۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
حق وتو از شورای امنیت حذف می‌شود؟

ترکیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا قدرت «وتو» اعضای دائمی این شورا را لغو کند.

به گزارش مهر به نقل از تی‌آرتی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با اتخاذ رویکردی جهان‌شمول‌تر، حق وتو اعضای دائم این نهاد را لغو کند.

چاووش‌اوغلو دراین‌باره گفت: معتقدیم که مجمع عمومی، شورای امنیت باید دربرگیرندگی بیشتری داشته باشد. کشورهای مختلف با بیشمار قاعده و قانون می‌آیند و همه کشورها باید اینجا خود را به منصه ظهور بگذارند.

وی افزود: البته، می‌توان بر اساس جمعیت، وسعت و منطقه جغرافیایی هر کشور، معیاری را معین کرد، اما در سوی مقابل، حق وتو هم باید حذف شود.

به گفته چاووش‌اوغلو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از ایده «جهان بزرگ‌تر از پنج کشور است»، حمایت کرده و سران دیگر کشورها نیز حالا درباره این موضوع حرف می‌زنند.

اردوغان در جریان تور آفریقای خود در سال ۲۰۲۱، این چیدمان را ناعادلانه و منسوخ خواند؛ چیدمانی که در آن تعداد «انگشت‌شماری» از کشورها بر جهان تسلط دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آن برهه این ایده را رد کرد و گفت که در صورت حذف حق وتو، «سازمان ملل درست همان روز از بین خواهد رفت.»

آمریکا بیش از ۸۰ بار و عمدتاً در حمایت از رژیم صهیونیستی، از حق وتو استفاده کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها