۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
زاگرس و شهریورماه پر رونق

پتروشیمی زاگرس گزارش شهریورماه خود را منتشر کرد و خبر از افزایش ۹۳ درصدی درآمدهای فروش خود نسبت به مردادماه داد.

فردای اقتصاد: پتروشیمی زاگرس بزرگ‌ترین متانول ساز ایران و چهارمین متانول ساز بزرگ جهان با ظرفیت تولید ۳میلیون و ۳۰۰هزار تن در سال سهم ۲۴ درصدی از تولید متانول را از آن خود کرده است. این شرکت هم اکنون با ارزش بازار ۲۳هزار و ۶۴میلیارد تومان در بازار دوم  فرابورس مشغول به فعالیت است. p/e ttm این شرکت با ۱۱.۶۱ از p/e میانگین صنعت پتروشیمی حدود ۳واحد بیشتر است. زاگرس در منطقه ویژه اقتصادی پارس در شهر عسلویه قرار دارد که مجموع مساحت دو فاز  این شرکت ۲۵ هکتار برآورد می‌شود.

دو محصول بخار و متانول در سبد فروش محصولات زاگرس قرار دارند. متانول عمده سهم از درآمدهای فروش زاگرس را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که عمده فروش متانول زاگرس در بازارهای صادراتی با نرخ CFR به علاوه هزینه حمل تا مقصد که به عهده شرکت است به فروش می‌رسد.

عمده خوراک فرایند تولید متانول زغال سنگ و گاز طبیعی می‌باشد. زاگرس در فرآیند متانول از گاز استفاده می‌کند. تفاوت در نوع خوراک مصرفی متانول سازان منجر  به ایجاد مزیت ویژه‌ای از بابت بهای تمام شده متانول سازانی شده است که خوراک مصرفی آن‌ها گاز طبیعی است. خوراک پتروشیمی زاگرس از فاز۱، ۲و ۳تامین می‌شود که به ازای دریافت هر متر مکعب گاز از این مجموعه ۴۹.۷ درصد آن گاز خوراک و ۵۲.۱درصد آن گاز سوخت محسوب می‌شود؛ قیمت‌گذاری گاز دریافتی زاگرس نیز به صورت دستوری صورت می‌گیرد.

عمده سهامداران این شرکت دو شرکت  که بیش از ۵۰ درصد سهام زاگرس را دارا می‌باشند دو شرکت حوزه نفت و پتروشیمی نفت و گاز پارسیان و  پتروشیمی تابان هستند.

پتروشیمی زاگرس در دام افزایش نرخ یوتیلیتی

تولید و فروش زاگرس

تولید زاگرس در شهریور ماه با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. تولید شرکت که دو محصول بخار و متانول را شامل می‌شود در شهریور ماه نسبت به ماه گذشته ۸درصد کاهش را از خود نشان می‌دهد. فروش زاگرس اما افزایش ۴۸درصدی را ثبت کرده است. افزایش فروش شرکت در کنار کاهش نرخ  صادراتی متانول (از ۸۴میلیون تومان در هر تن به ۸۰ میلیون تومان رسید) و افزایش نرخ داخلی متانول منجر به افزایش ۹۳ درصدی درآمد فروش شرکت شده است.

پتروشیمی زاگرس در دام افزایش نرخ یوتیلیتی

فروش متانول زاگرس  در شهریور ماه با افزایش ۹۳ درصدی نسبت به مرداد ماه به ۲۸۹ هزار تن  رسید؛ نرخ فروش متانول صادراتی نیز به پایین ترین میزان ماه های اخیر رسید به طوری که  متانول صادراتی اکنون به ۷۹ میلیون تومان در هر تن و نرخ فروش داخلی با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۶۲ میلیون تومان رسید.

پتروشیمی زاگرس در دام افزایش نرخ یوتیلیتی

روند سودآوری زاگرس

زاگرس در زمستان ۱۴۰۰ به دلیل رشد شدید قیمت گاز خوراک با زیان خالص ۲هزار و ۱۲ میلیارد تومانی مواجه شد که پی از سقف قیمت گازی که ابلاغ شد در بهار ۱۴۰۱ توانست سود خالض۱هزار و۹۷ میلیارد تومانی برسد. حاشیه سود خالص شرکت در بهار۱۴۰۱ به ۱۶ درصد بازگشت، اما همچنان از اوج سودآور شرکت، یعنی حاشیه سود خالص ۳۸ درصدی شرکت در بهار ۱۴۰۰ فاصله زیادی دارد. بنا بر مصاحبه متین دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در گفتگو با رسانه‌ها موضوع افزایش ۲۵۳درصدی نرخ یوتیلیتی که توسط شورای رقابت تصویب شد درکنار کاهش نرخ فروش  متانول منجر به کاهش تولید و سودآوری این شرکت در فصل تابستان خواهد شد.

پتروشیمی زاگرس در دام افزایش نرخ یوتیلیتی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار