سر و صدای زیای به پا کرد، اما بعدا تکذیب شد.

به گفته وی در این سیستم واردات در ازای رمزارزهایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده‌اند آزاد است. به عبارتی تمامی استخراج‌کنندگان رسمی از پایان شهریور می‌توانند با رمز ارز خود واردات انجام دهند و فعلا بحث صادرات وجود ندارد. مهرداد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا در اینباره گفته بود: از مدت‌ها قبل بحث استفاده از رمزارزها در تجارت ایران مطرح بود و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای نقل و انتقال پول به کشور وجود دارد، از این روش به عنوان یکی از راهکارهای مهم موجود برای عبور از مشکلات یاد می‌شد اما با این وجود اجرای نهایی آن نیاز به مقدماتی دارد که بسیاری از آنها هنوز فراهم نیست.

اهمیت بخش استخراج غیرقانونی در ایران

به هر حال تمامی این صحبت‌ها در مورد بیت کوین‌هایی است که به شکل قانونی استخراج شده‌اند و شفاف‌سازی در مورد سایر بیت کوین‌های استخراج شده، انجام نشده است. طبق گفته امید قالیباف میزان رمزارزهایی که به شکل غیرقانونی استخراج می‌شوند تقریبا ۸۰ درصد کل رمزارزهای استخراج شده در کشور است، لذا این گروه از اهمیت بالایی برخوردارند.

به طور عمومی و در بهترین حالت در هر ده دقیقه، ۶.۲ بیت کوین در کل دنیا تولید می‌شود. این بدین معناست که در هر یک ساعت ۳۷.۲ بیت کوین، روزانه ۸۹۳ بیت کوین و ماهانه ۲۶۷۴۸ بیت کوین تولید خواهد شد. بر اساس اظهارات امید قالیباف سهم ایران باید از مجموع استخراج جهانی بیت کوین در حدود ۸ درصد باشد. بر اساس داده‌ها سهم ایران از استخراج تا چندی قبل ۴ درصد بوده است. این اختلاف می‌تواند یا بر اساس کمبود و اشتباه در اطلاعات باشد و یا سهم ایران با توجه به ارزان بودن برق، افزایش یافته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار