۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
نفت به زیر ۸۰ دلار ریخت

نفت خام آمریکا برای اولین بار از ژانویه به زیر 80 دلار رسید. با این حال برخی از بزرگترین بانک‌ها پیش‌بینی می‌کنند طلای سیاه مسیر خود به زودی تغییر دهد.

فردای اقتصاد: در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به بهای قربانی شدن رشد اقتصادی، مبارزه خود را با تورم تشدید کرده‌اند، نفت خام آمریکا برای اولین بار از ژانویه به زیر ۸۰ دلار ریزش کرد و به طولانی‌ترین دوره زیان هفتگی خود در سال جاری رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه حدود ۴.۵ دلار معادل بیش از ۵ درصد کاهش یافت و به ۷۸.۹ دلار در هر بشکه رسید و برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز ۴ دلار معادل ۴.۶ درصد کاهش یافت و در محدود ۸۶ دلار بر بشکه معامله شد. فدرال رزرو این هفته با افزایش مجدد نرخ بهره واضح ترین سیگنال خود را ارائه داد مبنی بر اینکه مایل است رکود ایالات متحده را به بهای کنترل مجدد تورم تحمل کند. در عین حال بریتانیا، نروژ و آفریقای جنوبی نیز نرخ بهره را افزایش دادند.

به گزارش بلومبرگ، جان کیلداف، کارشناس خبره بازار نفت می‌گوید: «ترس از افت شدید اقتصاد ایالات متحده و همچنین اقتصاد جهانی بر بازارهای کالایی سایه افکنده است. استفاده از نرخ‌های بهره مانند «پتک برای کنترل تورم» ممکن است فعالیت‌های اقتصادی را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل است که ما شاهد فروش در بازار نفت هستیم.

این نگرانی نفت خام را در مسیر ثبت اولین زیان فصلی خود در بیش از دو سال گذشته قرار داده است. در این میان قیمت‌ها همچنین تحت فشار افزایش ارزش دلار هستند. شاخص دلار بلومبرگ به بالاترین روز جمعه به بالاترین سطح خود در تاریخ رسید. افزایش ارزش دلار باعث کاهش قیمت نفت و کالاهایی که بر اساس ارز دلار آمریکا خرید و فروش می‌شوند برای خریداران غیر آمریکایی گران شود و تقاضا برای این کالاها کاهش یابد.

تجدید پیمان پوتین و بن‌سلمان

در این میان اما همچنان این احتمال وجود دارد که در صورت افت بیشتر قیمت‌ها کشورهای عضواوپک و متحدانشان در خارج از این سازمان دست به کار شده و با کاهش عرضه قیمت‌ها را افزایش دهند. تیمیپر سیلوا، وزیر نفت نیجریه گفته است، اگر نفت خام بیشتر کاهش یابد، ممکن است سازمان کشورهای صادرکننده نفت مجبور به کاهش تولید شود. این گروه و متحدانش در اوایل این ماه با اولین کاهش عرضه در بیش از یک سال گذشته موافقت کردند.

در این میان شب گذشته پوتین و ولیعهد سعودی هم با هم مکالمه تلفنی داشته و متعهد شدند که به همکاری خود در اوپک پلاس برای کنترل بازار نفت ادامه دهند.

ممکن است با ممنوعیت قریب الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت روسیه، آشفتگی بیشتری در این بازار در پیش باشد. از سوی دیگر کشورهای عضو گروه ۷ نیز در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی در عرض چند هفته هستند تا سقف قیمتی را برای نفت روسیه اعمال کنند. این فشار پس از آن که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در این هفته جنگ در اوکراین را تشدید کرد، شدت گرفته است.

پیش‌بینی رشد قیمت‌ها

با این حال، برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان به دلیل موجودی کم انبارهای نفتی کشورهای توسعه یافته و تقاضای پایدار برای نفت علی‌رغم نگرانی‌های مربوط به رکود، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. جی‌پی مورگان پیش بینی می‌کند قیمت نفت برنت برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰۱ دلار در هر بشکه برسد، در حالی که گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت ۱۲۵ دلاری برای این نفت شاخص دارد.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در انرژی اسپکت در یک مصاحبه تلویزیونی بلومبرگ گفته است: سه ماهه پیش رو بازار نفت بسیار بسیار پرنوسان خواهد بود. چراکه عوامل مختلف و متناقض زیادی وجود دارد که بر قیمت‌ها اثرگذار خواهند بود.

 

قیمت نفت خام آمریکا از ابتدای سال 2022

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha