۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۲
خط و نشان فدرال رزرو برای تورم

فدرال رزرو در پنجمین قدم خود برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۳.۲۵ درصد رساند.

فردای اقتصاد: فدال رزرو امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران در پنجمین اقدام خود در جهت افزایش نرخ بهره، با افزایش ۰.۷۵ درصدی این نرخ به جدال قدرتمند خود با تورم ادامه داد. بانک مرکزی ایالات متحده در ۴ اقدام قبلی خود نرخ بهره را از ۰.۲۵ درصد به ۲.۵ درصد رسانده بود و حالا با نرخ بهره ۳.۲۵ درصدی به دنبال ضربه‌ای مهلک‌تر به اژدهای تورم است.

از زمان برگزاری نشست جکسون هول و سخنرانی جروم پاول رئیس فدرال رزرو در حاشیه آن جلسه، مشخص بود که سیاستگذاران همچنان به فکر افزایش‌های سنگین نرخ بهره هستند و قصد دارند حتی با وجود احتمال حرکت اقتصاد جهانی به سمت رکود، تورم ایجاد شده را کنترل کنند و آن را به هدف ۲ درصدی خود برسانند. تا قبل از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه آگوست، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به داده‌های موجود، بانک مرکزی آمریکا در نشست پیش رو، نرخ بهره را ۰.۵ یا ۰.۷۵ درصد افزایش دهند اما پس از انتشار آمار تورم و ثبت عدد سالانه ۸.۳ درصد که ۰.۲ درصد بالاتر از انتظارات بود، پیش‌بینی‌ها و انتظارات تغییر کرد و سخن از افزایش ۰.۷۵ یا یک درصدی در میان بود که نرخ بهره را به ۳.۲۵ یا ۳.۵ درصدی افزایش می‌دهد؛ اعدادی که از ابتدای سال ۲۰۰۸ تکرار نشده بود. البته پیش‌بینی‌ها سهم بیشتری را به افزایش ۰.۷۵ درصدی می‌دادند و افزایش یک درصدی شوکی جدی به بازارهای سرمایه‌گذاری وارد می‌کرد اما در نهایت فدرال رزرو به یک افزایش ۰.۷۵ درصدی بسنده کرد.

بازارهای جهانی در معاملات امروز خود به پیشواز این اتفاق مهم رفتند و شاهد روندهای متفاوتی به دلیل عدم اطمینان از تصمیم فدرال رزرو بودیم به طوری که شاخص‌های اصلی بازار سهام همچون نزدک و S&P500 روندی مثبت به خود گرفته‌ بودند و در سمت دیگر کامودیتی‌ها اغلب با بازدهی منفی همراه‌ شدند اما پس از اعلام تصمیم نهایی بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش ۰.۷۵ درصدی، بازارهای سهام و کالایی همگی رنگی یکدست سرخ به خود گرفتند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار