راز دوام کسبوکارهای خانوادگی در ایام نااطمینانی

چرا نماینده خانواده باید در هیات مدیره باشد؟
۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
راز دوام کسبوکارهای خانوادگی در ایام نااطمینانی

در ایام پاندمی و تنش های ژئوپلتیک، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای خانوادگی با این حقیقت مواجه شدند که فقدان یک هیات مدیره شایسته و لایق، از پویایی بنگاه اقتصادی خانوادگیشان می کاهد.

فردای اقتصاد: فقدان یک هیات مدیره شایسته و لایق، از پویایی بنگاه اقتصادی خانوادگی می کاهد و ریسکی قابل توجه را در دوران هرج و مرج و نااطمینانی‌های بیشتر بر شرکت وارد می‌کند. علاوه بر این، اگر اعضای خانواده در هیات مدیره چنین کسب‌وکاری غایب باشند، همراستا کردن منافع مالکان شرکت با دیگر افراد شاغل در آن، به روشی پایدار، دشوار خواهد شد.

قابل درک است که اعضای هیات مدیره معمولا ضمن در نظر گرفتن برنامه‌های استراتژیک و اجرای آن، بخش اعظم توجه و دیدگاه خود را صرف آنچه در رده‌های "پایینی" آن‌ها می‌گذرد صرف می‌کنند. در شرکت‌های خانوادگی اما هیات‌ مدیره‌ها علاوه بر این باید به آنچه در رده "بالایی"‌شان در بین مالکان بناه اقتصادی رخ می‌دهد هم توجه داشته باشند. این همان نکته‌ای است که حضور یک مدیر از اعضای خانواده را در جمع اعضای هیات مدیره حائز اهمیت می‌کند. چون هیات مدیره در نهایت موظف است استراتژی رقابتی خود را برای کسب‌وکار با استراتژی بادوام مالکان شرکت همراستا کند.

پویایی و سرزندگی یک کسب‌وکار خانوادگی در گرو هدایت درست این همراستایی استراتژی‌هاست. یک مجموعه قوی از مدیران خانوادگی می‌تواند به هم پیوستگی هیات مدیره را تحکیم کند و ارتقاء دهد و این اطمینان را بدهد که مالکان کسب‌وکار خانوادگی متحد باقی می‌مانند و به موفقیت بنگاه اقتصادی‌شان متعهد هستند.      

منبع: HBR

نویسنده: ایوان لنسبرگ

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار